Κοσμογονικές αλλαγές σημειώνονται ήδη στην ποδοσφαιρική αγορά της χώρας μας, συνεπεία της κρίσης, του σκανδάλου των στημένων αγώνων, αλλά και των επιχειρηματικών επιδιώξεων συγκεκριμένων κύκλων, που «πλασάρονται» το παιχνίδι με προφανείς και μη σκοπούς.

Οι σχετικές μάχες είναι μεγάλες, αλλά αυτή τη φορά ακόμη μεγαλύτερη είναι η αγωνία επιχειρηματιών και παραγόντων του ελληνικού αθλητισμού για την επόμενη ημέρα.

Η κρατική χρηματοδότηση στις ομάδες έχει ήδη ανασταλεί, ο ΟΠΑΠ δείχνει να περιμένει τις εξελίξεις για να προχωρήσει στο σαφώς μειωμένο νέο χορηγικό του πρόγραμμα, ενώ NOVA και ΟΤΕ δεν φαίνεται να χάνουν την ευκαιρία να προσφέρουν εξαιρετικά μειωμένα ποσά για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων τηλεοπτικής μετάδοσης των αγώνων της ερχόμενης σεζόν, εάν και εφόσον το ελληνικό πρωτάθλημα διεξαχθεί κανονικά.

Σε αυτό το πρωτόγνωρο σκηνικό το οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να έλθει σε συμφωνία με τις κοινοτικές αρχές για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, από την οποία ευελπιστεί να εισπράξει όσο το δυνατόν συντομότερα μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Έτσι, η ελληνική πλευρά «τρέχει» να προλάβει σε πρώτο επίπεδο να προωθήσει την απελευθέρωση της αγοράς τυχερών παιγνίων, αλλά και να τη συνδυάσει με την αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ, του ΟΔΙΕ (ιπποδρομίες) και των καζίνο στα οποία κατέχει πλειοψηφικό ή ισχυρό μειοψηφικό πακέτο.

Ειδικά για την απελευθέρωση της αγοράς των τυχερών παιχνιδιών πρέπει το συντομότερο δυνατό να έλθει προς ψήφιση το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή, κάτι που αναμένεται να γίνει ταχύτατα, δεδομένης της 14μηνης καθυστέρησης του σχεδίου ρύθμισης της αυτής. Τις τελευταίες ώρες καταγράφεται παρέμβαση των αρμοδίων υπηρεσιών της Ε.Ε. για σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου, που βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με το κοινοτικό δίκαιο.

Όλοι θέλουν να πιστεύουν ότι τελικά ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά και προχωρά η επέκταση της σύµβασης του ΟΠΑΠ µε το ελληνικό ∆ηµόσιο και η πλήρης αποκρατικοποίησή του εντός του 2011. Όπως εξηγούν αναλυτές (Alpha Finance) με τη ρύθμιση της αγοράς να προηγείται της πώλησης του 34% στον Οργανισμό, το ελληνικό Δημόσιο έχει το κίνητρο να αυξήσει την αξία του ΟΠΑΠ μέσω της ενίσχυσης του χαρτοφυλακίου του, ήτοι της εισόδου στο διαδίκτυο, της λειτουργίας VLTs (εκτιμάται ότι ο Οργανισμός έχει διασφαλίσει ένα 20% της αγοράς με συντηρητικούς υπολογισμούς) και της απόκτησης μιας άδειας για το Ξυστό ή τα κρατικά λαχεία. Έτσι, θα καταστεί ευκολότερη η προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδυτών και να επιτευχθεί ένα σαφώς καλύτερο τίμημα.

Με τον ίδιο στρατηγικό στόχο και πέραν της εισόδου των νέων παιχνιδιών Crazy Bingo και Dashing Derby (στην ίδια κατηγορία αναμένονται και νέα παιχνίδια, ενώ θα προωθηθούν αλλαγές και στο «Πάμε Στοίχημα»), η εταιρεία προωθεί περαιτέρω την εμπορική της παρουσία.

Μετά τις περυσινές συμφωνίες με την πλειονότητα των μεγάλων ΠΑΕ για να διαφημιστούν παιχνίδια της ΟΠΑΠ ΑΕ στις εμφανίσεις των ομάδων, ο ΟΠΑΠ συζητά και με τον Παναθηναϊκό για ανάλογη συμφωνία. Η σύμβαση των «πρασίνων» με τη Cosmote, ύψους 6,9 εκατ. ευρώ σύμφωνα με δημοσιεύματα, έληξε στο τέλος της προηγούμενη αγωνιστικής περιόδου.

Ενδιαφέρον έχει όμως και η απόφαση της Cosmote, να μην συνεχίσει τη χορηγία στη φανέλα της πράσινης ΠΑΕ, αλλά και το γεγονός ότι εκ των υποψηφίων για την άλλοτε περιζήτητη αυτή θέση δεν είναι πλέον η Τράπεζα Πειραιώς. Πάντως, ο ΟΠΑΠ έχει αναστείλει προσωρινά κάθε χορηγική δραστηριότητα προς το ποδόσφαιρο λόγω της υπόθεσης με τα «στημένα» παιχνίδια και αυτό προκαλεί πρόσθετο πρόβλημα χρηματοδότησης για τις ποδοσφαιρικές ανώνυμες εταιρίες, που από οικονομικής απόψεως βρίσκονται σε «μαύρα χάλια».

Την ευκαιρία, που προσφέρει η κρίση αξιοπιστίας στο ποδοσφαιρο φαίνεται να «αρπάζει» και η Nova, που πλήρων χρυσά τα σχετικά δικαιώματα. Με την ΕΡΤ ουσιαστικά εκτός του ανταγωνισμού οι οικονομικές συμφωνίες, κλεισμένες και επικείμενες, έχουν ήδη μπει σε νέα βάση, τόσο για τις ομάδες και την διοργανώτρια αρχή, όσο και τους παρόχους, όπως είναι ο όμιλος Forthnet-Nova και ο ΟΤΕ.

Ήδη, η Nova ανακοίνωσε στην Super League, ότι ζητά μείωση κατά τουλάχιστον 25% της καταβλητέας ετήσιας αμοιβής «τόσο για την τρέχουσα και μη λήξασα ακόμη αγωνιστική περίοδο 2010-2011 όσο και για τις υπόλοιπες αγωνιστικές περιόδους ισχύος όλων των μεταξύ των δύο οργανισμών μας συμβάσεων». Το εμπορικό προϊόν που λέγεται "ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο" είναι προφανές ότι έχει καταρρεύσει.

Εάν δεν είχαν προκύψει τα «στημένα» και βεβαίως η κρίση, το συνδρομιτικό κανάλι θα έπρεπε ως το 2014 να καταβάλλει για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των αγώνων 178 εκατ. ευρώ και τώρα ζητά «έκπτωση» της τάξης των 50 εκ ευρώ για το ίδιο διάστημα, χωρίς κανείς να ξέρει εάν και το μειωμένο ποσό μπορεί να αποτελέσει βάση συμφωνίας.