Στην ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο Εισηγητής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης στο πλαίσιο της συζήτησης για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο: «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΘΑ και άλλες διατάξεις».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

"Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Ως Δυτική Ευρωπαϊκή δημοκρατία, που σέβεται το κράτος δικαίου και τις διεθνείς συμβάσεις, δεν έχουμε άλλη οδό διαχείρισης του εξαιρετικά ακανθώδους θέματος των 8 Τούρκων στρατιωτικών, παρά αυτών που ρητά προβλέπονται από Διεθνές Δίκαιο και βεβαίως το Εθνικό Δίκαιο.

Ως εκ τούτου, είναι υπόθεση απολύτως και αποκλειστικά της δικαιοσύνης και όχι της εκτελεστικής εξουσίας.

Κάθε άλλη διαχείριση αυτού του εξαιρετικά δύσκολου προβλήματος θα μας δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα στο μέλλον.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με τον γενικό τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΘΑ και άλλες διατάξεις», αναπτύσσονται 7 κεφάλαια, τα οποία αναφέρονται σε εντελώς διαφορετικά και ομολογουμένως ανισοβαρή θέματα.

Αντιμετωπίζονται ζητήματα που αφορούν από την εξέλιξη του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, θέματα οπλικών συμβάσεων, μέχρι μεγαλεπήβολα σχέδια αξιοποίησης της περιουσίας των ταμείων και των τριών Όπλων.

Μέσα σε αυτήν την σωρεία διαφορετικών μεταξύ τους ρυθμίσεων, όπως είναι φυσικό, υπάρχουν κεφάλαια τα οποία κατ’ εμάς βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, ενώ άλλα απέχουν από την αντίληψη μας.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.

Στο κεφάλαιο 1 και στα αρθρ. 1-4, προβλέπεται η ενοποίηση τριών παραγωγικών σχολών υπαξιωματικών πολεμικής αεροπορίας σε μια σχολή.

Μέχρι σήμερα είχαμε τη ΣΤΥΑ, τη ΣΥΔ και τη ΣΜΥ.

Όλες αυτές συγκεντρώνονται τώρα σε μια Σχολή, τη Σχολή  Μόνιμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ), η οποία ενσωματώνει, χωρίς να καταργεί τις επιμέρους ειδικότητες, τα αντίστοιχα αντικείμενα των καταργούμενων σχολών.

Προφανώς, οι διατάξεις βρίσκονται κοντά και στις δικές μας αντιλήψεις περί εξορθολογισμού και κατάργησης της πολυδιάσπασης ομοειδών φορέων.

Στο κεφάλαιο 2 στα αρθρ. 5-8 συστήνεται  νέα υπηρεσία του ΓΕΕΘΑ με την ονομασία Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟ.Μ.ΚΑ.), που θα αναλαμβάνει να κάνει μελέτες και κατασκευές.

Η επανασύσταση της ΜΟΜΑ υπό την επωνυμία ΜΟΜΚΑ, θεωρούμε ότι είναι προβληματική, τόσο ως σύλληψη, όσο και διαχειριστικά.

Η ίδρυση της νέας μονάδας παρουσιάζει ασυμβατότητα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ανταγωνισμού στον τομέα των κατασκευών.

Είναι γνωστό ότι δεν επιτρέπεται, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, δραστηριοποίηση κρατικών φορέων όταν υπάρχουν αντίστοιχες και ομοειδείς εργοληπτικές εταιρείες για λόγους ανταγωνισμού.

Υπάρχει, άλλωστε, ρητή απαγόρευση από την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Συγκεκριμένα, είναι οι οδηγίες 17  και 18 του 2004 και 81 του 2009 για ανάμειξη των Ενόπλων Δυνάμεων στα δημόσια έργα.

Φοβάμαι πως η ανασύσταση της ΜΟΜΑ, έτσι όπως εσείς προτείνετε, υπηρετεί το γνωστό σας  όραμα για διεύρυνση και διόγκωση του Κράτους.

Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε πως αναφέρεται σε παλιότερες εποχές με άλλα χαρακτηριστικά.

Σήμερα, η κυβέρνηση θα έπρεπε να θεωρεί απόλυτη προτεραιότητα την ολοκλήρωση της επεξεργασίας και την κατάθεση προς δημόσια συζήτηση και συζήτηση στη Βουλή, του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις.

