Νέα μελέτη ερευνητών της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Διεθνούς Ινστιτούτου για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη καταδεικνύει ότι η Αθήνα εκπέμπει περισσότερα «αέρια του θερμοκηπίου».

Οι ερευνητές συνέκριναν στοιχεία από 100 πόλεις 33 χωρών και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι μεγαλύτερες σε πληθυσμό πόλεις του πλανήτη εκπέμπουν στην ατμόσφαιρα λιγότερους ρύπους ανά κεφαλή και είναι λιγότερο υπεύθυνες για την κλιματική αλλαγή, σε σχέση με μικρότερου μεγέθους πόλεις.

Στην έρευνα, η μικρότερη σε πληθυσμό Αθήνα εμφανίζεται να εκπέμπει ακριβώς διπλάσιους ρύπους (10,4 τόνους ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα) έναντι του πολύ μεγαλύτερου Παρισιού (5,2 τόνοι), περισσότερους από το Πεκίνο (10,1 τόνοι) και οριακά λιγότερους σε σχέση με τη Νέα Υόρκη (10,5) και τη Σαγκάη (11,2 τόνοι).

Για την Ελλάδα συνολικά, οι εκπομπές αερίων ρύπων είναι λίγο μεγαλύτερες από αυτούς της Αθήνας, δηλαδή 11,78 τόνοι ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα (στοιχεία 2007).

Η Αθήνα εκπέμπει περισσότερους (ισοδύναμους) τόνους «αέριων του θερμοκηπίου» ανά κεφαλή σε σχέση με άλλες μεγαλουπόλεις και μητροπόλεις, όπως το Λονδίνο (9,6), το Μπουένος Άιρες (3,83), οι Βρυξέλλες (7,5), το Ρίο ντε Τζανέιρο (2,1), η Πράγα (9,4), το Ελσίνκι (7), το Αμβούργο (9,7), το Τορίνο (9,7), η Μαδρίτη (6,9), η Βαρκελώνη (4,2), το Τόκιο (4,89), η Στοκχόλμη (3,6), η Γενεύη (7,8), το Όσλο (3,5), η Σεούλ (4,1) κ.α.

Σύμφωνα με τη μελέτη, όσο μεγαλύτερη είναι η εξάρτηση μια πόλης από τα ορυκτά καύσιμα για την παραγωγή ηλεκτρισμού, με την παρουσία των σχετικών εργοστασίων κοντά σε μεγάλες πόλεις, τόσο επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα των τελευταίων (κλασσική περίπτωση αποτελούν οι κινεζικές πόλεις).

Συγκρίνοντας εξάλλου τις εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου» σε σχέση με το ΑΕΠ, οι ερευνητές κατέληξαν στη διαπίστωση, για παράδειγμα, ότι μια ολλανδική πόλη, το Ρότερνταμ, εξαιτίας των δεσμών της με την ναυτιλία και τη βαριά βιομηχανία, έχει ιδιαίτερα κακή επίδοση (29,9 τόνοι έναντι 12,67 για την Ολλανδία ως χώρα). Ανάλογη επιβάρυνση υπάρχει στις πόλεις που φιλοξενούν μεγάλα και πολυσύχναστα αεροδρόμια.

Η έρευνα συμπέρανε επίσης ότι οι φτωχότερες πόλεις της Ασίας, της Αφρικής και της Ν. Αμερικής εκπέμπουν λιγότερους αέριους ρύπους ανά κεφαλή σε σχέση με τις πλουσιότερες πόλεις.