Στην περίπτωση του κλάδου των ταξί η απελευθέρωση δεν έχει την «παραδοσιακή» έννοια, αφού πρακτικά δεν εκδίδονται καινούργιες άδειες, αλλά δημιουργούνται συνθήκες «μόχλευσης» των υφιστάμενων. Αυτός, εξάλλου, είναι ο λόγος που οι επικείμενες αλλαγές στα επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης (ταξί & αγοραία), δεν προκάλεσαν τις αντιδράσεις από τους συνδικαλιστές του κλάδου.

Τί αλλάζει με τα νέα μέτρα; Αρχικά, αίρεται η απαγόρευση δια νόμου της έκδοσης νέων αδειών. Ωστόσο, προβλέπεται ως απαραίτητη προϋπόθεση(για την έκδοση νέων αδειών) να μην υπάρχουν 2,5 και 2 ταξί ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα.

Με άλλα λόγια, έχει σχεδόν αποκλειστεί η έκδοση νέων αδειών, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν σε όλη την Ελλάδα περίπου 30.000 ταξί, με τα μισά εξ’ αυτών να βρίσκονται στην Αττική.

Στην Ε.Ε. ο αριθμός των ταξί κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά χίλιους κατοίκους, με την σχετική αναλογία να διαμορφώνεται στη Ρώμη στο 2,1/1.000, το Βερολίνο 2/1.000, το Μιλάνο 1,6/1.000,τις Βρυξέλλες 1,5/1.000 και τη Στουτγάρδη 1,3/1.000.

Πλέον με μαθηματικό τύπο θα υπολογίζεται ο αριθμός των απαιτούμενων αδειών με βάση τον πληθυσμό και την τουριστική κίνηση κάθε περιοχής.

Αγορά άδειας

Παράλληλα, δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στην απόκτηση της άδειας (μέχρι σήμερα «δικαίωμα» είχαν μόνο τα φυσικά πρόσωπα), ενώ μπορούν να αγοράσουν άδειες ταξί εταιρείες οποιασδήποτε μορφής (Α.Ε., ΕΠΕ, ΟΕ,ΕΕ) και φυσικά πρόσωπα.

Κατά το αρμόδιο υπουργείο, αποφεύγεται η δημιουργία ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων, καθώς προβλέπεται συγκεκριμένο ποσοστό (του συνολικού αριθμού) αδειών ανά έδρα (5% στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη και 10% αλλού).

Όσον αφορά την πρόσβαση στο επάγγελμα, καταργούνται όλα τα επαγγελματικά ασυμβίβαστα για την έκδοση της άδειας, παύει ο γεωγραφικός προορισμός (η ισχύς της άδειας θα είναι πανελλαδική), ενώ απαιτείται επαρκής γνώση ελληνικών και απολυτήριο γυμνασίου ή αντίστοιχο εκτός Ελλάδας.

Ποιοι μπορεί να εκμεταλλεύονται ταξί;

Οποιασδήποτε μορφής εταιρεία, φυσικό πρόσωπο ή ακόμη και συνεταιρισμός. Επιπλέον, η μεταβίβαση της άδειας μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε παραδοσιακά -συμβολαιογραφική πράξη- είτε με ηλεκτρονική δημοπρασία.

Προτεραιότητα στην απόκτηση νέων αδειών έχουν οι πολύτεκνοι, οι μακροχρόνια άνεργοι, οι ανάπηροι (67% και άνω).

Νέα «γενιά» ταξί

Το π.δ. προβλέπει την δημιουργία λιγότερο... κίτρινων ταξί, με λιγότερα διακριτικά και διαφορετικών ειδών οχημάτων. Τα υφιστάμενα ταξί μπορούν να μετατρέπονται στην εν λόγω κατηγορία, η οποία-κατόπιν συνεννόησης- μπορεί να έχει διαφορετικό κόμιστρο.

Βγαίνουν επίσης, στην κυκλοφορία τα ταξί - λίμο, 7-θέσεων ή 9-θέσεων, ενώ ο επιβάτης μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί όλα τα συστήματα επικοινωνίας (ραδιοδίκτυα, κινητά τηλέφωνα, TETRA, ίντερνετ) για την επικοινωνία του με τις εταιρείες ταξί.

Πάντως, συνδικαλιστές-μέλη του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Αττικής υποστηρίζουν ότι η δυνατότητα που δίνεται σε φυσικά πρόσωπα να αγοράσουν μέχρι το 5% των αδειών ταξί που λειτουργούν σε μία έδρα, ενισχύει την δημιουργία καρτέλ, ενώ η κυκλοφορία 7 ή 9 θέσεων ταξί ευνοεί συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Ας σημειωθεί ότι οι Έλληνες οδηγοί ταξί έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερα κακή εικόνα για τον κλάδο. Στα διεθνή τουριστικά φόρα αναπαράγονται καθημερινά περιστατικά που συνέβησαν σε τουρίστες που επέλεξαν το “greek taxi”για τη μετακίνησή τους: οδηγοί που καπνίζουν, που παίρνουν δεύτερη ή τρίτη κούρσα ή που απλώς αντιπροσωπεύουν μία διαφορετική «κουλτούρα», την ελληνική...

capital.gr