Μπορεί στο διάστημα που ακολουθεί τις εορταστικές περιόδους να παρατηρείται κατά κανόνα μία ελαφρά κάμψη του τζίρου ωστόσο, αυτό που συμβαίνει τώρα, όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, είναι πρωτόγνωρο για τα δεδομένα του χώρου των τροφίμων.

Το πιο ανησυχητικό όμως είναι η μείωση κατά 3% που εμφανίζουν οι πωλήσεις σε όγκο και όχι τόσο η πτώση του τζίρου, η οποία είναι εν μέρει αναμενόμενη εξαιτίας του πολέμου τιμών. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής, όπως τα γαλακτοκομικά η κατανάλωση πλέον δέχεται ισχυρές πιέσεις.

Ογκος πωλήσεων
Η κατάσταση, πάντως ήταν ήδη αρκετά δύσκολη από το πρώτο τρίμηνο του 2011 (Ιανουάριος- Μάρτιος), όπου σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο δείκτης του όγκου πωλήσεων στα καταστήματα ειδών διατροφής υποχώρησε κατά 9,8% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010.

Σύμφωνα με τη Nielsen, στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου πτωτικά κινήθηκαν σχεδόν όλες οι βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως παραδείγματος χάριν τα φρέσκα (-4%), τα είδη bazaar (-9%), τα τρόφιμα (-4%) και τα καθαριστικά (-6,5%). Οι κατηγορίες που εμφάνισαν τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου είναι τα αναψυκτικά (-6%), οι χυμοί (-9%), τα σπορέλαια (-12%), και τα health and beauty προϊόντα (-7%).

«Οι καταναλωτές αρκούνται στα απολύτως αναγκαία και βάζουν όλο και πιο βαθιά το μαχαίρι στα έξοδα. Εχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ψωνίζουν και τίποτα πλέον δεν θυμίζει τα προ κρίσης χρόνια.

Επιπλέον, η ψυχολογία τους από τις αρνητικές ειδήσεις που ακούνε καθημερινά βρίσκεται στο ναδίρ», επισημαίνει άνθρωπος του κλάδου.

Ενδεικτικά, είναι τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Nielsen, σύμφωνα με τα οποία η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων (94%) άλλαξε τις αγοραστικές τις συνήθειες, μειώνοντας δραστικά τα χρήματα που δαπανά για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού (77%) και για την αγορά νέων ρούχων (73%), ενώ ένα πολύ υψηλό ποσοστό (66%) έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

«Πέφτουν οι τιμές... προ φόρων»
Η τάση αυτή, προβλέπεται να συνεχιστεί το αμέσως επόμενο διάστημα εάν δεν αλλάξει κάτι δραστικά όσον αφορά στην αντιμετώπισης της ανεργίας και δεν ληφθούν μέτρα, όπως η μείωση των φορολογικών συντελεστών, (κάτι που συζητιέται αυτή την περίοδο με την τρόικα) για να ανακουφιστούν κυρίως οι χαμηλόμισθοι. Μία τέτοια εξέλιξη θα έδινε σημαντική «ανάσα» στην αγορά καθώς θα βοηθούσε στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και στην καταπολέμηση της ακρίβειας.

Χαμηλότερα οι τιμές
Εκθεση που δημοσίευσε πρόσφατα το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), δείχνει πως οι πραγματικές τιμές (χωρίς το ΦΠΑ) στα ράφια των σούπερ μάρκετ έπεσαν το πρώτο τετράμηνο του 2011 καθώς οι τιμές σε δείγμα 996 προϊόντων, στο 52% μειώθηκαν, στο 15% παρέμειναν σταθερές και μόνο στο 33% αυξήθηκαν.

Η μείωση των φόρων θα έκανε και κάτι άλλο: Θα άλλαζε το κλίμα και την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν ανάγκη από θετικές ειδήσεις. «Η οικονομία είναι κυρίως ψυχολογία», λέει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας πως το θετικό περιβάλλον βοηθάει πάντα την κατανάλωση.

