Τις τελευταίες ημέρες επανήλθε η συζήτηση για την διαχείριση των απορριμμάτων στον Δήμο μας. Δυστυχώς η συζήτηση αυτή ανέδειξε για μία ακόμα φορά την αλλαγή στάσης της δημοτικής αρχής στην επιλογή διαχείρισης και στον εναγκαλισμό σε «προηγούμενες» πολιτικές και επιλογές.

Ο Δήμος Ηρακλείου (μεγαλύτερος Δήμος του νησιού) ανήκει στον Ενιαίο Σύνδεσμο Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης (ΕΣΔΑΚ), ο οποίος υλοποιεί την πολιτική διαχείρισης των απορριμμάτων για τα μέλη του. Παρατηρώντας κανείς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΣΔΑΚ, εύκολα μπορεί να διαπιστώσει ότι ο Δήμος Ηρακλείου βρίσκεται εκτός των οργάνων που αποφασίζουν τις εκάστοτε πολιτικές για την διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς πρόεδρος του Δ.Σ. είναι ο Δήμαρχος Χερσονήσου, όπου ως Δήμος, έχει δικό του Φορέα Διαχείρισης (ΦΟΔΣΑ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ) στον οποίο ανήκει και διοικεί.

Ταυτόχρονα όμως είναι και μέλος του ΕΣΔΑΚ και μάλιστα κατέχει και την θέση του Προέδρου καθορίζοντας ουσιαστικά την πολιτική του. Τι σημαίνουν άραγε όλα αυτά; Στηρίζονται σε νομιμότητα και ποια είναι αυτή;

Από το Σεπτέμβριο του 2014 που ξεκίνησε η νέα Δημοτική περίοδος, το πρώτο μεγάλο πρόβλημα στη Διαχείριση των Απορριμμάτων που απαιτούσε λύση ήταν η επαναλειτουργία ή όχι, της μονάδας Βιοξήρανσης και Παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου RDF, η οποία είχε σταματήσει τη λειτουργία της από τον Μάιο του 2014, λόγω λήξης της προηγούμενης σύμβασης, αλλά και ο γενικότερος σχεδιασμός για το τι «μέλλει γενέσθαι». Η λύση του συγκεκριμένου ζητήματος, που συζητάμε και σήμερα 2 χρόνια μετά, καθόριζε και καθορίζει ποια είναι η στόχευση και οι διαθέσεις της νέας δημοτικής αρχής. Τομή και νέες πολιτικές ή συμβιβασμός και συνέχιση της ίδιας πολιτικής που εφαρμοζόταν όλα αυτά τα χρόνια; Η πραγματικότητα σήμερα, μετά και από την τελευταία απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου αποδεικνύει ότι ο «κύβος ερρίφθη» προς την πλευρά του συμβιβασμού.

Ας δούμε αναλυτικά το ιστορικό για γίνει κατανοητή αυτή η εκτίμηση μας

Πρώτη απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου 831/21.11.2014 για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας, στην οποία θα εξεταζόταν οι παράμετροι για την μετατροπή της υπάρχουσας μονάδας Βιοξήρανσης σε Μονάδα Μηχανικής Διαλογής και Κομποστοποίησης.

Ο Δήμος Ηρακλείου, με την παραπάνω απόφαση, ζήτησε την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την μετατροπή της μονάδας διατυπώνοντας ξεκάθαρα την άποψη:

Δεν υπάρχει περίπτωση να συνεχιστεί η επιλογή παραγωγής δευτερογενών καυσίμων SRF ή RDF.

Μετά από αυτή την απόφαση, ο ΕΣΔΑΚ ανέθεσε τη μελέτη σκοπιμότητας που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό συμβούλιο τον ΙΟΥΝΗ 2015, όπου εξεταζόταν 7 προτεινόμενες εναλλακτικές λύσεις.

