Σάρκα και οστά αναμένεται να αποκτήσει μέσα στους επόμενους μήνες η καινοτόμος και 100% ελληνική μέθοδος που υπόσχεται να... εξαφανίσει τους σωρούς παλαιών ελαστικών που συσσωρεύονται σε ακατάλληλα σημεία σε όλη τη χώρα, δημιουργώντας παράλληλα καινούργια και πιο «πράσινα» δεδομένα στην οδοποιία.

Το ερευνητικό πρόγραμμα Road Tire, του οποίου ηγούνται επιστήμονες από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, αναμένεται να εφαρμοστεί σε δύο βασικές οδικές αρτηρίες της Λαμίας, με τις εργασίες να ξεκινούν το αργότερο μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Το πρόγραμμα έχει ήδη λάβει διεθνή αναγνώριση, ενώ χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς η συνεισφορά του στο αστικό περιβάλλον είναι διπλή. Το Road Tire βασίζεται στη δημιουργία μιας νέου τύπου ασφάλτου, η οποία φτιάχνεται από παλαιά ελαστικά!

Οι δρόμοι της Λαμίας που έχουν επιλεγεί για την επίστρωση με τη νέου τύπου άσφαλτο είναι η οδός Βασιλικών και η Υψηλάντου, η οποία καταλήγει στην πλατεία Ελευθερίας, στο κεντρικότερο σημείο της πόλης.

Η έκταση που θα ασφαλτοστρωθεί με το καινούργιο υλικό αγγίζει τα 6.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ συνολικά ο προϋπολογισμός του εγχειρήματος φτάνει τα 1,48 εκατομμύρια ευρώ, με το 50% να καλύπτεται από το πρόγραμμα Life της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το υπόλοιπο της χρηματοδότησης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας.

Αθόρυβη... άσφαλτος

Το Road Tire παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την «Πράσινη Εβδομάδα» που διοργανώνει κάθε χρόνο η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
 
«Η χρησιμοποίηση παλαιών ελαστικών στο μίγμα παραγωγής ασφάλτου μπορεί ακόμα και να περιορίσει την ηχορύπανση των αυτοκινήτων, καθώς οι έρευνες έχουν δείξει ότι τα ντεσιμπέλ που παράγονται από την κίνηση στο οδόστρωμα μπορεί να μειωθούν μέχρι και 30%», δηλώνει ο Αβραάμ Καραγιαννίδης, καθηγητής στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας του Road Tire.

Επιπλέον, η άσφαλτος από ελαστικά μπορεί να αυξήσει τον χρόνο ζωής των δρόμων, μειώνοντας παράλληλα την ολισθηρότητά τους.

Η πιο σημαντική, ωστόσο, συνεισφορά στο περιβάλλον είναι η απορρόφηση των παλαιών ελαστικών. «Κάθε χρόνο, στη χώρα μας απορρίπτονται πάνω από 50.000 τόνοι ελαστικών, από τους οποίους ανακυκλώνονται μόλις οι 15.000.

Τα υπόλοιπα συσσωρεύονται σε ακατάλληλους χώρους, εγκυμονώντας κινδύνους, όπως η εκδήλωση πυρκαγιών», λέει ο Αβρ. Καραγιαννίδης, επισημαίνοντας πως απώτερος στόχος του προγράμματος είναι η καθιέρωση συγκεκριμένων ποσοστών συμμετοχής ελαστικών στην παραγωγή ασφάλτου, μέσω νέας νομοθεσίας.

«Η εφαρμογή του προγράμματος στη Λαμία θα μας βοηθήσει να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για τα ακριβή ποσοστά συμμετοχής παλαιών ελαστικών στην άσφαλτο.

Σε κάθε περίπτωση, η διά νόμου εφαρμογή του προγράμματος μπορεί να εξαλείψει μια για πάντα το πρόβλημα της απόρριψης παλαιών ελαστικών στη χώρα μας», καταλήγει ο καθηγητής του ΑΠΘ.

real