Την απουσία οποιασδήποτε προοπτικής να ενταχθεί το έργο του ΒΟΑΚ στο ΣΕΣ 2014-2020 και την ίδια ώρα τον κίνδυνο απένταξης των κομματιών που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013, επισημαίνει σε παρέμβασή του προς τους Υπουργούς Σταθάκη και Σπίρτζη, ο Γραμματέας της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης.

Όπως τονίζει υπάρχει παντελής απουσία σχεδιασμού της κυβέρνησης για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ με αποτέλεσμα το έργο να καρκινοβατεί.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι «…Ο ΒΟΑΚ, εξακολουθεί, δυστυχώς, να παραμένει ένας ‘δρόμος-φάντασμα’, αφού το μεγαλύτερο μέρος του είναι ακόμη υπό σχεδιασμό. Η ολοκλήρωση του αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής με διττή σημασία: αφενός θα συνδράμει ποικιλοτρόπως στην περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού και αφετέρου θα δημιουργήσει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο μειώνοντας το βαρύ φόρο τιμής που πληρώνουμε από τα εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο. 

Δυστυχώς, όμως, όσον αφορά την πορεία υλοποίησης του ΒΟΑΚ επιβεβαιώνονται οι προβληματισμοί και η ανησυχία που εκφράζουμε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο με κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις (υπ’ αριθ. πρωτ. 3822/25-06-2015, 2434/19-01-2016 και 2759/29-01-2016 ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου) επισημαίνοντας ότι δεν έχει γίνει κάποια ένταξη μέρους ή ολόκληρου του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 και ότι κινδυνεύουν με απένταξη και τα τμήματα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί προτεραιότητα, διαπιστώνουμε ότι αφενός δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση για προγραμματισμό υλοποίησης του ΒΟΑΚ, αφετέρου δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη για ένταξη του ΒΟΑΚ στο νέο ΣΕΣ 2014-2020. 

Δεδομένου ότι το ΣΕΣ 2014-2020 αποτελεί το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, σε συνδυασμό με την ασφυκτική στενότητα του ΠΔΕ και της ιδεοληπτικής άρνησης της κυβέρνησης να μελετήσει την πιθανότητα αξιοποίησης άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων, φαίνεται ότι η κυβέρνηση στέλνει το ΒΟΑΚ στις καλένδες. Δυστυχώς, σύμφωνα με το σχεδιασμό του αρμόδιου Υπουργού δεν αποτελεί προτεραιότητα η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ.     

Η ανάληψη δράσεων για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει άμεσα, χωρίς ιδεοληψίες και προκαταλήψεις. Να αναζητήσουμε τρόπους χρηματοδότησης και να αξιολογήσουμε όλα τα δεδομένα που θα προκύψουν. Η κυβέρνηση, μέχρις στιγμής, δεν έχει δώσει καμία διαβεβαίωση για την συνέχιση του έργου. Παράλληλα, δεν έχει γίνει κάποια ένταξη μέρους ή ολόκληρου του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020, ενώ με κίνδυνο απένταξης κινδυνεύουν και το τμήμα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Στις 7 Οκτωβρίου το 2015, με την επίσκεψη της Επιτρόπου Κας Corina Crecu ο υφυπουργός Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, κ. Αλέξης Χαρίτσης δήλωσε ότι ‘ήδη έχει υπάρξει επαφή του Υπουργείου Υποδομών με τον Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη αλλά και με υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και υπάρχει τόσο η απαραίτητη πολιτική βούληση από την πλευρά της κυβέρνησης όσο και η αντίστοιχη διάθεση από τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς, για να προχωρήσει το project’.

Μάλιστα, με το υπ. αριθ. πρωτ. 107551/21-10-2015 απάντησή του, σε κοινοβουλευτική μου παρέμβαση,  ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γ. Σταθάκης  επισημαίνει ότι ‘....Σε ότι αφορά στην Προγραμματική Περίοδο 2014-2020: στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» (ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ), και συγκεκριμένα στον άξονα προτεραιότητας 4 αυτού, συνολικής δημόσιας δαπάνης 125.000.000 ευρώ, προβλέπονται δύο κατηγορίες δράσεων οι οποίες αφορούν αποκλειστικά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). … Παράλληλα, με δεδομένου του περιορισμένου ύψους των διαθέσιμων πόρων για τον τομέα των υποδομών μεταφορών στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 σε συνδυασμό με τις υψηλές εκτιμώμενες απαιτήσεις χρηματοδότησης για την υλοποίηση της συνολικής παρέμβασης, διερευνώνται όλες οι διαθέσιμες πηγές άντλησης πόρων, προκειμένου να αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα και μορφή πρόσθετης χρηματοδότησης’.   

Οι ανωτέρω απαντήσεις έρχονται να επιβεβαιώσουν τους χειρότερους φόβους μας για την αδράνεια της Κυβέρνησης στο σημαντικό ζήτημα της ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ. Το μόνο έργο που έχει να επιδείξει η Κυβέρνηση, μετά από 14 μήνες διακυβέρνησης της χώρας, είναι ένα γενικό, αόριστο και παρωχημένο περί διερεύνησης διαθέσιμων πηγών άντλησης πόρων. 

Η άμεση ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Πρέπει να είναι ο άξονας των προτεραιοτήτων μας με γνώμονα την αύξηση της οικονομικής ανάπτυξης, των επενδύσεων, της παραγωγικότητας και της κοινωνικής ευημερίας, καθώς και της ασφάλειας των μεταφορών και της δραστικής μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων. Η ανάληψη δράσεων για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει άμεσα, χωρίς ιδεοληψίες και προκαταλήψεις. Να αναζητήσουμε τρόπους χρηματοδότησης και να αξιολογήσουμε όλα τα δεδομένα που θα προκύψουν. Η κυβέρνηση, μέχρις στιγμής, δεν έχει δώσει καμία διαβεβαίωση για την συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου». 

Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα εξής ερωτήματα:

1. Σε ποια φάση βρίσκονται τα έργα του ΒΟΑΚ που είναι σε εξέλιξη ποια κινδυνεύουν να σταματήσουν και ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε για την συνέχισή τους; Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι μελέτες επικαιροποίησης του έργου;

2. Για ποιο λόγο δεν περιλήφθηκε ο ΒΟΑΚ στο ΣΕΣ 2014-2020; Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων και την όσο το δυνατόν ταχύτερη ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ;

3. Ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας που η Κυβέρνηση έχει θέσει για την αποπεράτωση του ΒΟΑΚ και ποιες προτεραιότητες έχει θέσει αναφορικά με την ταχύτερη ολοκλήρωσή του ώστε να συνδράμει στην περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού;».