Στον καταλογισμό καταβληθέντων εξω-ιδρυματικών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία λόγω καθυστέρησης πιστοποίησης από τους αρμόδιους φορείς, αναφέρεται ο αν. Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ και Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης με κοινοβουλευτική του παρέμβαση, προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γεώργιο Κατρούγκαλο.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι «Με το ν. 3863/2010 δημιουργήθηκαν τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) υπαγόμενα στη Διεύθυνση Αναπηρίας και Ιατρικής Εργασίας της Διοίκησης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την εξασφάλιση της ενιαίας υγειονομικής κρίσης όσον αφορά στον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών φορέων για τους οποίους απαιτείται πιστοποίηση της αναπηρίας.

Από το Σεπτέμβριο του 2011 καταργήθηκαν όλες οι υγειονομικές επιτροπές που λειτουργούσαν στις Νομαρχίες και το Δημόσιο με εξαίρεση τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές του Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας και της Ελληνικής Αστυνομίας. Μια από τις αρμοδιότητες των ΚΕΠΑ είναι καθορισμός ποσοστού αναπηρίας για τη χορήγηση παραπληγίας/τετραπληγίας. Κατά τη διάρκεια της μετάβασης από το καθεστώς των υγειονομικών επιτροπών σε αυτό των ΚΕΠΑ δημιουργήθηκε σύγχυση όχι μόνο στους πολίτες, αλλά και μεταξύ των ασφαλιστικών φορέων και περισσότερο στο ΙΚΑ που θα επωμιζόταν και το βάρος αυτής της αλλαγής δεδομένης της έλλειψης σε διοικητικό και ιατρικό προσωπικό.

Σ’ αυτή τη μετάβαση υπήρξαν περιπτώσεις παραλείψεων και λαθών από μέρους της διοίκησης που όμως πιστώθηκαν σε πολίτες, οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν έφεραν ευθύνη. Χαρακτηριστική περίπτωση, ο καταλογισμός αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σε πολίτες που ενώ υπέβαλαν εγκαίρως, έως και δύο μήνες πριν λήξει η προηγούμενη απόφαση των υγειονομικών επιτροπών, τις σχετικές αιτήσεις για παράταση επιδόματος παρατετραπληγίας, οι αιτήσεις τους κρίθηκαν και απορρίφθηκαν από τα κατά τόπους ΚΕΠΑ ύστερα από μεγάλο χρονικό διάστημα (10-12 μήνες) και κατά την περίοδο αυτή οι δικαιούχοι καλόπιστα εισέπρατταν το σχετικό επίδομα.

Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα εξής ερωτήματα: «1. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για την αποκατάσταση αυτής της εμπλοκής που έχει δημιουργηθεί; 2. Ποιος ο σχεδιασμός του Υπουργείου ώστε να μην σημειωθούν στο μέλλον ανάλογες περιπτώσεις που επιβαρύνουν τους πολίτες, ιδιαίτερα σε δύσκολες οικονομικά περιόδους για τους ίδιους και τα μέλη των οικογενειών τους; 3. Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου η κατάθεση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης που θα αποδεσμεύει τους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών για ποσά που τους έχουν καταλογιστεί από λάθη της διοίκησης και που αποδεδειγμένα αδυνατούν να επιστρέψουν αφού τα χρήματα αυτά  δαπανήθηκαν για ιατρικούς λόγους;».