ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ

Το Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών εισηγείται στην εθνική αντιπροσωπεία, στην σημερινή συνεδρίαση των επιτροπών σας, Πρόταση Πλαίσιο Εθνικής Στρατηγικής. Στην διαμόρφωση της πρότασης αυτής συμμετείχαν τα ερευνητικά ιδρύματα των κομμάτων. Συμμετείχε το ίδρυμα Νίκος Πουλαντζάς του ΣΥΡΙΖΑ, το ίδρυμα Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής της Νέας Δημοκρατίας, το ΙΣΤΑΜΕ του ΠΑΣΟΚ, το κέντρο μαρξιστικών μελετών του ΚΚΕ κλπ.   Θα ήθελα να ξεκινήσω με κάποιες επισημάνσεις .

Πιστεύομε ότι το πρώτο βήμα αντιμετώπισης της κρίσης που μας ταλανίζει, είναι η συνεννόηση ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις πάνω σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, κατ αρχήν αποδεκτό, όπως αυτή η πρόταση.  Η Κύπρος που μπήκε αργότερα σε ανάλογη με εμάς περιπέτεια, έχει ήδη απαλλαγεί από τα μνημόνια με πολιτική συνεννόηση, κοινό σχεδιασμό και συντονισμένη πολιτική δράση, όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων της. 

Για να επιτύχουμε το ίδιο και στην Ελλάδα, δεν χρειάζεται να χάσει κανένα κόμμα την αυτονομία του.  Εξάλλου, οι βουλευτές όχι μόνο έχουν απεριόριστο δικαίωμα άποψης και κατά συνείδηση ψήφου αλλά και ιστορική υποχρέωση να τεθούν επικεφαλής της προσπάθειας αυτής.  Απαιτούνται αμοιβαίες υποχωρήσεις, ώστε να βρεθεί κοινός τόπος.  Απαιτείται συνεννόηση για την από κοινού αντιμετώπιση των προβλημάτων, που έχουν να κάνουν με την διαπραγμάτευση με τους δανειστές, την σταθεροποίηση των δημοσιονομικών, τις θέσεις εργασίας, την βιώσιμη ανάπτυξη, και την ασφάλεια της πατρίδας μας.

Απαιτείται η Ουσιαστική Δέσμευση των κοινοβουλευτικών κομμάτων ότι θα ξεπεράσουν την όποια γραφειοκρατική αντίσταση, η άλλη ιδιοτέλεια και μικροϋπολογισμό και θα στηρίξουν την διαδικασία κοινοβουλευτικού διαλόγου, στην εθνική αντιπροσωπεία, με στόχο την πολιτική συνεννόηση πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Ο καθορισμός και η επιλογή των ενδιάμεσων βημάτων, είναι το πεδίο που ανήκει στην κυβέρνηση. Ο κοινοβουλευτικός έλεγχος είναι το αντικείμενο της αντιπολίτευσης.  Σταθερός στόχος είναι η ασφαλΑθήνα 27ανάπτυξη, οιθλασχόλησηαιής έξοδος της χώρας μας από την κρίση.

Διεθνές Περιβάλλον

Στο Διεθνές πεδίο παρατηρούμε μια συνεχή "υπερσυγκέντρωση" εισοδήματος και πλούτου σε ολοένα λιγότερα χέρια.  Οι μεταναστευτικές ροές που απειλούν να  δημιουργήσουν μείζον πρόβλημα και στην Ελλάδα, πέραν από τις επιρροές των πολεμικών συγκρούσεων, έχουν την αιτία τους στις ανισότητες αυτές, που διαιωνίζουν την παγκόσμια φτώχεια και εξαθλίωση. Το πρόσφατο Brexit πέραν της αρνητικής επίδρασης στις τουριστικές ροές, αυξάνει τις αβεβαιότητες, κάνει το χρήμα δυσκολότερο και ακριβότερο και το κατευθύνει περισσότερο στους δυνατούς.  Το αποτέλεσμα είναι ακόμα δυσμενέστερο διεθνές περιβάλλον.  Ήδη η standard & pours υποβάθμισε, με αφορμή αυτήν την εξέλιξη την πιστοληπτική ικανότητα της  E.E. Και είναι πιθανό να ακολουθήσει η Αυστρία!

