Σοβαρά συνταγματικά προβλήματα οδηγούν σε τρεις «πρότυπες δίκες» την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για να αντιμετωπιστούν ζητήματα και εμπλοκές που προκαλούν νομοθετικά μέτρα στα οποία επέμεινε το υπουργείο Οικονομικών θέλοντας να πετύχει γρήγορες δίκες και έσοδα.

Η δικαστική εξέλιξη φέρνει «στον αέρα» τους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου για γρήγορες εισπράξεις, μέσα από τις λεγόμενες «φοροδίκες - εξπρές», καθώς περισσότερες από 100.000 δίκες «παγώνουν» εξαιτίας διαφόρων συνταγματικών προβλημάτων, που θα πρέπει πρώτα να επιλυθούν μέσα από «δίκες - πιλότους» που θα διεξαχθούν στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αναβολή
Τα σοβαρά συνταγματικά προβλήματα (που είχαν επισημάνει από την πρώτη στιγμή έγκυροι νομικοί αλλά και κυβερνητικά στελέχη) έχουν ταυτόχρονα οδηγήσει τελευταία στην αναβολή χιλιάδων δικών για υποθέσεις φορολογικές και τελωνειακές, λόγω της οικονομικής αδυναμίας πολιτών και επιχειρήσεων να πληρώσουν τα ιδιαίτερα αυξημένα (με τη νέα νομοθεσία) παράβολα αλλά και τις υπέρογκες προκαταβολές φόρων, δασμών και τελών, προκειμένου να επιτραπεί η διεξαγωγή της δίκης κ.λπ.

Με σωρεία προσφυγών σε όλη τη χώρα αμφισβητείται η συνταγματικότητα τριών -μέχρι τώρα- νομοθετικών αλλαγών για τις «φοροδίκες - εξπρές» που σχετίζονται με τον περιορισμό της προσωρινής δικαστικής προστασίας και των αναστολών, την προκαταβολή μεγάλων ποσών από τις πρωτόδικες δίκες, αλλά και για παράβολα. Σε τρεις από τις προσφυγές αυτές κρίθηκε από ειδική επιτροπή του ΣτΕ (υπό τον πρόεδρο Π. Πικραμμένο και με τη συμμετοχή δύο αντιπροέδρων του ΣτΕ) ότι γεννιούνται πολύ σοβαρά νομικά ζητήματα, που επηρεάζουν ευρύ κύκλο προσώπων και πρέπει να αντιμετωπιστούν σε «πρότυπες δίκες» στην Ολομέλεια του ΣτΕ για να δοθεί συνταγματική ερμηνεία και κατευθυντήρια γραμμή σε όλα τα υπόλοιπα δικαστήρια για τις χιλιάδες εκκρεμείς προσφυγές, αγωγές κ.λπ.

Ομως, η απόφαση να γίνει «πρότυπη δίκη» (δίκη - πιλότος) έχει ως αυτόματη και υποχρεωτική συνέπεια το «πάγωμα» όλων των παρόμοιων χιλιάδων δικών για φορολογικές - τελωνειακές διαφορές, που εκκρεμούν σε όλη την Ελλάδα. Κατά το ν. 3900/10, για να επιλύονται πιο γρήγορα τέτοια νομικά ζητήματα και για μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου, επιτροπή κορυφαίων στελεχών του ΣτΕ μπορεί να τα παραπέμπει στην Ολομέλεια, αλλά μέχρι να επιλυθούν δεν θα μπορεί να προχωρήσει καμία σχετική δίκη.

Αναστολή
Ετσι, όπου τίθεται ζήτημα αναστολής πληρωμής φόρου, δασμού, τελών (με ασφαλιστικά μέτρα), προκαταβολής του 50% της πρωτόδικης δίκης, πληρωμής ιδιαίτερα αυξημένων παραβόλων (στο 2% του αντικειμένου της αξίας κ.λπ.), τα πάντα «παγώνουν» και δεν επιτρέπεται να γίνει καμία δίκη μέχρις ότου αποφανθεί οριστικά η Ολομέλεια του ΣτΕ για το συνταγματικό ζήτημα.

