Στενά θα παρακολουθεί τις διαδικασίες ιδιωτικοποιήσεων στα ελληνικά λιμάνια που εντάσσονται στο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής για την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Μετά τις ανακοινώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την εκποίηση των κρατικών συμμετοχών στους λιμένες, η Ε.Ε., από κοινού με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παρακολουθεί τη συμμόρφωση του σχεδίου ιδιωτικοποίησης με τους όρους και τις προϋποθέσεις του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία αυτή θα καθοριστούν στο εκτενές σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων που ετοιμάζει η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Χάρης Παμπούκης, επανεξετάζει το σύνολο των αλλαγών που θα πραγματοποιήσει η κυβέρνηση στην ελληνική λιμενική βιομηχανία, ξεκινώντας από τον ΟΛΠ και το Αττικό Λιμενικό Σύστημα.

Ο νέος υπουργός θεωρεί ανεπαρκή την προηγούμενη ρύθμιση απορρόφησης από τον ΟΛΠ των λιμανιών της Ελευσίνας, της Ραφήνας και του Λαυρίου. Ο μεγάλος αντίπαλος όμως του κ. Παμπούκη είναι το χρονόμετρο, αφού, μέχρι το τέλος του 2011, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον εφαρμοστικό νόμο, θα πρέπει να έχει πουλήσει μερίδιο 23% των μετοχών που έχει στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Για τα επόμενα χρόνια, υπάρχουν προβλέψεις αποκρατικοποιήσεων για τα λιμάνια, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμα συγκεκριμένο πλάνο.

Η απάντηση

Οπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαντώντας σε ερώτηση της ευρωβουλευτού Νίκης Τζαβέλα, «οι λιμένες, συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών, αποτελούν σημαντικό τμήμα του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών.

Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της πρόσφατης Λευκής Βίβλου για την πολιτική μεταφορών, οι λιμένες θα πρέπει να συμβάλουν στην οικονομική ανάκαμψη και στην παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών για τους πολίτες και τις βιομηχανίες. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή θα εξετάσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, προκειμένου να διασφαλίσει την τήρηση των κανόνων της Συνθήκης για τις θεμελιώδεις ελευθερίες και τον ανταγωνισμό, όσον αφορά στο συγκεκριμένο τομέα».

Η κα Τζαβέλα, στην ερώτησή της, επισήμανε ότι «η κυβέρνηση δεν αποσαφηνίζει, επίσημα τουλάχιστον, ποιο είναι το ακριβές σχέδιό της για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, και ιδιαίτερα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να περνά αντιφατικά μηνύματα προς την παγκόσμια λιμενική αγορά που παρακολουθεί, έχοντας επενδυτικό ενδιαφέρον».

Η Ν.Δ.

Από την πλευρά του, χθες, ο βουλευτής και υπεύθυνος του τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας της Ν.Δ., Γιάννης Πλακιωτάκης, σε δηλώσεις του επεσήμανε:

«Το γεφύρι της Αρτας θυμίζουν οι συνεχείς αλλαγές πλεύσεις αναφορικά με το λιμενικό σύστημα. Παρότι σχεδιάστηκε πλήρως επί Νέας Δημοκρατίας και κληροδοτήθηκε στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που το έκανε αποδεκτό, παρόλο που ανακοινώθηκε πολλές φορές, πλέον η πορεία του δεν φαντάζει απλά αβέβαιη, αλλά ουσιαστικά ανύπαρκτη», και προσέθεσε:

«Ενώ είχε μελετηθεί μέσα στους τελευταίους 18 μήνες από δύο υπουργούς και το σχετικό σχέδιο νόμου ήταν έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή, σύμφωνα με πληροφορίες θα επανεξεταστεί από το νέο υπουργό, λόγω ανεπάρκειας. Τελικά υπάρχει ή δεν υπάρχει κυβερνητική πολιτική; Μήπως όλα επαφίενται στον εκάστοτε αρμόδιο υπουργό, γεγονός τουλάχιστον απαράδεκτο, αν όχι καταστροφικό, αν σκεφτούμε με τι συχνότητα αλλάζουν;».

naftemporiki