Η µεγαλύτερη εµπορική τράπεζα της Ρωσίας δοκιµάζει ένα µηχάνηµα που θα φέρει επανάσταση στις συναλλαγές των πελατών: ένα µηχάνηµα αναλήψεως χρηµάτων (ΑΤΜ) που έχει ενσωµατωµένο ανιχνευτή ψεύδους ώστε να προλαµβάνει τις απάτες µε πιστωτικές κάρτες. Οι καταναλωτές χωρίς προηγούµενες σχέσεις µε την τράπεζα µπορούν να «µιλήσουν» στο µηχάνηµα υποβάλλοντας αίτηση για έκδοση πιστωτικής κάρτας χωρίς να απαιτείται ηµεσολάβηση κάποιου υπαλλήλου.

Η µηχανή µπορεί να σκανάρει διαβατήρια, να καταγράψει δακτυλικά αποτυπώµατα αλλά και να λάβει µια τρισδιάστατη αποτύπωση προσώπου για πιστοποίηση. Και χρησιµοποιεί πρόγραµµα ανάλυσης φωνής προκειµένου να διαπιστώσει εάν το πρόσωπο απαντά αλήθεια στις ερωτήσεις που υποβάλλονται από το µηχάνηµα, όπως: «Εργάζεστε;»και «Αυτή τη στιγµή έχετε χρέη πουδεν εξυπηρετούνται;».

Το σύστηµα φωνητικής ανάλυσης αναπτύχθηκε από το Τεχνολογικό Κέντρο Λόγου, µια εταιρεία της οποίας πελάτης είναι και η Οµοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας (διάδοχος η KGB). O Nτµίτρια Ντιρµόφκσι, διευθυντής των γραφείων του Τεχνολογικού Κέντρου στη Μόσχα, υποστηρίζει ότι το νέο σύστηµα έχει σχεδιαστεί εν µέρει βάσει των δειγµάτων που έχουν στα αρχεία τους οι αστυνοµικές αρχές από καταγεγραµµένες φωνές ανθρώπωνπου ψεύδονταν στη διάρκεια ανακρίσεων.

Η τράπεζα Sberbank –στην οποία την πλειονότητα των µετοχών ελέγχει η ρωσική κυβέρνηση – σκοπεύει να τοποθετήσει τα νέα µηχανήµατα σε εµπορικά κέντρα καιυποκαταστήµατά της σε όλη τη χώρα. Και διαβεβαιώνει, χωρίς να πείθει όµως πολλούς, ότι θα συµµορφωθεί στους νόµους για την προστασία των προσωπικών δεδοµένων.

Η παγκόσµια οικονοµική κρίση οδήγησε τα στελέχη της τράπεζας να αναζητήσουν έναν τρόπο για να εξασφαλίσουν ότι τα δάνεια που χορηγούν θα αποπληρώνονται από τους πελάτες της. Το καινοτόµο πρόγραµµα θα εντοπίζει τη νευρικότητα ή τη συναισθηµατική φόρτιση, πιθανές ενδείξεις ότι κάποιος που ζητά χορήγηση δανείου υποκρίνεται όταν διαβεβαιώνει πως θα το αποπληρώσει. Αυτό σε συνδυασµό µε άλλα στοιχεία θα χρησιµο ποιείται προκειµένου να πάρει την απόφαση η τράπεζα.

Βέβαια, δεν είναι µόνο η ρωσική τράπεζα που προσπαθεί να εξακριβώσει την αξιοπιστία των πελατών της. Τόσο η Deutsche Bank όσοκαι η Citigroup δοκιµάζουν φουτουριστικές τεχνολογίες σε υποκαταστήµατα στο Βερολίνο, τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο. Επικεντρώνονται σε νέες µορφές αλληλεπίδρασης και τερµατικών µε οθόνες αφής (touch screen). Πάντως η χορήγηση δανείων από ΑΤΜ είναι ήδη γεγονός στην Τουρκία, όπου τα µηχανήµατα των τραπεζών συµβάλλουν στην καταναλωτική άνθηση – η οποία, σύµφωνα µε κάποιους αναλυτές, µπορεί να εξελιχθεί σε κρίση χρέους.

Η Sberbank όµως είναι η µόνη που, µέχρι στιγµής, προσπαθεί να µετατρέψει το ΑΤΜ σε µηχάνηµα εξακρίβωσης της αλήθειας. Είναι σίγουρο ότι η µέθοδός της θα προκαλέσει µεγάλες αντιδράσεις...


tanea