Ελληνικό πρόβλημα

Οι Έλληνες πρέπει να μηδενίσουμε άμεσα τα ετήσια μας ελλείμματα, ως προϋπόθεση για την δημοσιονομική σταθεροποίηση. Θα πρέπει να γίνει σαφές πως η επιβολή φόρων δεν φέρνει την ανάπτυξη, αλλά αντίθετα η ανάπτυξη εξασφαλίζει τα  φορολογικά έσοδα.

Σήμερα οι υψηλοί συντελεστές για παράδειγμα του ΦΠΑ, δεν εισπράττονται σε τέτοια ποσοστά που απειλούν να μειώσουν τα έσοδα και κάτω από αυτά, των προηγούμενων χαμηλότερων συντελεστών.   Το ΚΕΠΕ σε μελέτη του, υπολόγιζε προ της τελευταίας αύξησης, σε 7 δις ευρώ το χρόνο το μη εισπραττόμενο ΦΠΑ.  Ανεξάρτητοι ερευνητές ανεβάζουν το συνολικό ύψος φοροδιαφυγής στα 16 δις, δηλαδή στο 9% του ΑΕΠ και το 32% των συνολικών εσόδων.  Το ΦΠΑ τον πληρώνουν οι πολίτες.  Γιατί δεν μεταφέρουμε ένα τμήμα του ΦΠΑ στην άμεση φορολογία αναλογικά με το εισόδημα, να εξασφαλίσουμε την είσπραξη του, να μειώσουμε το κόστος του εισπρακτικού μηχανισμού και να αφήσουμε το χρήμα να κυκλοφορήσει στην αγορά δημιουργώντας  εισόδημα και θέσεις εργασίας.

Η διαφθορά, σύμφωνα με έρευνα της Διεθνούς Διαφάνειας και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κοστίζει στην Ελλάδα 14 δις ετησίως. Αν πράγματι αποφασίσουμε να αυξήσουμε τα δημόσια έσοδα θα πρέπει να επιβληθεί άμεσα, καθολικά και υποχρεωτικά το ψηφιακό χρήμα, ώστε να καταγράφεται κάθε οικονομική συναλλαγή.

Προκύπτει το ερώτημα τι γίνεται με το παράνομο στοίχημα (περίπου  5 δις ευρώ όσο και το νόμιμο); Τι κάνουμε με το λαθρεμπόριο καυσίμων (διαφεύγοντα έσοδα 1,5 δις ευρώ) και τσιγάρων (διαφεύγοντα 500 εκ ευρώ);  Απάντηση αντί να πετσοκόβουμε τον χαμηλοσυνταξιούχο, ας κυνηγήσουμε τα φιλέτα της παραοικονομίας. Να συγκροτηθούν γιαυτό ομάδες ειδικών, task force, για κάθε περίπτωση, αυτές εισηγούνται σχετικά στην εκτελεστική εξουσία, η οποία ενεργεί δραστικά και άμεσα. Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι εύκολο, λέω όμως ότι πρέπει να γίνει.

Τα μνημόνια περιλαμβάνουν μέτρα που επιβάλουν οι δανειστές. Τα μέτρα αυτά είναι από την φύση τους υφεσιακά. Είναι προφανές πως το πρόγραμμα αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι και ο «κόφτης» (η αυτόματη περικοπή δαπανών) περιμένει στη γωνία. Δεν είναι λοιπόν δυνατόν να αποτελούν τα μνημόνια το μόνο πρόγραμμα διακυβέρνησης της χώρας. Χρειαζόμαστε μακρόπνοο εθνικό σχεδιασμό, χρειαζόμαστε Master Plan, για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Γ.  Δανειστές και δημοσιονομικά 

Το πρώτο θέμα είναι η βιωσιμότητα του Ελληνικού Δημόσιου χρέους, δηλαδή η δυνατότητα της Ελλάδας να εξυπηρετήσει το χρέος της.  Η ανάπτυξη απαιτεί κεφάλαια. Η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα της χώρας μας αφορά την πρόσβαση της στην διεθνή αγορά κεφαλαίων και τις απαραίτητες επενδύσεις.