Κύριο γνώρισμα όλων των λύσεων:

Να παραμείνει έστω, και με κάποιο εκσυγχρονισμό η υφιστάμενη μονάδα και η παραγωγή RDF/SRF. Οι διατυπωμένες προθέσεις του Δήμου για λύση άλλης κατεύθυνσης, παρουσιάστηκαν, με πολλαπλές δυσκολίες υλοποίησης (οικονομικές, χωροταξίας, περιβαλλοντικές κλπ.), έτσι ώστε να κάνουν αδύνατη μια τέτοια επιλογή.

Το ότι μέχρι την στιγμή εκείνη είχαν δαπανηθεί περίπου 21 εκ. € (κατασκευή και λειτουργία) χωρίς ουσιαστικά «χρήσιμα» και διαχρονικά αποτελέσματα δεν γίνεται λόγος, ενώ στο κομμάτι της «διαλογής στην πηγή» και της αξιοποίησης – ανακύκλωσης των απορριμμάτων υπήρξε στασιμότητα, πράγμα που πιστοποιείται εύκολα και από τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας.

Για να μην αδυνατίζει η μνήμη μας να θυμίσουμε ότι η συγκεκριμένη μονάδα ήταν μέρος του ενός ευρύτερου σχεδίου για την εφαρμογή της καύσης των απορριμμάτων στην Κρήτη.

Επιπρόσθετοι λόγοι της επιλογής για παραγωγή ως τελικών προϊόντων από τη Διαχείριση, δευτερογενών καυσίμων SRF ή RDF που συχνά αναφερόταν, ήταν και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση κλπ.

Οι Ενεργοί Πολίτες με την παρέμβαση τους στην συνεδρίαση, αλλά και στον τύπο ζήτησαν

Ματαίωση του διαγωνισμού,

Εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας για μετατροπή της υφισταμένης μονάδας Βιοξήρανσης σε μονάδα Μηχανικής Διαλογής και παραγωγής κομποστ με Τελική διάθεση στους Πέρα Γαλήνους του εναπομείναντος κλάσματος,

Απαιτήθηκε παράλληλα με την σύνταξη της μελέτης σκοπιμότητας να εξεταστούν και να ληφθούν υπόψη προβλήματα αδειοδότησης, περιβαλλοντικών όρων, χωροθέτησης και ίσως εφαρμογής τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου. Αυτά είναι απαραίτητα για κάθε λύση,

Να εξεταστεί αν το κόστος για το μεσοδιάστημα (μελέτης σκοπιμότητας – τροποποίηση υφισταμένης δομής) της διάθεσης των απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ είναι μικρότερο από το κόστος λειτουργίας της μονάδας, χωρίς αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει να γινόμαστε θιασώτες της ανεπεξέργαστης διάθεσης και για τον λόγο αυτό οι κινήσεις της δημοτικής αρχής θα πρέπει να είναι γρήγορες και αποφασιστικές και

να διατεθεί από την Περιφέρεια Κρήτης η υπάρχουσα πίστωσης των 3 περίπου εκ. για να καλυφθεί το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων στο μεσοδιάστημα, και το κόστος για την εκπόνηση της μελέτης για την τροποποίηση της υπάρχουσας δομής.

Ας δούμε και την συνέχεια

Ο Δήμος Ηρακλείου με την 486/2015 απόφαση του ψήφισε την εφαρμογή μιας λύσης που προέβλεπε ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ - ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΔΙΑΛΟΓΗ – ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ.

Σε εκείνη την συνεδρίαση (22-6-2015 ) οι Ενεργοί Πολίτες διατύπωσαν τις απόψεις τους τονίζοντας ιδιαίτερα

«Τι πρέπει να σημειωθεί και να προσεχθεί»

Η λύση περιλαμβάνει τμήμα έργου και επένδυση, που γίνεται σε χώρο που δεν είναι ιδιοκτησία του δήμου (αυτό με κάποιο τρόπο πρέπει να λυθεί). Θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα και το γεγονός ότι ο Δήμος Ηρακλείου δεν μπορεί να είναι έξω από την ευθύνη διαχείρισης (και σαν τέτοιο και πρέπει να λαμβάνεται και στη σύνθεση) Να σημειωθεί (ξανά) η ανάγκη της δημόσιας ευθύνης και λειτουργίας όλου του κυκλώματος Συλλογή και Διαχείριση Απορριμμάτων

