Πώς η Κρήτη θα γίνει τουριστικό brand name - Οι πέντε ερωτήσεις πριν κάνουμε μια επιχείρηση - Ό,τι χρειάζεσαι για μια start up - Πόσο σημαντική είναι η ολοκλήρωση της Ευρώπης

Οι απαντήσεις στα παραπάνω ζητήματα που μπορούν να ξεκλειδώσουν τους τομείς της επιχειρηματικότητας, της πληροφόρησης και της χρηματοδότησης στην Κρήτη αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα, δόθηκαν κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων για την Ημέρα της Ευρώπης, που πραγματοποιήθηκαν στα Χανιά.

Κατά τη διάρκεια 7λέπτων παρουσιάσεων στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, αναλύθηκε ένα ευρύ πλαίσιο δράσης και επιχειρηματικότητας που βασίζεται στην οργάνωση και την αξιοποίηση όλων των σύγχρονων εργαλείων.

Η Κρήτη να αποτελεί brand name τουριστικού προορισμού

Παρά την κρίση, η Κρήτη και η χώρα γενικότερα παραμένει δημοφιλής τουριστικός προορισμός. Για να αξιοποιήσουμε αυτό το χαρακτηριστικό, είναι απαραίτητο να βγάλουμε από τον αυτόματο πιλότο την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, όπως δήλωσε η εκπρόσωπος τύπου του Συλλόγου Νεανικής Επιχειρηματικότητας, 'Ερρικα Χριστοδούλου, που εξήγησε με ποιους τρόπους θα το πετύχουμε:

Αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και σε επίπεδο ατομικό της επιχείρησης και σε επίπεδο συλλογικό των φορέων, θα μπορέσουμε να μπούμε στη νέα εποχή. Χρησιμοποιώντας το internet marketing αλλά και διαχειριζόμενοι τα εργαλεία που έχουμε μπορούμε να φτιάξουμε όπως επιθυμούμε και να ελέγξουμε την εικόνα του τουριστικού προορισμού και συγκεκριμένα αυτού που λέγεται Κρήτη. 

Το branding προορισμού είναι πολύ σημαντικό γιατί αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να προβάλλουμε τα στοιχεία του προορισμού για τα οποία εμείς ως ντόπιοι είμαστε περήφανοι, αυτά θα εκτιμήσουν οι επισκέπτες. 

Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της τουριστικής επιχειρηματικότητας είναι η εποχικότητα. Θα πρέπει να ξεφύγουμε από την αντιμετώπιση του τουρισμού με όρους εποχικότητας και να περάσουμε στην αντίληψη της ετήσιας τουριστικής αντίληψης, γιατί έχουμε τη δυναμική να το κάνουμε αυτό.

Δεν πουλάμε μόνο ήλιο και θάλασσα. Ακόμα και τις εποχές της συννεφιάς η χώρα έχει πολλές ομορφιές, γι' αυτό τον λόγο θα πρέπει να ανανεώσουμε το προϊόν μας αναζητώντας εναλλακτικές μορφές τουρισμού, για παράδειγμα αναδεικνύοντας τον περιγιητικό, φυσιλατρικό, θρησκευτικό τουρισμό, τον τουρισμό τρίτης ηλικίας που αποτελεί μεγάλη αγορά. Απλώς πρέπει σαν επιχειρηματίες να μάθουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να προσφέρουμε στον επισκέπτη ένα σύνολο εμπειρίας στη βάση της αυθεντικότητας, της αμεσότητας. Πρέπει να διακρίνουμε γύρω μας ένα οικοσύστημα επιχειρηματικότητας, να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που μας δίνονται, να μην έχουμε συγκεντρωτικό τρόπο σκέψης αλλά συνεργατικό.

Οι 5 βασικές ερωτήσεις πριν ανοίξουμε επιχείρηση

Τον πεντάλογο του σωστού δυνάμει επιχειρηματία ανέλυσε η Systemic Coach και Εκπαιδεύτρια, Νίκη Κουλούρη, η οποία ανέφερε 5 ερωτήσεις στις οποίες πρέπει να απαντήσει όποιος θέλει να στηρίξει σε υγιή βάση κάθε επιχειρηματική προσπάθειά του:

Πρώτη ερώτηση, "Ποιός είναι ο σκοπός της επιχείρησης;" Είναι σημαντικό να ξέρουμε ποιος είναι ο σκοπός και η συνεισφορά της επιχείρησης στην κοινωνία, στην οικονομία, στον πελάτη.

