Η ΣΥΜΠΡΑΞΗ ελληνικών και γερμανικών επιχειρήσεων με σκοπό την αναθέρμανση του ιδιωτικού τομέα ήταν το κυρίως «πιάτο» του... δείπνου που είχαν το βράδυ της Τετάρτης ο γερμανός υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με τον έλληνα ομόλογό του στο Βερολίνο

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα είναι πενιχρά και θεωρούνται απογοητευτικά από τη γερμανική πλευρά, καθώς περιορίζονται στην απόκτηση επιπλέον 10% του ΟΤΕ από την Deutsche Telekom, κάτι που αποτελούσε διακαή επιθυμία του Βερολίνου από το φθινόπωρο του 2009. Επιπροσθέτως μια γερμανική πρόταση για ανάπτυξη μεγάλου πάρκου αιολικής ενέργειας στην κεντρική Μακεδονία έμπλεξε στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας, μέχρι που το ενδιαφέρον εξανεμίστηκε.

Αυτή τη φορά, όμως, η ελληνική πλευρά διαβεβαιώνει τους Γερμανούς, πως τόσο μέσω του Ταμείου Δημόσιας Περιουσίας όσο και μέσω παραγόντων που χαίρουν της εκτίμησης της ομοσπονδίας Bundesverband der Deutschen Industrie-BDI (Σύνδεσμος Γερμανικής Βιομηχανίας) τα πράγματα θα προχωρήσουν με ταχύτερο ρυθμό και λιγότερα εμπόδια.

Συγκεκριμένα

Το βέβαιο είναι πως τα ενδιαφέροντα των Γερμανών είναι συγκεκριμένα και έχουν εμπράγματη, χειροπιαστή αξία. Τηλεπικοινωνίες, κυρίως όμως ενέργεια, μεταφορές και υποδομές μεταφορών (ειδικότερα αεροδρόμια) είναι εδώ και καιρό πολύ ψηλά στον κατάλογο του Βερολίνου.

Πρόσφατα ο ισχυρός άνδρας του BDI Χανς Πέτερ Καϊτέλ είχε αναφερθεί (με συνέντευξή του στο Deutschland Radio) στην ανάγκη επενδύσεων στην Ελλάδα προκειμένου η χώρα να βοηθηθεί στην αντιμετώπιση του χρέους. Μάλιστα στην ίδια συνέντευξη είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής της γερμανικής βιομηχανίας σε ένα μικρό σχέδιο Μάρσαλ ή μια... επενδυτική επίθεση στην Ελλάδα.

Αλλωστε και ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών (σε συνέντευξή του στην «Die Welt») είχε επισημάνει πως η ετήσια ηλιοφάνεια στην Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερη απ' ό,τι στη Γερμανία και θα μπορούσε επομένως να εξάγει ηλιακή ενέργεια. Εστω σε επίπεδο δηλώσεων το Βερολίνο δείχνει τις προτιμήσεις του με την ενέργεια να είναι ψηλά στον σχετικό κατάλογο. Ωστόσο, μια προσπάθεια που είχε γίνει επί Ν.Δ. να προχωρήσουν επενδυτικά προγράμματα της RWE με τη ΔΕΗ δεν προχώρησαν λόγω του αυξημένου ρυπογόνου χαρακτήρα της επιχείρησης και της αντιπολιτευτικής (τότε) τακτικής της νυν κυβέρνησης.

Μετά το ατύχημα

Επιχειρηματίας του κλάδου θεωρεί πως τώρα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς το πυρηνικό δυστύχημα στην Ιαπωνία και η στροφή των πολιτικών κομμάτων της Bundestag (συμπεριλαμβανόμενου του CDU) προσφέρουν μια πραγματικά χρυσή ευκαιρία στην Αθήνα. Να εκμεταλλευθεί αφ' ενός τη στροφή τους στην αιολική ενέργεια, αφ' ετέρου τις αυξημένες ανάγκες τους.