Περιφέρεια και Δήμος, θα πρέπει με πολύ γοργούς ρυθμούς να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση της μελέτης, την ωρίμανση των έργων και την δημοπράτηση τους με συνήθεις μεθόδους (η εμπειρία είναι μεγάλη και μπορούμε να πάμε σε συμβατικούς τρόπους και όχι σε μελέτη-κατασκευή. Το κόστος θα είναι σημαντικά μικρότερο)

Αυτά 22-6–2015 μέχρι και σήμερα ΕΝΑ χρόνο μετά δεν έχει γίνει κανένα βήμα. Ούτε οικονομοτεχνική μελέτη, ούτε επιλογή χώρων ανάπτυξης της αποφασισμένης λύσης, ούτε βήμα στην μελέτη και στο κοστολόγιο, αλλά και στην εξεύρεση των απαραίτητων πόρων υλοποίησης. Αντίθετα συνεχείς διατυπώσεις για το κόστος που επωμίζεται ό Δήμος Ηρακλείου με την υπάρχουσα Διαχείριση. Οι πιέσεις από την Περιφέρεια είχαν ήδη αρχίσει να πιάνουν τόπο και να δημιουργούν τις προϋποθέσεις υποχώρησης.

Στην απόφαση, ενώ στην συζήτηση τέθηκε επιτακτικά η ανάγκη έγγραφης δέσμευσης της Περιφέρειας για την χρηματοδότηση και την ένταξη των επιλογών του Δήμου, δεν αναφέρετε τίποτε …. Μήπως από τότε η Δημοτική Αρχή είχε κάνει τις επιλογές της και όλα τα άλλα ήταν για τα μάτια του κόσμου;!!!

Περιφερειακή πολιτική Δήμων για τα απορρίμματα

Με την εφαρμογή του Καλλικράτη (από το 2010) προβλεπόταν η δημιουργία και λειτουργία ενός Περιφερειακού Φορέα για την Διαχείριση των Απορριμμάτων της Κρήτης (ΦΟΔΣΑ) που θα είχε τη συνολική ευθύνη για τον σχεδιασμού, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση πολιτικών διαχείρισης των απορριμμάτων. Ο συγκεκριμένος ΦΟΔΣΑ δεν λειτούργησε ουσιαστικά ποτέ. Ίσως γιατί άγγιζε ευαίσθητα σημεία με αφαιρέσεις αρμοδιοτήτων και παρεμβάσεων άλλων περιφερειακών οργάνων.

Δυστυχώς και η νέα προσπάθεια συγκρότησης και ουσιαστικής λειτουργίας του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ, μετά τις τελευταίες δημοτικές εκλογές, χάθηκε για δύο λόγους.

Πρώτον, διότι η συγκρότηση του έγινε με βάση μηχανιστικές και αριθμητικές ισορροπίες και όχι βάσει πολιτικών (παρά το ευνοϊκό περιβάλλον της περιόδου) που πρέπει να εφαρμοστούν άρα και των πλειοψηφιών που θα τις στηρίξουν.

Δεύτερον διότι είχε αρχίσει να ωριμάζει στην πολιτική Λαμπρινού η στροφή και υιοθέτηση της πολιτικής της περιφέρειας.

Η λειτουργία του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ (νέος πρόεδρος, ο Δήμαρχος Ηρακλείου κ. Λαμπρινός ) και η οργάνωση του απαιτούσε και έπρεπε να κάνει ικανούς τους Δήμους να συντάξουν, τοπικά σχέδια διαχείρισης απορριμμάτων, να επιλέξουν τρόπους και μεθόδους ανακύκλωσης, επανάχρησης, διαχείρισης και τελικό προϊόν σύμφωνο με τις νέες απαιτήσεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων. Όμως δεν προχώρησε τίποτε από τον ΦΟΔΣΑ Κρήτης γιατί πρώτα από όλα δεν προχώρησε η λειτουργία του ίδιου. Και αυτό δεν έγινε τυχαία.