«Προσφορές χωρίς τέλος»
Στο μεταξύ, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν το μπαράζ προσφορών σε ευρεία γκάμα προϊόντων, με μειώσεις που «αγγίζουν» ακόμη και το 60%. «Οι προσφορές εδώ που φθάσαμε είναι μονόδρομος και δεν υπάρχει άλλο τρόπος για να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των καταναλωτών», αναφέρει στην «Η» κορυφαίο στέλεχος λιανεμπορικής αλυσίδας, προσθέτοντας πως σε αυτούς τους ρυθμούς θα κινηθεί η αγορά για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους.

Να σημειωθεί πως σε εξέλιξη είναι ήδη εκτεταμένα προγράμματα προσφορών από όλες σχεδόν τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως η Carrefour, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η ΜΕΤΡΟ και η Μασούτης.

Ελπίδες για τόνωση των πωλήσεων εναποτίθενται και στον τουρισμό και στους χιλιάδες επισκέπτες που θα κατακλύσουν τα θέρετρα της χώρας το φετινό καλοκαίρι.

«Δυόμισι χρόνια πτώσης»
Πίσω ολοταχώς, όσον αφορά στην κατανάλωση γυρίζει τη χώρα η κρίση.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τη σύγκριση των δεικτών του όγκου λιανικών πωλήσεων του σήμερα με αυτών δυόμισι χρόνια πριν, λίγο πριν η κρίση αρχίσει να δείχνει τα δόντια της στην Ελλάδα.

Ο δείκτης του όγκου λιανικών πωλήσεων της ΕΛΣΤΑΤ το α' τρίμηνο του 2011 σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2008 σημειώνει κάμψη άνω του 30% (31,1%), αποτυπώνοντας ξεκάθαρα την έντονα καθοδική πορεία που ακολουθούν οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τα τελευταία χρόνια.

ΑΠΟ ΤΟ 2010
Σε ζημίες πέρασαν και οι πολυεθνικές

Η ύφεση πλήττει και τους ισχυρούς καθώς ούτε οι πολυεθνικές, δεν κατάφεραν να ξεφύγουν από την ύφεση και τη δραματική κάμψη της κατανάλωσης που σάρωσε την εγχώρια αγορά το 2010. Μερικοί από τους ισχυρότερους διεθνείς ομίλους, παρουσίασαν πέρυσι σημαντική πτώση των πωλήσεων και μία άνευ προηγουμένου υποχώρηση των κερδών τους. Ορισμένοι μάλιστα εξ αυτών «πέρασαν» σε ζημίες, ενώ για κάποιους οι ζημίες ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες του κλάδου τους.

Εταιρείες τροφίμων
Εξαίρεση δεν αποτέλεσαν ούτε οι εταιρείες τροφίμων, οι οποίες ωστόσο πέτυχαν να συγκρατήσουν σε ικανοποιητικά επίπεδα τις πωλήσεις τους λόγω των εκτεταμένων προσφορών. Ενδεικτικά, τα κέρδη της Nestle Ελλάς περιορίστηκαν στα 19,8 εκατ. ευρώ έναντι 47,4 εκατ. ευρώ το 2009 (-58,2%) και οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 4,9%, στα 350 εκατ. ευρώ.

Ανάλογη ήταν η εικόνα για την Kraft Foods Ελλάς, τα έσοδα της οποίας περιορίστηκαν σε 133,4 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 9,4%, ενώ τα αποτελέσματα μετά τους φόρους και την έκτακτη εισφορά της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε ζημίες 1,31 εκατ. ευρώ έναντι καθαρών κερδών 15,47 εκατ. ευρώ το 2009. Τέλος, κάμψη 4,1% σημείωσαν οι πωλήσεις της Carrefour Μαρινόπουλος το 2010 και διαμορφώθηκαν στα 2,71 δισ. ευρώ. Η πτώση στις πωλήσεις του γαλλικού ομίλου επί ελληνικού εδάφους οφείλεται στην επιδείνωση του εγχώριου οικονομικού κλίματος καθώς και στην αύξηση των προσφορών και στη μείωση των τιμών σε μεγάλη γκάμα προϊόντων της αλυσίδας.

imerisia.gr