Ούτε λίγο ούτε πολύ «μάννα εξ ουρανού» χαρακτήριζε πρόσφατα ο αρθρογράφος της «Suddeutsche Zeitung» την ελληνική κρίση, αφού αρκετές μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις ενδιαφέρονται να επενδύσουν κυρίως στον τομέα των φωτοβολταϊκών. Το αν θα επιχειρήσουν να εμπλακούν στον τομέα της ενέργειας -μέσω των αποκρατικοποιήσεων- θα εξαρτηθεί από «τον χαρακτήρα και το βάθος» που θα έχει η εκχώρηση δραστηριοτήτων της ΔΕΗ. Πάντως προσώρας μόνο διερευνητικού χαρακτήρα επαφές έχουν γίνει τόσο με επιτελείς του αρμόδιου υπουργείου όσο και με ορισμένους έλληνες επιχειρηματίες.

Επικοινωνίες, μεταφορές και υποδομές θεωρείται πως βρίσκονται επίσης ψηλά στον σχετικό κατάλογο των Γερμανών. Επιχειρηματικοί κύκλοι θεωρούν πολύ πιθανή μια αλλαγή γερμανικής φρουράς στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Δεν θεωρούν τυχαία την εκδήλωση ενδιαφέροντος της FrankfurtPort για τον πρώτο αερολιμένα της χώρας λίγο πριν ανακοινώσει την πρόθεση αποχώρησής της και από την Αθήνα η Hochtief. Μέσα Μαΐου ο Στέφαν Σουλτς εκδήλωνε το ενδιαφέρον του (στο Reuters) εάν η Αθήνα πωλήσει το ποσοστό της. Μάλιστα σε συνέντευξή του στη «Handelsblat» διευκρίνιζε πως, εάν η Ελλάδα αποκρατικοποιήσει τα αεροδρόμια της, φυσικά και θα ενδιαφερθούν. Σημειωτέον, πως στον φορέα διαχείρισης-λειτουργίας του «Ελευθέριος Βενιζέλος» το Δημόσιο ελέγχει το 55% , η πρόθεση της κυβέρνησης προβλέπει την πώληση μεριδίου έως 21%, αν και μετά τις τελευταίες εξελίξεις (αποχώρηση της Hochtief) ο σχεδιασμός μπορεί να αλλάξει σημείωνε κυβερνητικός παράγοντας.

Τα αεροδρόμια

Οπως έχει αποκαλύψει η «Οικονομία» της «Κ.Ε.», διακαής πόθος γερμανικών συμφερόντων είναι το πακέτο των αεροδρομίων της Κρήτης με αιχμή τον νέο αερολιμένα που προγραμματίζεται να κατασκευαστεί στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Λογική στόχευση, καθώς η Ελλάδα (και δη η Κρήτη) παραμένει μεταξύ των δημοφιλέστερων προορισμών των γερμανών τουριστών, ενώ τα τελευταία ένα δύο χρόνια ενισχύουν τις θέσεις τους στη χώρα μας κολοσσοί όπως ο τουρ οπερέιτορ TUI (μέσω και των βρετανικών θυγατρικών του). Παράλληλα, ενισχύουν την παρουσία τους στη χώρα μας δύο ισχυρές γερμανικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, η Germanwings και η Air Berlin.

Ομως στα τέλη Απριλίου και με αφορμή τον διαγωνισμό για τη δημιουργία εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο αναδείχθηκε ακόμη ένας τομέας ενδιαφέροντος των γερμανικών συμφερόντων. Οπως είχε αποκαλύψει η «Κ.Ε.» (30/4) ενδιαφέρον εκδηλωνόταν (εκτός των άλλων) και από την DB Schenker, τον «βραχίονα» των Γερμανικών Σιδηροδρόμων, που ελέγχει εμπορευματικά κέντρα και υποδομές αποθήκευσης και διακίνησης εμπορευμάτων σε 2.000 σημεία σε όλο τον κόσμο. Μέσω της DB Schenker οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι κυριαρχούν σήμερα σε όλη την Ευρώπη, χρησιμοποιώντας ως «καρδιά» του δικτύου τους ένα υπερσύγχρονο εμπορευματικό κέντρο στο Μάνχαϊμ της Γερμανίας. Στη νοτιοανατολική Ευρώπη διαθέτουν σταθμούς σε Κροατία, Σλοβενία, Σερβία-Μαυροβούνιο και σχετικά πρόσφατα σε Ουγγαρία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Η Ελλάδα είναι η μόνη που απουσιάζει από τον χάρτη του δικτύου τους.

enet