Η σύνταξη και έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) έθεσε Δήμους, Περιφέρειες και ΦΟΔΣΑ σε νέες προκλήσεις

Την ανάγκη σύνταξης Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ) σε κάθε Δήμο

Την αναθεώρηση των Περιφερειακών Σχεδιασμών για τη Διαχείριση των Αποβλήτων - ΠΕΣΔΑ (… ναι και αυτού που ήταν πλήρης και εγκεκριμένος !!) με ενσωμάτωση των τοπικών σχεδίων των Δήμων

Τη σύνταξη οικονομικών προγραμμάτων έργων και παρεμβάσεων για την υλοποίηση των τοπικών σχεδίων και του ΠΕΣΔΑ

Ποια είναι η προετοιμασία του Δήμου Ηρακλείου όλο αυτό το διάστημα;;;

Κανένα βήμα στην υλοποίηση της ληφθείσας απόφασης για την διαχείριση των αποβλήτων. Έτσι την κρίσιμη στιγμή, σύνταξης του νέου Περιφερειακού Σχεδιασμού για την Κρήτη και των παρεμβάσεων για έργα, διαπιστώνεται παντελής απουσία του Δήμου Ηρακλείου.

Τι αναφέρετε στο νέο ΠΕΣΔΑ, με την συμφωνία και συμμετοχή του Δήμου.

«Στο Δήμο Ηρακλείου η Μονάδα Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΠΑ), στην οποία γίνεται μόνο απομάκρυνση μετάλλων και βασική ξήρανση, θα μετατραπεί σε Μονάδα Επεξεργασίας και Αξιοποίησης Απορριμμάτων (ΜΕΑ). Ο σχεδιασμός και η λειτουργία της ΜΕΑ θα γίνει με βάση τις σύγχρονες πρακτικές για την επεξεργασία των ΑΣΑ και θα λάβει υπόψη όλες τις τοπικές παραμέτρους και ιδιαιτερότητες. Η επιλογή της τεχνολογίας με βάση την οποία θα λειτουργεί η ΜΕΑ, όπως και ο επακόλουθος επανασχεδιασμός και αναβάθμισή της θα γίνει μετά από κατάλληλη μελέτη η οποία θα εκπονηθεί από το Δήμο Ηρακλείου ή τον αντίστοιχο Φορέα Διαχείρισης.

Επίσης στο Δήμο Ηρακλείου, οι ποσότητες των προδιαλεγμένων οργανικών του Δήμου αναμένεται να αυξηθούν πέραν της ποσότητας που αναμένεται να μεταφέρεται στη μονάδα Χερσονήσου, οπότε δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο Ηρακλείου δημιουργίας σχετικών υποδομών επεξεργασίας για την ποσότητα αυτή.»

Δηλαδή η αυτοτελής και πλήρη επεξεργασία μεταφέρεται στο μέλλον και με την σύμφωνη γνώμη του Δήμου. Η Περιφέρεια δεν χρηματοδοτεί τίποτε. Είναι χαρακτηριστικό το απόσπασμα που μεταφέρει τις οικονομικές ευθύνες στο Δήμο Ηρακλείου, ακόμα και για την εκπόνηση της μελέτης. Επίσης επιβάλει την συλλογή και μεταφορά του οργανικού τμήματος των απορριμμάτων του Ηρακλείου στη Χερσόνησο και χρεώνει στον Δήμο Ηρακλείου με το κόστος μεταφοράς.

Πλήρωνε εσύ, να διοικούμε εμείς. Βέβαια ο σχεδιασμός αυτός της περιφέρειας, με τους νέους στόχους που μπαίνουν από τον ΕΣΔΑ προβλέπει ουσιαστικά επανασχεδιασμό μεγεθών – άρα και κόστους - των μονάδων διαχείρισης σύμφωνα με τους νέους στόχους. ( ανακύκλωση – επανάχρηση- μείωση τελικών προϊόντων προς ταφή ).

Το πιο βασικό σημείο του όποιου σχεδιασμού είναι η ορθολογικότητα και ο ρεαλισμός, ώστε να δύναται να υλοποιηθεί. Διότι στον νέο ΠΕΣΔΑΚ υπάρχουν πολλά σημεία που χρήζουν διερεύνησης. Δεν είναι δυνατόν να προβλέπεται (Πίνακας 11 ΠΕΣΔΑΚ) μονάδα διαχείρισης 50.300 τόνων ετησίως για το Ηράκλειο, ενώ αντίστοιχα για Χανιά και Χερσόνησο 93.500 και 72.400 τόνων.

