Άρτι αφιχθείς από την ημερίδα για τον αθλητικό τουρισμό  που διοργάνωσε η περιφέρεια  Κρήτης σε συνεργασία με τον ΠΣΑΤ, ας μου επιτραπεί να καταθέσω ορισμένες ενστάσεις και προβληματισμούς.

Κι αυτό γιατί ήθελα να ακούσω πολλά περισσότερα πράγματα που αφορούν το ποδόσφαιρο, το λαοφιλέστερο των αθλημάτων που αν αξιοποιηθεί σωστά θα μπορούσε να παίξει τον δικό του σημαντικό ρόλο στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν.

A) Πολύ σωστά αναφέρθηκε πόσο ωφελήθηκε η Αγ.Νάπα στην Κύπρο ύστερα από την κατασκευή αθλητικών κέντρων ικανών να φιλοξενήσουν  ποδοσφαιρικές ομάδες  των οποίων τα πρωταθλήματα έχουν διακοπή τους χειμερινούς μήνες.

Αυτό που δεν αναφέρθηκε είναι ότι η Αγ. Νάπα ωφελήθηκε τα μέγιστα ύστερα από τα δραματικά γεγονότα που συμβαίνουν στην Τουρκία, όπου υπάρχουν τρομοκρατικά χτυπήματα ακόμη και με θύματα τουρίστες  καθώς και το πάγωμα των ρωσοτουρκικών σχέσεων ύστερα από την κατάρριψη του ρώσικου αεροσκάφους από τον τουρκικό στρατό πριν μερικές εβδομάδες .

Βλέπετε μόνο στην περιοχή της Αττάλειας έκαναν τα προηγούμενα χρόνια την χειμερινή προετοιμασία τους πάνω από 70 ποδοσφαιρικές ομάδες, κυρίως από την Ρωσία και την Γερμανία. Το γεγονός αυτό δείχνει την μεγάλη ανάπτυξη των υποδομών τα τελευταία χρόνια στην γείτονα χώρα.

Όταν η Κρήτη δεν έχει ούτε ένα αθλητικό κέντρο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, η Αττάλεια έχει έναν ικανό αριθμό που δύναται να φιλοξενήσει παραπάνω από 70 ομάδες.

Για όσους δεν γνωρίζουν, η αποστολή μια ομάδας που προετοιμάζεται σε ένα αθλητικό κέντρο αποτελείται από 50 έως 100 άτομα, ανάλογα το μέγεθος της ομάδας. Αυτή απαρτίζεται από τους αθλητές, τους προπονητές, το ιατρικό τιμ καθώς και μέλη του διοικητικού προσωπικού και δημοσιογράφους.

Πολύ συχνά δε, ακολουθείται από φιλάθλους που συνδυάζουν ένα ολιγοήμερο πακέτο διακοπών σε θερμότερο κλίμα με την υποστήριξη της αγαπημένης τους ομάδας. Φανταστείτε μόνο την διαφήμιση που δέχεται ένας προορισμός όταν προετοιμάζεται μια δημοφιλής ομάδα και τι οφέλη μπορεί να έχει ο  προορισμός άμεσα αλλά και μακροπρόθεσμα.

Δυστυχώς όμως, η Κρήτη υστερεί απίστευτα σε υποδομές.

Β)Το επόμενο παράδειγμα αφορά την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου. Στο πρόσφατο παρελθόν, είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε στο Παγκρήτιο στάδιο μερικά ματς της εθνικής μας ομάδας.

Αν εξαιρέσουμε ένα ματς με το Ισραήλ, χώρα που αποτελεί δεξαμενή τουριστών για την Κρήτη τα τελευταία χρόνια, όλα τα υπόλοιπα ήταν με εθνικές ομάδες από μικρές χώρες.

Είχαμε μάλιστα ακούσει από διοικητικά στελέχη της ΕΠΟ ότι θα φροντίσουν να γίνει το Παγκρήτιο η δεύτερη έδρα της εθνικής ομάδας.

Οι προκριματικοί αγώνες των εθνικών ομάδων διεξάγονται κυρίως τον Οκτώβρη και τον Νοέμβρη κι από τον Μάρτη έως τον Ιούνη. Μήνες με χαμηλή επισκεψιμότητα τουριστών στο νησί μας.

Εάν υπήρχε μια συνεργασία μεταξύ ΕΠΟ και υπ. Τουρισμού ώστε να διεξαχθούν κάποια εμπορικά ματς στο Παγκρήτιο, με αντιπάλους από παραδοσιακές αγορές του ελληνικού τουρισμού (Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Αγγλία, Ρωσία), προσφέροντας ένα πακέτο διακοπών με αφορμή και σε συνδυασμό με το ποδοσφαιρικό ματς, σίγουρα θα μπορούσαμε να κάνουμε κάποια βήματα προς την επιμήκυνση της σεζόν. Υπάρχει όμως η βούληση;

Γ) Πάνε περίπου 25 χρόνια από την περίοδο που ο ΟΦΗ αντιμετώπιζε την Ατλέτικο Μαδρίτης στα πλαίσια του κυπέλλου ΟΥΕΦΑ. Θυμάμαι πολύ καλά ότι είχαν συνοδεύσει την ομάδα τους περίπου 500-600 Ισπανοί φίλαθλοι υψηλού εισοδήματος μάλιστα, οι οποίοι είχαν μείνει σε γνωστό ξενοδοχείο της Χερσονήσου, φέρνοντας μια μικρή επιμήκυνση στην σεζόν αφού το ματς είχε διεξαχθεί στα μέσα Νοεμβρίου.