Απαιτείται η επανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας μας προς το εξωτερικό και η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης στο εσωτερικό. Απαιτείται κοινή εθνική γραμμή διαπραγμάτευσης με τους δανειστές και εταίρους και εθνική εσωτερική συνεννόηση για την υπέρβαση της κρίσης.

Εντελώς πρόσφατα ολοκληρώθηκε επιτέλους η περιβόητη αξιολόγηση.  Η Ελλάδα εξαναγκάστηκε σε πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα 5.7 δις ευρώ, ως προϋπόθεση για την καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 7.5 δις από τα οποία μόλις 1.8 δις θα κατευθυνθούν στην ελληνική οικονομία. 

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, στην πρόσφατη ενδιάμεση έκθεσή του υποστηρίζει, ότι για την  έξοδο της χώρας μας από τον φαύλο κύκλο της ύφεσης, απαιτείται να χαλαρώσει η λιτότητα και να πάρει η Ελλάδα, όλα τα μέτρα που απαιτούνται για να αρθούν τα εμπόδια στην ανάπτυξη, ενώ χαρακτηρίζει ως «σημαντικό κίνδυνο» την υπερφορολόγηση και την καθυστέρηση στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων.

Δ.  Έλλειμμα θεσμών  - Μεταρρυθμίσεις  

Διαπιστώνεται έλλειμμα θεσμών και απαιτούνται γενναίες προοδευτικές θεσμικές μεταρρυθμίσεις για  την προώθηση της Θεσμικής Παραγωγικότητας.

Ήδη προωθείται ως εκλογικό σύστημα η απλή αναλογική, αυτονόητη βάση της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας, αλλά ακούγονται ενστάσεις για τον κίνδυνο ακυβερνησίας. Προσωπικά δεν φαντάστηκα ποτέ ότι χρειαζόμαστε καλπονοθευτικά εκλογικά συστήματα για να επιτύχουμε κυβερνητική σταθερότητα.  Ας επισπευσθεί η τροποποίηση του Συντάγματος ώστε να εξασφαλισθούν πρόσθετες θεσμικές προϋποθέσεις μιας σταθερής και δημοκρατικής διακυβέρνησης που να εξαντλεί σε κάθε περίπτωση την τετραετία, για την οποία παίρνει εξουσιοδότηση η λαϊκή αντιπροσωπεία. Είστε τόσο ικανοποιημένοι με την προϋπάρχουσα ιστορικά κατάσταση για να την διατηρήσουμε; Είναι νομίζω χρυσή ευκαιρία η απλή αναλογική για την δημιουργία κλίματος πολιτικής συνεννόησης και συναίνεσης ας την αξιοποιήσουμε θετικά.

Ε.  Απασχόληση και Εισόδημα  

Η Ελλάδα είναι χώρα επενδυτικών ευκαιριών. Απέναντι στη στασιμότητα, απαιτείται, η δυναμική δημιουργία υπεραξίας. Απέναντι στην «επενδυτική άπνοια» και την αποεπένδυση,  απαιτείται  «επενδυτικό σοκ», με συγκεκριμένες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας,  την αντιμετώπιση της ανεργίας και την αύξηση του εισοδήματος. Πρέπει να δούμε πως παράγεται εισόδημα, επιτρέψετε μου κάποιες αναφορές.

Θα πρέπει να τελειώνουμε με το πελατειακό κράτος, που μας έφερε εδώ που βρισκόμαστε. Όλοι επιζητούν θέση στην μονιμότητα του δημοσίου για να «εξασφαλιστούν» και 1.5 εκατομμύρια άνεργοι πεταμένοι στην εξαθλίωση.  Θα πρέπει να κοπεί με τρόπο άμεσο κάθε περιττή δαπάνη στο διαπλεκόμενο κράτος για να βρεθούν πόροι για ανάπτυξη και απασχόληση.