Η δεύτερη σημαντική ερώτηση είναι "Ποιος είναι ο πελάτης;" Από τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς φτιάχνουμε μια επιχείρηση για να εξυπηρετήσουμε πελάτες, είναι σημαντικό να ξέρουμε ποιους πελάτες θέλουμε να εξυπηρετήσουμε, ώστε να το κάνουμε ουσιαστικά.

Τρίτη ερώτηση, "Τι είναι αυτό στο οποίο δίνει αξία ο πελάτης μας;" Αυτό δεν μπορούμε να το απαντήσουμε εμείς αλλά ο πελάτης, άρα εκεί χρειάζεται να κάνουμε έρευνα. Να ξέρουμε ποιες είναι οι ανάγκες, οι προσδοκίες, οι φιλοδοξίες του πελάτη και πώς αυτές ικανοποιούνται για να μπορέσουμε να χαράξουμε και τη δική μας στρατηγική.

Αφού απαντήσουμε σε αυτά, θέτουμε την 4η ερώτηση: "Ποια είναι τα αποτελέσματα που θέλουμε να έχουμε" Ποια είναι τα ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια με τα οποία θέλουμε να έχουμε αυτά τα αποτελέσματα.

Εδώ τίθεται ένα πολύ μεγάλο ερώτημα, σε τι χρειάζεται να εστιάσουμε και τι χρειάζεται να εγκαταλείψουμε.

Τέλος καταστρώνουμε το πλάνο δράσης. Φανταστείτε το σαν το άθροισμα του σκοπού της επιχείρησης και της κατεύθυνσης που θέλουμε να πάρουμε. Φυσικά, δεν πρέπει να φτιάξουμε αυτό το πλάνο και να μείνουμε αυστηρά σε αυτό. Το πλάνο είναι μια βάση, μας δίνει μια κατεύθυνση. Ξέρουμε ποιον δρόμο θα πάρουμε και σαφέστατα μπορούμε να αποφασίσουμε σε ποια σημεία θα κάνουμε διορθωτικές κινήσεις.

Αυτή η λογική κανονικά θα έπρεπε να εφαρμόζεται παντού και πάντα. Στην Ελλάδα υπάρχουν κάποιες επιχειρήσεις που έχουν όραμα και σκοπό και βαδίζουν πάνω σε αυτό, υπάρχουν όμως άλλες που έχουν μια ιδέα και προχωρούν με προχειρότητα να την υλοποιήσουν. Η πραγματικότητα όμως δεν είναι αυτή, θα έπρεπε να προσέχουμε περισσότερο και να έχουμε στο μυαλό μας το γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε. Υπάρχει μια ωραία ερώτηση: "Γιατί θα θέλαμε να μας θυμούνται"

Τα οφέλη της ενοποίησης της Ευρώπης

Στα πλεονεκτήματα που επιφέρει η δρομολόγηση των μεγάλων projects που προωθούν την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, αναφέρθηκε ο Εκπρόσωπος Τύπου Γραφείου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, Κώστας Τσουτσοπλίδης, ο οποίος επιπλέον δήλωσε πως η Ελλάδα παραμένει μια φιλοευρωπαϊκή χώρα, ωστόσο χρειάζεται ο πολίτης να γνωρίσει καλύτερα τις πολιτικές της Ευρώπης ώστε να τις αξιολογήσει σε σωστή βάση:

Ο πλούτος της Ευρώπης είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αθροιστικό πλούτο των εθνών που την αποτελούν, για να παραφράσω το μνημειώδες έργο του Άνταμ Σμιθ. Παρουσιάζουμε μια μελέτη της Ερευνητικής Υπηρεσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία δείχνει ότι εάν ολοκληρώναμε τα μεγάλα projects ενοποίησης της Ευρώπης που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο τραπέζι, θα προσθέταμε στο συνολικό ΑΕΠ της Ευρώπης 12%. Στην πραγματικότητα είναι αυτή η διαφορά μεταξύ μιας Ευρώπης σε κρίση και μιας Ευρώπης σε ευημερία. Τα μεγαλύτερα κομμάτια που μπορούν να δώσουν προστιθέμενη αξία στην οικονομική δραστηριότητα της Ευρώπης, ανάπτυξη και θέσεις εργασίας, είναι η ολοκλήρωση της ενοποίησης της εσωτερικής αγοράς, η ψηφιακή αγορά, ζητήματα όπως η διακλαδική συμφωνία με τους Αμερικανούς για επενδύσεις, η ενιαία αγορά ενέργειας. 

