Στην απουσία προόδου στο έργο του δρόμου Ηράκλειο – Μεσαρά, αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ και Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης με κοινοβουλευτική του παρέμβαση, προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι «Είναι δεδομένο ότι τα έργα υποδομής αποτελούν μοχλό για την ανάπτυξη και ευημερία ενός τόπου. Ένα κομβικό έργο για το νησί αποτελεί ο κάθετος οδικός άξονας Ηρακλείου – Μεσαρά. Στον άξονα αυτό διακινείται το μεγαλύτερο μέρος των αγροτικών προϊόντων του Ν. Ηρακλείου, καθώς και μεγάλος αριθμός επισκεπτών ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Ένα, όμως, νομικό πρόβλημα με τον ανάδοχο του έργου έχει επιφέρει μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του.

Ήδη, από τις αρχές Ιανουαρίου του 2015 είχε ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο «Αγ. Βαρβάρα-Απομαρμά» του οδικού άξονα Ηράκλειο-Μεσαρά. …

Όπως έχω επισημάνει πολλές φορές με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις μου «Μια ενδεχόμενη καθυστέρηση στην εγκατάσταση του αναδόχου στο έργο θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα αναφορικά με την χρηματοδότηση του έργου καθότι συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, το οποίο ολοκληρώνεται στα τέλη του 2015 και οι χρόνοι υλοποίησης πλέον είναι οριακοί. Το πρόβλημα θα διογκωθεί περαιτέρω εάν απορριφθούν οι εργολάβοι που μειοψήφησαν, και οι θιγόμενοι προσφύγουν στη δικαιοσύνη, δημιουργώντας δικαστική εμπλοκή με συνέπεια την ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση του έργου». Το ίδιο είχα επισημάνει και στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησής μου την 27η Ιουλίου 2015. Ωστόσο, σε απάντηση της από 9 Οκτωβρίου 2015 κοινοβουλευτικής μου παρέμβασης, ο αρμόδιος Γ.Γ. Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ κ. Παναγιώτης Κορκολής ανέφερε: «στο βαθμό που δεν δύναται να συνεχιστεί η συγχρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ 2014-2020, θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια άμεσης συμβασιοποίησης και έναρξης των εργασιών, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η επιβάρυνση του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ για την ολοκλήρωση του έργου μετά την 31/12/2015».

Κατά τη συζήτηση της κοινοβουλευτικής μου παρέμβασης για το εν λόγω θέμα, στις 29-02-2016, η επίσημη απάντηση, με το υπ΄ αριθ. πρωτ. 1912/22-02-2016 έγγραφο, της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) έχει ως εξής: 1) το «εν λόγω έργο δεν μπορεί να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014- 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί με εθνικούς πόρους». 2)      «το έργο θα χαρακτηρισθεί ως Ημιτελές στην Τελική Έκθεση Κλεισίματος του ΕΠ “Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας”, με υποχρέωση ολοκλήρωσης και λειτουργίας εντός διετίας από την προθεσμία υποβολής των εγγράφων κλεισίματος, ήτοι έως τον Μάρτιο 2019». Αν έχει περαιωθεί μέχρι αυτή την ημερομηνία, δεν προκύπτει κίνδυνος επιστροφής των κοινοτικών πόρων. Διαφορετικά, θα κληθούμε να επιστρέψουμε τα χρήματα.

Επιπλέον, κατά την ίδια συζήτηση ο κ. Υπουργός ανέφερε ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΔΕ και από τον λογαριασμό 2010ΣΕ071810, ο οποίος σήμερα έχει υπόλοιπο 21.500.000 ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη απαντήσει, εάν ο κωδικός αυτός αφορά μόνο στο δρόμο Ηράκλειο-Μεσαρά ή αν αφορά και σε άλλα έργα. Όμως, ακόμη, και στην περίπτωση που αφορά μόνο το εν λόγω έργο, γίνεται αντιληπτό ότι δεν αρκεί το ποσό για την ολοκλήρωση του έργου. Ο προϋπολογισμός του έργου «Ολοκλήρωση τμήματος Αγ. Βαρβάρα-Απομαρμά» που είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ήταν της τάξεως των 47 εκατ. ευρώ. Βεβαίως, αν αφορά και σε άλλα έργα και δεδομένου του γεγονότος ότι στις 29-02-2016 είχε 21.5 εκ. ευρώ, τι ποσό υπάρχει στον εν λόγω λογαριασμό σήμερα;

Τέλος, με την υπ’ αριθ. 4082/18-03-2016 κοινοβουλευτική μου παρέμβαση, επεσήμανα για άλλη μια φορά τη σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στο έργο, καθώς και για το εάν υπάρχει σχετικό κονδύλιο στο «κουτσουρεμένο» και με ελάχιστα χρήματα ΠΔΕ. Με τα υπ’ αριθ. πρωτ. 298/13-04-2016 και ΔΟΥ/1592/24-03-2016 έγγραφά του το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναφέρει ότι «η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από Εθνικούς Πόρους και κατά προτεραιότητα σε σχέση με άλλα έργα, διότι πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2017».    

Δυστυχώς, ο ένας και πλέον χρόνος ολιγωρίας και απραξίας της Κυβέρνησης είχε ως αποτέλεσμα την απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ, την αδυναμία ένταξης του ως έργο-γέφυρα στην επόμενη προγραμματική περίοδο και τον κίνδυνο επιστροφής των κοινοτικών πόρων εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί έως το Μάιο του 2019.  Πρόκειται για ένα έργο (ο δρόμος της Μεσαράς) που δεν ήταν στα «έργα σε κίνδυνο», που φαινόταν στον πίνακα ότι χρειάζεται επιτάχυνση και για το οποίο το υπουργείο Υποδομών είχε δεσμευτεί ότι θα βρει λύση με τους αναδόχους. Αλλά, ο κ. Σπίρτζης αδιαφόρησε με αποτέλεσμα το έργο να απενταχθεί από το ΕΣΠΑ και είναι αμφίβολο εάν θα ολοκληρωθεί ακόμη και από πόρους του πενιχρού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».

Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα εξής ερωτήματα: «1. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να δοθούν άμεσα λύσεις και να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν τα προαναφερόμενα έργα; 2. Για ποιο λόγο καθυστέρησε 16 ολόκληρους μήνες η εξεύρεση λύσης για τη σύμβαση του έργου; 3. Ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος επιστροφής όλου του ποσού των κοινοτικών πόρων που έχει διατεθεί για το δρόμο της Μεσαράς;».