Μεταξύ τους ήταν και ο ζάμπλουτος  πρόεδρος της Ατλέτικο Μαδρίτης εκείνη την εποχή, Χέσους Χιλ, ο οποίος σε επίσκεψη του σε γουναράδικο της περιοχής ήταν ιδιαίτερα γαλαντόμος.

Από τότε δεν υπήρξε άλλη φορά που η αγορά του μεγαλύτερου τουριστικού προορισμού του νησιού έμεινε ανοιχτή έως τα μέσα Νοέμβρη.

Βέβαια σήμερα ο ΟΦΗ αγωνίζεται στην Γ’ Εθνική, πληρώνοντας  τα λάθη των προηγούμενων χρόνων. Εκείνο όμως που μπορεί κάποιος εύκολα να συμπεράνει είναι ότι ο κρητικός τουρισμός, πόσο μάλλον ο ηρακλειώτικος, μόνο κερδισμένος μπορεί να είναι από έναν δυνατό ΟΦΗ, που θα συμμετέχει στους ομίλους των ευρωπαϊκών κυπέλλων.

Φανταστείτε τι δυνατότητες υπάρχουν, ιδιαίτερα δε όπως διεξάγονται σήμερα τα ευρωπαϊκά κύπελλα, αν ο ΟΦΗ έδινε το δίμηνο Νοέμβριου –Δεκεμβρίου 3-4 ποδοσφαιρικά ματς που σε συνδυασμό με το ιδανικό κλίμα της Κρήτης εκείνη την εποχή, θα προσέλκυαν αρκετές χιλιάδες τουριστών-φιλάθλων που θα μπορούσαν κάλλιστα να συνδυάσουν τον ποδοσφαιρικό αγώνα με κάποιο πακέτο διακοπών στην ηλιόλουστη Κρήτη ακόμη κι τους πρώτους μήνες του χειμώνα.

Αυτή είναι και η προτροπή μου, ας μου το επιτρέψουν, προς τους μεγάλους επιχειρηματίες τουρισμού. Αγκαλιάστε τον ΟΦΗ, τα οφέλη μπορεί να είναι αμφίδρομα. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, αναφέρθηκα ειδικά στον ΟΦΗ, γιατί είναι η μοναδική ομάδα στην Κρήτη με ικανή δυναμική ώστε να αγωνίζεται στα ευρωπαϊκά κύπελλα.

Και πέρα από τα επίσημα ματς, τι καλύτερο για τον τουρισμό να διεξαγόταν ένα χριστουγεννιάτικο διεθνές τουρνουά υπό την αιγίδα της περιφέρειας; Ας μην ξεχνούν οι ιθύνοντες ότι τα Χριστούγεννα στις μέρες μας αποτελούν την μεγαλύτερη τουριστική  ατραξιόν, αφού εκατομμύρια απολαμβάνουν τις διακοπές τους αυτήν την περίοδο.

Μπορεί να μην διαθέτουμε το χιονισμένο ειδυλλιακό τοπίο, όμως αρκετοί  θα επέλεγαν  ένα κλίμα θερμότερο  σε συνδυασμό με μερικά όμορφα ποδοσφαιρικά ματς, όταν  το ψύχος τους περιβάλλει ήδη αρκετές εβδομάδες στις χώρες τους!

Κλείνοντας την συσχέτιση του ποδοσφαίρου με την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν οφείλω να αναφερθώ στον ρόλο της ΕΠΟ και του υπ. Αθλητισμού.

Ακόμη κι ο πιο αδαής  γνωρίζει ότι έχουμε το πιο διεφθαρμένο πρωτάθλημα στην Ευρώπη. Δυστυχώς στην Ελλάδα το ποδόσφαιρο δεν είχε ποτέ τον ρόλο που έχει σε προηγμένες ποδοσφαιρικά χώρες, όπου λογίζεται σαν κομμάτι της βιομηχανίας του θεάματος.

Στην Αγγλία για παράδειγμα μια βιομηχανική πόλη όπως το Μάντσεστερ, μετατράπηκε σε τουριστικό προορισμό εξαιτίας κυρίως της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, αλλά και της έτερης ομάδας της πόλης.

Στην Ισπανία κι την Ιταλία τα μεγάλα ματς συχνά ορίζονται κοντά στις διακοπές των Χριστουγέννων ώστε να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες.

Στην Γερμανία κάθε Σαββατοκύριακο ταξιδεύουν χιλιάδες τουρίστες-φίλαθλοι  για να παρακολουθήσουν κάποιο ματς της Μπουντεσλίγκα. 

Στην Ελλάδα  επικρατούν η διαφθορά, η βία, τα στημένα ματς. Κι όμως, ένα υγιές πρωτάθλημα σε γήπεδα με θερμή, πλην όμως χωρίς βία, ατμόσφαιρα, σε συνδυασμό με το κλίμα της χώρας μας θα μπορούσαμε να κερδίσουμε τουρίστες τους μήνες της χαμηλής επισκεψιμότητας.

Αρκεί να υπάρχει όραμα, βούληση και συνέργια από τους φορείς αλλά και υποδομές  ,το μεγάλο μας μειονέκτημα.Γιατί είναι ντροπή για την χώρα, όταν ο τουρισμός αποτελεί τον βασικότερο πυλώνα της οικονομίας, οι υποδομές στην μεγαλύτερη για τον τουρισμό περιφέρεια της να είναι τριτοκοσμικές ….

*Ο Μύρων Κανάκης είναι επιχειρηματίας στον τουρισμό και γραμματέας του Εμπορικού συλλόγου Χερσονήσου