Αυτό που μας δείχνουν οι σφυγμομετρήσεις τις οποίες κάνουμε συστηματικά με το ευρωβαρόμετρο είναι ότι μέχρι να αρχίσει η κρίση οι Έλληνες είχαν μια συντριπτική φιλοευρωπαϊκή στάση, η οποία ήταν μεταξύ των πρώτων τριών σε όλη την Ευρώπη, αλλά συγχρόνως μια πολύ μικρή γνώση του πώς λειτουργεί η Ευρώπη. Μετά από 6 χρόνια κρίσης, έχουμε ακριβώς το αντίστροφο, εξακολουθούμε να είμαστε από τις φιλοευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή η πλειοψηφία θέλει να μείνουμε στην Ευρώπη και να διατηρήσουμε το ευρώ, αλλά έχουμε μεγάλες ενστάσεις με το πώς λειτουργεί η Ευρώπη. Συγχρόνως, διαπιστώνουμε ότι ο κόσμος πλέον γνωρίζει αρκετά πράγματα περισσότερο για την Ευρώπη και έχει εξοικειωθεί με τις έννοιες. Αυτό που μένει να γίνει, είναι να γνωρίσει καλύτερα τις πολιτικές ούτως ώστε να μπορεί με έναν νηφάλιο τρόπο να τις αξιολογήσει και οι απαιτήσεις τις οποίες δικαιούμαστε και υποχρεούμαστε να έχουμε μέσα στην Ευρώπη να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Για ένα start up δεν χρειάζεται κεφάλαιο, χρειάζεται δουλειά

Στην εκδήλωση, δεν μπορούσε να μην έχει ρόλο η νέα γενιά. Οι start ups επιχειρήσεις είναι ένα πεδίο στο οποίο επενδύουν πλέον αρκετά οι νέοι με ιδέες φρέσκες. Όπως δήλωσε ο Συνδιοργανωτής του Start Up Europe Week, Θάνος Παράσχος, δεν χρειάζεται απαραίτητα μεγάλο κεφάλαιο, το μόνο που χρειάζεται είναι δουλειά! :

Τίποτα δεν είναι εύκολο ή δύσκολο. Ολα απαιτούν δουλειά και αφοσίωση σε αυτό που κάνεις. Τα start ups στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει το τελευταίο χρονικό διάστημα και εξελίσσονται με μεγάλη δυναμική, η αλλαγή έρχεται από ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων σε ένα χώρο μια δεδομένη στιγμή, Επομένως, αν αποφασίσουμε να πούμε ότι αλλάζουμε εμείς σαν άτομα ή γενικότερα σαν ομάδες και επιχειρήσουμε σε κάποια πράγματα που λείπουν από την αγορά, βάζοντας στην άκρη τα προβλήματα τα πολιτικο-κομματικά, μπορούμε να προοδεύσουμε και να μείνουμε στην Ελλάδα.

Δεν χρειάζεται χρήματα για να κάνεις ένα start up, απλά χρειάζεται δουλειά, δουλειά και δουλειά! Φυσικά απαιτείται όραμα και να πιστεύεις σε αυτό που κάνεις. Βέβαια, υπάρχουν εργαλεία που μπορούν να σου δείξουν αν αυτό που κάνεις είναι στον σωστό δρόμο ή όχι, χρειάζεται καθοδήγηση και ένα περιβάλλον που να μπορεί να στηρίξει με όσα μέσα έχει και χωρίς να δώσει κεφάλαιο χρηματικό αλλά με τη διάθεση άυλης υποστήριξης. Το κεφάλαιο δεν είναι βασικό σε ένα start up τουλάχιστον στην αρχή.