Θέμα χρόνου είναι η λειτουργία της εταιρείας «Υποδομές Κρήτης Α.Ε.», η έδρα της οποίας θα βρίσκεται στα Χανιά, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη. Κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή Χανίων του ΠΑΣΟΚ Ευτύχη Δαμιανάκη, στην ολομέλεια της Βουλής, την Παρασκευή, ο υφυπουργός σημείωσε ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την ίδρυση της εταιρείας βρίσκεται ήδη στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών και αναμένεται να υπογραφεί μέσα στις επόμενες μέρες. Η συγκεκριμένη εταιρεία πρόκειται να αναλάβει, στο πρότυπο της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.», το σχεδιασμό και την κατασκευή των μεγάλων οδικών έργων του νησιού.

Με τη γλώσσα των αριθμών, ο κ. Δαμιανάκης παρουσίασε στον υφυπουργό τον τραγικό απολογισμό των τροχαίων δυστυχημάτων στην Κρήτη: «τη δεκαετία 2000-2009 είχαμε 992 νεκρούς στην Κρήτη εκ των οποίων 273 ήταν θύματα τροχαίων, που σημειώθηκαν στο ΒΟΑΚ. Την ίδια περίοδο, οι τραυματίες έφθασαν τις 17 χιλιάδες, χωρίς να καταγράφεται πόσοι από αυτούς υπέστησαν βαριά αναπηρία, δηλαδή πάνω από 67%. Τον Μάρτιο του 2010 στην Κρήτη είχαμε τους περισσότερους νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους στη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Επιπλέον, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, συνολικά για το έτος 2010 η κατάσταση όσον αφορά τα τροχαία επιδεινώθηκε σημαντικά». Ο υφυπουργός αναγνώρισε ότι «υπάρχει αναγκαιότητα γρήγορης μελέτης και κατασκευής συνολικά του οδικού δικτύου της Κρήτης, γιατί μέχρι πρόσφατα μόνο εμβαλωματικές και αποσπασματικές λύσεις δίνονταν.

 Ασφαλώς, έχουν κατασκευαστεί και ορισμένα τμήματα που θα ενσωματωθούν στο συνολικό οδικό δίκτυο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε οδικό δίκτυο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Κρήτης των τελευταίων χρόνων, πολύ περισσότερο της επόμενης δεκαετίας». Ο κ. Μαγκριώτης πρόσθεσε ότι από την κατασκευή της Εγνατίας και έπειτα, τα θανατηφόρα τροχαία στις συγκεκριμένες περιοχές της βόρειας Ελλάδας υποδεκαπλασιάστηκαν (από 80-90 το χρόνο σε 4-8). 

Ο Χανιώτης βουλευτής αναφέρθηκε ακόμη στην εξαγγελία ίδρυσης και λειτουργίας της εταιρείας, η οποία έγινε από τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα στις 23 Μαρτίου 2010, στις εγκαταστάσεις του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτο Χανίων, όπου ήταν παρόντες ο κ. Μαγκριώτης, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Γιάννης Οικονομίδης και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου. Η εξαγγελία αυτή επικυρώθηκε στις 3 Αυγούστου με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Θεόδωρο Πάγκαλο, αλλά από τότε η λειτουργία της εταιρείας παραμένει ζητούμενο. 

Ο κ. Μαγκριώτης απέδωσε τις καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στον ανασχηματισμό του Σεπτεμβρίου 2010 και στους περιορισμούς που έθετε το μνημόνιο στη δημιουργία νέων φορέων του δημοσίου, επισημαίνοντας ότι «υπήρχε ένα θέμα χρηματοδότησης». Ωστόσο, ο υφυπουργός διαβεβαίωσε τον κ. Δαμιανάκη ότι το θέμα αυτό λύθηκε, καθώς «πριν από λίγες μέρες υπεγράφη πλέον η νέα ΚΥΑ, με φορέα χρηματοδότησης το υπουργείο Οικονομικών και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο γραφείο του κ. Παπακωνσταντίνου. 

Πιστεύω ότι αφού τελειώσει με όλες αυτές τις υποχρεώσεις, που έχει για το μεσοπρόθεσμο σχέδιο, την επόμενη εβδομάδα θα υπογραφεί και θα γίνει πραγματικότητα η διαχείριση της μελέτης και της κατασκευής αυτού του μεγάλου οδικού δικτύου, τόσο στο βόρειο και στο νότιο τμήμα, όσο και στις εσωτερικές διασυνδέσεις, με απόλυτη επιτυχία». 

Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση του έργου, ο κ. Μαγκριώτης τόνισε: «είχαμε μιλήσει και πέρυσι στην Κρήτη για ένα συνολικό προϋπολογισμό 5ετίας περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ, που θα ήταν από εθνικούς πόρους, κοινοτικούς πόρους και φυσικά την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Δυστυχώς δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα σε σημαντικά τμήματα του ΒΟΑΚ ή του ΝΟΑΚ τα προηγούμενα χρόνια».

 Και πρόσθεσε ότι «αυτή η ωριμότητα, σε κάποιο βαθμό έχει επέλθει σε κάποια έργα, γιατί ακριβώς είτε αναθέσαμε είτε επιταχύναμε μελέτες, που είχαν ανατεθεί πριν τις εκλογές του 2009. Μελετούνται τα τμήματα αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους 135 χιλιομέτρων διπλού κλάδου. Αυτό το σημειώνω και αφορά και το ΒΟΑΚ και το ΝΟΑΚ, αλλά και τις ενδιάμεσες συνδέσεις. Φυσικά αφορά και το νομό Χανίων».

 Ο υφυπουργός Υποδομών πρόσθεσε ότι «αρκετά έργα είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2011. Εντός του 2011 επίσης θα δημοπρατηθούν 8 έργα συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. Περιμένουμε τις εγκρίσεις για τους περιβαλλοντικούς όρους και είμαστε βέβαιοι ότι θα προλάβουμε μέχρι το τέλος του 2011 να φθάσουμε σε αυτό το ύψος των δημοπρατήσεων. Αυτή την προετοιμασία έχουμε κάνει μέχρι τώρα και πιστεύω ότι αυτή θα ενισχυθεί με τη λειτουργία της εταιρείας». 

Τέλος, ερωτώμενος από τον κ. Δαμιανάκη σχετικά με την έδρα της νέας εταιρείας, ο κ. Μαγκριώτης ήταν κατηγορηματικός: «Η έδρα θα είναι στα Χανιά. Αυτό υπάρχει στο καταστατικό και στην ΚΥΑ, που βρίσκεται στον υπουργό Οικονομικών για την τελευταία υπογραφή».