Θα έπρεπε να συζητούμε για τις προϋποθέσεις συμμετοχής εργοληπτικών εταιρειών στις δημόσιες συμβάσεις.

Θα έπρεπε να προσπαθούσε να εξυγιάνει έναν προβληματικό τομέα και να διασφαλίσει την διαφάνεια και τον έλεγχο, προκειμένου να καταπολεμήσει τις γνωστές παθογένειες του χώρου, δηλαδή την διαφθορά, την απάτη, την διασπάθιση του δημοσίου χρήματος και όχι να κατασκευάζει έναν νέο εργολάβο, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΘΑ.

Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνούμε τις συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες που είχαν οδηγήσει στη δημιουργία της ΜΟΜΑ, μιας δομής, η οποία αναμφίβολα άφησε το στίγμα της κατά τις περασμένες δεκαετίες.

Σήμερα όμως και ευτυχώς, τόσο η ελληνική, όσο και η παγκόσμια πραγματικότητα, ουδεμία σχέση έχουν με το τότε.

Ούτε έχουμε βγει από έναν πόλεμο, ούτε έχουν καταστραφεί οι υποδομές της χώρας.

Έτσι, η απάντηση των σύγχρονων προβλημάτων, είναι βέβαιο πως δεν περνάει μέσα από την περιχαράκωση σε ξεπερασμένες, στενές κρατικές και γραφειοκρατικές δομές.

Επίσης, κατά την προσφιλή σας νομοθετική συνήθεια αυξάνετε τις κρατικές δομές, δίχως να παραθέτετε σοβαρή και επεξεργασμένη έκθεση του ΓΛΚ.

Άρα θα εκκρεμεί το αναπάντητο ερώτημα του κατά πόσο συμφέρουσα θα είναι οικονομικά μια τέτοια επιλογή.

Γιατί σε ό,τι αφορά τέτοιες δομές, θα πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπόψη το καθημερινό κόστος λειτουργίας τους και εν προκειμένω των μισθών, της προμήθειας και τη συντήρησης των μέσων, τις εγκαταστάσεις κ.α.

Επιπλέον, δεν μπορούμε να πειστούμε για την αναγκαιότητα της ΜΟΜΚΑ σε περιπτώσεις επείγουσας εθνικής ανάγκης μετά από απόφαση του ΚΥΣΕΑ.

Δεν έχουμε καμία περιγραφή και κανέναν ορισμό για το τι εσείς θεωρείτε επείγουσα εθνική ανάγκη.

Εξάλλου, θέλω να υπενθυμίσω ότι το Μηχανικό του Στρατού, δεν σταμάτησε ποτέ να παράγει έργα μικρής κλίμακας και έργα υποδομής επ’ ωφελεία των τοπικών κοινωνιών, τα οποία βρίσκονται εκτός του στενού αμυντικού πλαισίου.

Μάλιστα, αυτό το πράττει κυρίως σε ακριτικές περιοχές και πότε, βεβαίως, δεν αρνήθηκε τη βοήθεια για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών.

Στο κεφάλαιο 3, που περιλαμβάνει τα άρθρ.  9-16, προσπαθείτε να καινοτομήσετε.

Συστήνετε νέα υπηρεσία του ΥΠΕΘΑ, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, υπό την επωνυμία ΥΠΑΑΠΕΔ.

Σκοπός της υπηρεσίας είναι να αναλάβει τις διαδικασίες εκμετάλλευσης της περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων που θα παραχωρείται σε ιδιώτες μέχρι και 99 χρόνια.

Προφανώς, δεν είναι άσκοπο το να υπάρξει μια σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης και απόδοσης της περιουσίας.

Αλλά παρότι αντιλαμβανόμαστε τις ιδιαιτερότητες του Υπουργείου Άμυνας, δεν κατανοούμε γιατί  το όλο σχέδιο δεν εντάσσεται σε έναν κεντρικό και συνολικό σχεδιασμό.

Φαντάζεστε κάθε υπουργείο να συγκροτούσε μια δική του δομή για την αξιοποίηση της περιουσίας του;

Δεν είναι ορθολογικό.

Επιπλέον, δεν μας βρίσκει σύμφωνους η επιλογή του διευθυντή, της εν λόγω υπηρεσίας, εφόσον αυτή θα γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που θα αναρτάται μόνο στην επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΕΘΑ.