Επίσης δεν μπορούμε και δεν πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι όταν στον Δήμο Ηρακλείου στα προτεινόμενα έργα (Πίνακας 3) προβλέπεται Μονάδα Επεξεργασίας και Αξιοποίησης Απορριμμάτων / ΧΥΤΥ.Μα αυτά υπάρχουν και σήμερα, απλώς αλλάζει η ονομασία και από βιοξήρανση και παραγωγή RDF, θα την λέμε μονάδα επεξεργασίας και αξιοποίησης.

Και με την ευκαιρία να θυμίσουμε ότι η συγκεκριμένη επιλογή (βιοξήρανση ) δεν είναι μέσα στις επιλογές του Εθνικού Σχεδιασμού για τη Διαχείριση των Αποβλήτων, καθώς αναφέρεται ρητά:

«5. Ανάκτηση Ενέργειας- Ενεργειακή Αξιοποίηση Αποβλήτων

Μέθοδοι θερμικής ανάκτησης ενέργειας δευτερογενών στερεών καυσίμων όπως η καύση, η αεριοποίηση, η πυρόλυση, η αεριοποίηση Plasma κ.α. θεωρούνται διεργασίες υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης και βάσει της αρχής της προφύλαξης δεν ενδείκνυνται από τον παρόντα σχεδιασμό. Ως εκ τούτου τεχνικές που παράγουν RDF/ SRF δεν ενδείκνυνται για την επεξεργασία των απορριμμάτων καθότι απομακρύνουν υλικά που πρέπει να οδεύουν προς ανακύκλωση. Τα δευτερογενή καύσιμα ορίζονται ως καύσιμα που προκύπτουν έπειτα από επεξεργασία αποβλήτων.»

Ποιο ξεκάθαρα δεν γίνεται!!!

Γιατί όμως κάποιοι και σήμερα συζητούν και προτείνουν τέτοιες λύσεις και ο ΕΣΔΑΚ, με την σύμφωνη γνώμη της Δημοτικής αρχής, ετοιμάζεται να υπογράψει την λειτουργία του για 2 + 1 χρόνια. Και ποιος θα επωμισθεί το οικονομικό βάρος της λειτουργίας του; Ο Δήμος ή η Περιφέρεια;

Και τα έργα που εξαγγέλλονται για μετατροπή της υφισταμένης μονάδας σε μονάδα μηχανικής διαλογής πότε θα ξεκινήσουν και πως θα χρηματοδοτηθούν; Μήπως για το 2020 γιατί εκεί παραπέμπει το χρονικό διάστημα της εργολαβίας που θα υπογραφεί.

Οι δεσμεύσεις για μετατροπή εν λειτουργία που έχουν διατυπωθεί, μπορούν να υλοποιηθούν; Και κατά πόσο αυτή, αν γίνει, δεν θα εγείρει απαιτήσεις από τον εργολάβο αφού θα τροποποιηθεί η σύμβαση του;

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε την παράθεση γεγονότων επιλογών, μικρών ή μεγαλύτερων, όλα όμως οδηγούν στο αρχικά διατυπωμένο συμπέρασμα. Η Δημοτική Αρχή έχει επιλέξει – ίσως και για ευρύτερους λόγους εκτός του συγκεκριμένου θέματος – την αθέτηση των αρχικά διατυπωμένων θέσεων.

Χάθηκε πολύς χρόνος. Στην έναρξη του τρίτου χρόνου ( από τα πέντε ) ο Δήμος Ηρακλείου θα επανέλθει σε πολιτικές του 2010-14 για τα απορρίμματα. Κάτι που κατέκρινε προεκλογικά. Θα δεσμευτεί για δύο και πλέον χρόνια σε αδιέξοδη και οικονομικά επώδυνη πολιτική, διότι θα επωμισθεί και το κόστος αυτών τώρα.