Η πρώτη δίκη - πιλότος (για τον περιορισμό της προσωρινής δικαστικής προστασίας) θα γίνει μέσα στην εβδομάδα, ενώ οι υπόλοιπες δύο (κατά το πρότυπο της δίκης - πιλότου, που θα διεξαχθεί για τη συνταγματικότητα της «τακτοποίησης» των ημιυπαίθριων χώρων) στις αρχές φθινοπώρου και τα αποτελέσματά τους αναμένονται, στην καλύτερη περίπτωση, στα τέλη φθινοπώρου. Μέχρι τότε, οι σχετικές δικογραφίες που αφορούν μερικά δισ. ευρώ, πρέπει να μείνουν «στα ράφια».

Εξάλλου οι χιλιάδες αναβολές, εξαιτίας της οικονομικής αδυναμίας να πληρωθούν τα βαρύτατα παράβολα, οι προκαταβολές κ.λπ., έχουν προκαλέσει νέο τεράστιο «έμφραγμα» στα διοικητικά δικαστήρια, πολύ μεγαλύτερο των ήδη τεράστιων εκκρεμοτήτων, που ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο υποθέσεις, από τις οποίες περίπου οι μισές αφορούν φορολογικές, τελωνειακές κ.λπ. δίκες, με χαμένους, φυσικά και όσους περιμένουν δίκες για αποζημιώσεις, συνταξιοδοτικές, ασφαλιστικές, πολεοδομικές, υπαλληλικές κ.λπ.

Ποιες ρυθμίσεις θα «δικαστούν»
Προσβάλλονται ως αντισυνταγματικές και θα κριθούν από το ΣτΕ μέχρι το Φθινόπωρο

Οι αντισυνταγματικές ρυθμίσεις
Στις «πρότυπες δίκες» που θα γίνουν στην Ολομέλεια του ΣτΕ, προσβάλλονται ως αντισυνταγματικές οι διατάξεις του ν. 3900/10, που πρόβλεψαν ότι:

Για να γίνει δευτεροβάθμια δίκη, ο φορολογούμενος πρέπει να προκαταβάλει το 50% του ποσού που επιδίκασε το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, αλλιώς η έφεσή του απορρίπτεται ως απαράδεκτη.

Οι προσφυγές θέτουν ζήτημα παραβίασης όχι μόνο του συνταγματικού δικαιώματος για δικαστική προστασία, αλλά και της ισότητας. Το Δημόσιο θα μπορεί προνομιακά να εισπράττει με μία πρωτόδικη «νίκη» υποχρεωτικά σε όλες τις φορολογικές - τελωνειακές δίκες, ενώ τέτοιο δικαίωμα δεν έχει κανένας πολίτης όταν του χρωστά το Δημόσιο, αφού για να εισπράξει πρέπει να περιμένει να κερδίσει τη δευτεροβάθμια δίκη…

Για να ανασταλεί δικαστική η πληρωμή φόρου, δασμού κ.λπ., ο πολίτης (επιχείρηση κ.λπ.) πρέπει να αποδείξει ότι υφίσταται ανεπανόρθωτη βλάβη, π.χ. με κατάσχεση - πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας του, μονάδας παραγωγής ή εμπορευμάτων - προϊόντων. Και δεν αρκεί πλέον να αποδείξει ότι υφίσταται ζημιά που δύσκολα επανορθώνεται. Η «σκληρότερη» αυτή νομοθετική μεταρρύθμιση έγινε για να σταματήσουν να γίνονται δεκτές οι αναστολές πληρωμών, μόνο σε δίκες φορολογικές - τελωνειακές. Ηδη διοικητικά δικαστήρια έχουν θέσει ζήτημα αντισυνταγματικότητας και παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας.

Σε κάθε δίκη πρέπει να καταβάλλονται αυξημένα παράβολα έως 2% του αντικειμένου και μέχρι ποσό 10.000 ευρώ, αλλιώς το ένδικο μέσο απορρίπτεται ακόμα και για δίκες εκκρεμείς μέχρι τις αρχές του 2011. Το απίστευτο «μπλοκάρισμα» χιλιάδων δικών, θα οδηγήσει σε νομοθετικό περιορισμό των παραβόλων στις εκκρεμείς δίκες για να «γλιτώσει» το Δημόσιο την αντισυνταγματικότητα και να «ξεμπλοκάρει» πολλές υποθέσεις, αφού η «πρότυπη» δίκη έχει προσδιοριστεί στο ΣτΕ για τις 7-10-11.


"Ημερησία"