Γιατί όχι στο OPENGOV, έτσι ώστε να είναι περισσότερο ανοιχτή, να τηρείται η διαφάνεια και, βεβαίως, να έχουμε και μια καλύτερη αντιπροσωπευτικότητα;

Θεωρούμε, ωστόσο ότι το Οικονομικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων διαθέτει στελέχη που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για μια τέτοια αρμοδιότητα.

Στο άρθρ. 15, και συγκεκριμένα στην παρ. 2, περιγράφεται η διάρθρωση και οι αρμοδιότητες της ΥΠΑΑΠΕΔ.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι δύνανται να εντάσσονται και να προσφέρουν υπηρεσίες στα τμήματα ειδικοί σύμβουλοι και ειδικοί συνεργάτες, καθώς και μετακλητοί διοικητικοί υπάλληλοι που υπηρετούν στο Γραφείο του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

Θέλουμε λοιπόν τους όποιους συμβούλους, και όχι τεχνοκράτες ή εξειδικευμένους επιστήμονες στα θεματικά αντικείμενα που καλούνται να υποστηρίξουν;

Νομίζω ότι και εδώ θα πρέπει να διασφαλιστεί η διαφάνεια και αξιοκρατία και όχι η επιλογή εκείνων τους οποίους εμπιστευόμαστε.

Επιπροσθέτως, για τα στρατόπεδα, που βρίσκονται μέσα στα όρια των πόλεων, και τα οποία εφεξής θα διατίθενται σε ιδιώτες, θεωρούμε πως θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη, η διαχρονική θέση και το πάγιο αίτημα των Δήμων, για παραχώρησή τους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, παρότι η ως τώρα, από πλευράς τους διαχείριση, δεν υπήρξε πάντα  υποδειγματική.

Εδώ μπορούν να βελτιωθούν οι κανόνες, οι ρυθμιστικοί όροι και βεβαίως, θεωρώ ότι θα πρέπει να γίνονται σεβαστές οι προβλέψεις του πολεοδομικού σχεδιασμού, η πρόβλεψη χρήσεων γης κ.λπ..

Με τα 14 άρθρα 17-30 του κεφαλαίου 4, έχουμε μια τροποποίηση του ν.3883/2011 και ρυθμίζονται ζητήματα σταδιοδρομίας, βαθμολογικής εξέλιξης, μετατάξεων, μεταθέσεων και ιεραρχίας.

Θεωρούμε, ότι πέραν της αντιμετώπισης πολλών εκκρεμοτήτων και πιθανών αδικιών που αντιμετωπίζονται με αυτά τα άρθρα, υπάρχει αναγκαιότητα να ξεπεράσουμε όλες τις δυσλειτουργίες και τις παθογένειες που ήρθαν ως αποτέλεσμα μιας πολυνομίας και μιας αποσπασματικότητας αντιμετώπισης των διαφόρων εκκρεμοτήτων.

 Αυτό συνέβαινε με ρυθμίσεις που, διαχρονικά, ακολουθούσαν διάφορες λογικές, αλλά ωστόσο  δεν έφεραν το πολυπόθητο αποτέλεσμα της αντιμετώπισης των διαφορετικών ταχυτήτων, των πολυδιασπάσεων και των εσωτερικών ανταγωνισμών, που δεν δημιούργησαν συνθήκες αποτελεσματικότητας και ορθής λειτουργίας στο εσωτερικό των Ενόπλων Δυνάμεων.

Είναι ευκαιρία λοιπόν,με αυτό το νομοσχέδιο, να εναρμονίσουμε ό,τι διαφοροποιεί τους τρεις κλάδους και να δημιουργήσουμε έτσι, ένα άλλο κλίμα συνύπαρξης και συναγωνισμού.

Επιπλέον, στο άρθρο 18 του εν λόγω κεφαλαίου, νομίζω ότι έχουμε την ευκαιρία να άρουμε μια  χρόνια αδικία που αφορά στην εξέλιξη των μηχανικών της Σχολής Ικάρων και, βεβαίως, να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της μη ισότιμης μεταχείρισής τους σε σχέση με τους συναδέλφους τους της ίδιας Σχολής και των ίδιων προσόντων, που αποτελεί μια εκκρεμότητα που πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Προς τούτο σας επανακαταθέτω κ. Υπουργέ το υπόμνημα, όπως και την τροπολογία των Μηχανικών της Σχολής Ικάρων προκειμένου να εξετάσετε εκ νέου αυτό το πάγιο και δίκαιο αίτημα.