Λύσεις υπάρχουν - πολιτική βούληση υπάρχει ;

Σε πολλές μας παρεμβάσεις έχουμε διατυπώσει προτάσεις για την διαχείριση των αποβλήτων. Σε όλους τους τομείς και σε όλες τις φάσεις.

Στην πρόληψη, στην ανακύκλωση, στην συλλογή και επεξεργασία του οργανικού, στην επανάχρηση και στην συνολική μείωση των τελικών προϊόντων προς υγειονομική ταφή.

Ήταν πολλές οι περιπτώσεις που μόνο οι Ενεργοί Πολίτες διατύπωναν άλλη άποψη από την μέχρι σήμερα επικρατούσα.

Σε πολλούς και διαφορετικούς χώρους ( Δήμος – ΠΕΔ - ΦΟΔΣΑ κλπ). Δυστυχώς, οι επιλογές σας είναι διαφορετικές και τα αδιέξοδα δικά σας. Διαφαίνεται ότι όλα πλέον θα φορτωθούν στου Δημότες, πράγμα το οποίο είναι και το πιο κρίσιμο. Και σήμερα με την συνέντευξη του κ. Δημάρχου μας προκύπτει ξαφνικά και επιπλέον ιδιωτικοποίηση στα απορρίμματα, και μάλιστα ο δήμαρχος μεταθέτει την ευθύνη στους δημότες γι αυτό!!!

Το 2017 λήγει και η σύμβαση για την λειτουργία του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) από την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Θα; τολμήσει ο Δήμος να αναλάβει την ευθύνη της λειτουργίας του ή θα έχουμε πάλι μία ….. ίδια συνέχεια. Θα προετοιμαστεί για αυτή την επιλογή;

Τον επόμενο μήνα αρχίζει η νέα σχολική χρονιά. Σχολεία, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ΙΤΕ, κλπ, είναι φορείς οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην αποδοτική αξιοποίηση και ανακύκλωση πολλών και διαφορετικών αποβλήτων, όπως χαρτί, πλαστικό, αλουμίνια, είδη συσκευασίας, γυαλί, βιοαπόβλητα κλπ, αρκεί να υπάρχει κάποιο οργανωμένο πλάνο ενεργειών.

Η Δημοτική Αρχή έχει κάποιο πλάνο; Ανταποδοτικότητα θα δοθεί, ως κίνητρο για την επίτευξη του σκοπού; Εμείς έχουμε ένα πλήρες σχέδιο, τμηματικής εφαρμογής με έλεγχο απόδοσης στα παραπάνω. Τι απαιτείται; Εξοπλισμός, συλλογή, κίνητρα και συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας κατ’ αρχήν και αξιολόγηση με διορθωτικές κινήσεις ανατροφοδοσίας.

Δυστυχώς τα έργα πρόληψης και αξιοποίησης των παραγόμενων απορριμμάτων, ενώ κοστίζουν σημαντικά λιγότερα δεν φαίνεται να είναι προτεραιότητα, ούτε επιλογή των εκάστοτε ενδιαφερόμενων. Μόνο να σκεφτεί κανείς ότι όλες οι Δράσεις που περιγράφονται στο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων του Δήμου Ηρακλείου κοστολογούνται περίπου στα τρία εκατομμύρια ευρώ, όσο περίπου το κόστος για ενάμιση χρόνο λειτουργίας της υπάρχουσας μονάδας Βιοξήρανσης. Οι Ενεργοί Πολίτες εμμένουν στην στάση τους για άμεση στροφή προς τις δράσεις της διαλογής στην πηγή και της αξιοποίησης των παραγόμενων αποβλήτων, με ορθό σχεδιασμό και χρηματοδότηση, πράγμα που θα συμβάλει στην εξοικονόμηση τόσο φυσικών όσο και υλικών πόρων. Ένας τόνος λιγότερος στον πράσινο κάδο σημαίνει ένας τόνος λιγότερης διαχείρισης….

O Ηλίας Λυγερός είναι επικεφαλής της Δημοτικής κίνησης "Ηράκλειο Ενεργοί Πολίτες"