Υποφέρουμε όλοι για παράδειγμα, από τις μεγάλες καθυστερήσεις και τον τρόπο που απονέμεται δικαιοσύνη στην Ελλάδα. Η επιτάχυνση και η εξυγίανση των διαδικασιών απονομής δικαιοσύνης δημιουργεί εισόδημα και σημαντικά δημόσια έσοδα.  Αλλά για το ξεκίνημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί  το συνολικό κόστος γραφειοκρατίας που βρίσκεται στο 8% του ΑΕΠ δηλαδή συνολικά 14 δις.

Ποιός είναι ο ρόλος των Ελληνικών τραπεζών μέσα στο ασταθές Ευρωπαϊκό περιβάλλον και τα προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας;  Οι τράπεζες δεν είναι άμοιρες της κατάστασης που αντιμετωπίζουμε.  Πρέπει να έχουν συνείδηση της ελληνικής πραγματικότητας ώστε να δημιουργούν προϋποθέσεις και εργαλεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της αγοράς και να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη.   

Αναγνωρίζουν όλοι την δυναμική της κρουαζιέρας στον ελληνικό τουρισμό, πάσχουμε όμως στις αναγκαίες υποδομές.  Η κεντρική ειδική προβλήτα στο Πειραιά για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων, αναμένει μάταια τον σωστό σχεδιασμό και την υλοποίηση της. Μια που οι δημόσιες επενδύσεις μειώνονται συνεχώς το κλειδί είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις.  Ο Πρωθυπουργός ταξιδεύει στην μακρινή Κίνα για να εξασφαλίσει επενδυτές και εδώ σκαρφιζόμαστε τρόπους να τους αποτρέψουμε.

Επιτέλους μετά από πολλά χρόνια καθυστέρηση ξεκίνησε η επένδυση στο Ελληνικό. Ο κάθε δήμαρχος πρέπει να καταλάβει πως είναι υπόλογος στην τοπική κοινωνία και η εξουσία στην τοπική αυτοδιοίκηση δίνεται αποκλειστικά για τον προγραμματισμό της ανάπτυξης.

Η Μελίνα Μερκούρη έλεγε πως πρέπει να προωθήσουμε τον πολιτισμό και τον αθλητισμό για να υποστηρίξουμε τον τουρισμό μας.  Η επικεφαλής του ΔΝΤ Laggard προτείνει σήμερα την μόνιμη τέλεση των  Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα.

Η πρόταση για την τουριστική ανάπλαση στη Δραπετσώνα και την Formula 1, αποτελεί ιδιωτική επένδυση, πάνω από 1 δις, σε ιδιωτικές εκτάσεις. Η εθνική τράπεζα ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης είναι θετική. Πρόκειται για πολύ μεγάλη υπόθεση, πολύ μεγαλύτερη των Ολυμπιακών Αγώνων, ανεκτίμητη προβολή στον τουρισμό μας και χιλιάδες νέες μόνιμες θέσεις εργασίας για την Δραπετσώνα και το Κερατσίνι. O Bernie Ecclestone το αφεντικό της FOM προτρέπει την Ελλάδα.  Υπάρχει εντονότατο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για την Δραπετσώνα, αλλά η ελληνική πλευρά καθεύδει ύπνο ατάραχο.

Τέλος προτείνουμε να εκπονηθεί, ειδικό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα για την ανακούφιση των Μικρών επιχειρήσεων που σήμερα κλείνουν η μία μετά την άλλη, όσες δεν σχεδιάζουν την μεταστέγαση τους στη Βουλγαρία.  Έχουν κλείσει ήδη πάνω από 200.000 επιχειρήσεις και έχουν χαθεί πάνω από 700.000 θέσεις εργασίας. Σήμερα κατά την ΓΕΣΕΕ το 52% των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει την απειλεί λουκέτου. Υπάρχουν 600.000 περίπου ΜΜΕ επιχειρήσεις που δίνουν περίπου το 97% της απασχόλησης στην Ελλάδα.