Στο κεφάλαιο 5, με τα άρθρα 31 έως 34, έχουμε διάφορες διατάξεις που αφορούν στον τρόπο συνάπτονται οι συμβάσεις για εξοπλισμούς, προμήθειες, υπηρεσίες, έργα κ.λπ..

Σε αυτό σημείο, φρονώ πως απαιτείται μια αναφορά για την αναγκαιότητα εξεύρεσης τρόπων, προκειμένου να στηριχθεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Οι Αμυντικές μας Βιομηχανίες, χρόνια τώρα ταλανίζονται από πολυποίκιλα προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ.

Νομίζω ότι ήρθε ο καιρός να τα δούμε από κοινού, ορθολογικά, δεδομένου ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τόσο τα ΕΑΣ, όσο και η ΕΑΒ, φαίνεται να οδηγούν τις δύο εταιρείες σε πλήρη απαξίωση.

Αυτή η απαξίωση, δεν έχει να κάνει μόνο με τις θέσεις εργασίας, αλλά και με την απώλεια μίας πολύτιμης τεχνογνωσίας, που δεν πρέπει να χαθεί.

Με μία ορθολογική αναδιοργάνωση των Αμυντικών Βιομηχανιών, όχι μόνο θα διασφαλίσουμε την κάλυψη των οικονομικών τους αναγκών, δηλαδή την δυνατότητα αυτοσυντήρησής τους, αλλά και την κερδοφορία τους.

Στο Κεφάλαιο 6 και στα άρθρα από 35 έως 45, έχουμε ρύθμιση διαφόρων επιμέρους ζητημάτων.

Θεωρούμε, ωστόσο,  ότι το άρθρο 35, που αφορά σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με θέματα που απασχολούν και την ΕΣΑΜΕΑ, θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη τα αιτήματα και οι παρατηρήσεις τους, οι οποίες είναι εύλογες και θα απάλυναν προβλήματα ενός κόσμου που, ούτως ή άλλως, έχει βαριά ζητήματα να τον απασχολούν.

Στο τελευταίο κεφάλαιο και συγκεκριμένα στο αρθρ. 43, παρ.2,  δικαιολογημένα ίσως, απαλλάσσετε της στρατιωτικής θητείας τους ιερομόναχους και τους δόκιμους μοναχούς που μονάζουν στο Ορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.

Θα πρέπει να συμφωνήσουμε ωστόσο ότι λόγοι διευκόλυνσης συντρέχουν και για τους νέους επιστήμονες, τόσο του εξωτερικού, όσο και του εσωτερικού, που λόγω σπουδών δεν μπόρεσαν να τακτοποιήσουν κανονικά τις στρατιωτικές τους υποθέσεις, στην προσπάθειά τους για την αξιοποίηση ακαδημαϊκών ευκαιριών.

Δεδομένου ότι το brain drain που έχει συντελεστεί στην Ελλάδα κατά την οκτάχρονη οικονομική κρίση είναι άνευ προηγουμένου και οι, συνήθως υψηλών προσόντων κάτοχοι διδακτορικών και μεταδιδακτορικών τίτλων Έλληνες πολίτες θα πρέπει να βοηθηθούν νομοθετικά, προκειμένου να επιστρέψουν νομίμως στη χώρα.

Προς αυτή την κατεύθυνση σας καλούμε να εκμεταλλευτείτε διάταξη του ν. 4361/2016 και συγκεκριμένα το άρθρο 39 το οποίο προβλέπει πως με Κοινή Απόφαση (ΚΥΑ) των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών μπορεί να αναπροσαρμοστεί το ποσό εξαγοράς θητείας των ανυπότακτων,  υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων, άνω των 35 ετών.

Θεωρούμε πως στην σημερινή οικονομική συγκυρία το ποσό εξαγοράς της θητείας (810 ευρώ/μήνα θητείας) είναι ιδιαίτερα υψηλό και θα πρέπει να μειωθεί, προκειμένου η ευεργετική αυτή διάταξη, να τύχει ευρείας εφαρμογής από τους ενδιαφερομένους.

Ευχαριστώ."