Αντί να δίνουμε χρήματα σε καλλωπισμούς πλατειών να επενδύσουμε σε θέσεις εργασίας.  Μπορεί να συσταθεί άμεσα ειδικό ταμείο χρηματοδότησης των ΜΜΕ, να εξασφαλιστεί η ευελιξία και ελάφρυνσης του κόστους λειτουργίας τους, η μείωση των φορολογικών συντελεστών, εισφορών κλπ με αντάλλαγμα άμεσες προσλήψεις νέων επιστημόνων που σήμερα μεταναστεύουν κατά εκατοντάδες χιλιάδες.  Αν εξασφαλίσουμε μία θέση εργασίας σε κάθε επιχείρηση θα έχουμε αμέσως  500.000 προσλήψεις και μείωση της ανεργίας κατά 30%.   

Οι προσλήψεις αυτές συνδέονται μοιραία με μικρές αλλά πολλές χιλιάδες επενδύσεις. Μπορούμε να επιτύχουμε έτσι θέσεις εργασίας και ιδιωτικές επενδύσεις ταυτόχρονα.

Εθνική Στρατηγική  

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η χειρότερη οικονομική κρίση της Ελλάδας συνέπεσε και με μία παγκόσμια οικονομική κρίση, κάνοντας τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Είναι αναγκαία η έξοδός της χώρας μας από το σημερινό φαύλο κύκλο με πλαίσιο τα διάφορα μνημόνια, που αποδιοργάνωσαν τον ιστό της κοινωνικής συνοχής.  Η ανάκαμψη πρέπει να επιτευχθεί σε σύντομο χρόνο με την συμβολή αφενός όλων των πολιτικών δυνάμεων και αφετέρου στη βάση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου με στόχους και προοπτικές μακροπρόθεσμου χαρακτήρα.

Το Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών, τούτη την κρίσιμη στιγμή, εισηγείται μια τέτοια πρόταση, που είναι απαύγασμα της μακροχρόνιας έρευνας, στην οποία οι πολιτικές δυνάμεις και ειδικοί επιστήμονες πήραν μέρος στην διαμόρφωσή της.

Τα βασικά στοιχεία της πρότασης είναι:

H ανασυγκρότηση και ο μετασχηματισμός του παραγωγικού συστήματος της Ελλάδας προς την κατεύθυνση της Βιωσιμότητας, της αειφορίας και της Οικονομίας της Γνώσης.

Η ανάπτυξη με πρόταγμα την παιδεία, τις υποδομές και την έρευνα και τεχνολογία στη βάση ενός μακροπρόθεσμου εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Το σχέδιο αυτό θα συμπεριλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό στη λειτουργία των θεσμών, του πολιτικού συστήματος και του κράτους, θα εξασφαλίζει την πολιτική σταθερότητα καθώς και τη σταθερότητα των κανόνων σε ότι αφορά τις επενδύσεις, τη δίκαιη κατανομή βαρών και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Η Αντιμετώπιση της διαφθοράς και η επιβολή κανόνων διαφάνειας.

Η Έμφαση σε πολιτικές και μεταρρυθμίσεις που εξασφαλίζουν θέσεις εργασίας.

Η Άμεση εφαρμογή έτοιμων σχεδίων επένδυσης, όπως Formula 1 στη Δραπετσώνα κ.α.

Η αξιοποίηση της  προνομιακής γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας.

Η στρατηγική αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας.

Η Επαναξιολόγηση και ορθολογική οργάνωση όλων των λειτουργιών του κράτους στη λογική της μείωσης του μη παραγωγικού κόστους και αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

Ο διακανονισμός του χρέους με βάση τη βιωσιμότητά του σε σχέση με τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

Αθήνα 6 Ιουλίου 2016

Σήφης Βαλυράκης