Άλλη μια τουριστική σαιζόν πλησιάζει στο τέλος της και τα αποτελέσματα της θυμίζουν φοιτητικές εκλογές, είναι δηλαδή από αμφισβητήσιμα έως υποκειμενικά… Η κυβέρνηση πανηγυρίζει για την αύξηση στις αφίξεις, οι επιχειρηματίες θρηνούν τα χαμένα έσοδα και θυμούνται προηγούμενες χρονιές που οι τουρίστες είχαν πιο γεμάτο πορτοφόλι και σε αυτόν τον κυκεώνα της σχετικότητας όλοι προσπερνούμε μάλλον αδιάφορα το στοιχείο εκείνο που μπορεί να κάνει την διαφορά… Την Ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες που οφείλουμε να έχουμε σαν μια χώρα με βαριά βιομηχανία τον τουρισμό (όπως μας αρέσει να λέμε διαρκώς).

Θεωρητικολογώντας θα μπορούσαμε να πούμε πως η ποιότητα δεν είναι ένα απολυτό μετρό αλλά ένας συνεχώς κινούμενος προς το καλύτερο στόχος και το αποτέλεσμα της επίδρασης της μπορεί να σημάνει μεγάλη  διαφορά σε κάθε τομέα έργου. Στο τουρισμό ειδικότερα η ποιότητα θα έπρεπε να είναι εξαρχής η κυριότερη επιδίωξη και το πρώτιστο μέλημα των ιδιωτικών εταιρειών του χώρου στα θέματα παροχής υπηρεσιών  αλλά και του κράτους  στα θέματα των υποδομών.

Τα προβλήματα λίγο πολύ γνωστά… Ίσως τόσο γνωστά που πλέον τα έχουμε συνηθίσει, μάθαμε να ζούμε μαζί τους και απλά τα προσπερνούμε κουνώντας το κεφάλι μας μοιρολατρικά για την κατάσταση που δεν αλλάζει ποτέ… για τα προβλήματα στις πύλες εισόδου της χώρας (λιμάνια & αεροδρόμια) το  απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, τις ελλείψεις υποδομών για ΑΜΕΑ σε πολλούς δημόσιους χώρους και μνημεία, για τα μπάζα και τα σκουπίδια, τα σκοτωμένα ζώα στους δρόμους, τα χιλιάδες γκράφιτι, την εικόνα εγκατάλειψης στα  μνημεία μας και ο κατάλογος φαντάζει ατελείωτος…. Αν προσθέσει κανείς στα παραπάνω ότι έχουμε αρκετές φορές παράπονα για χαμηλής ποιότητας πρώτες ύλες σε φαγητά και ποτά σε εστιατόρια και ξενοδοχεία, συχνές διαρρήξεις σε δωμάτια τουριστών, χαμηλής ποιότητας και ταχύτητας πρόσβαση στο διαδίκτυο που πλέον αποτελεί βασική ανάγκη για τον επισκέπτη μας αλλά και πολύ λανθασμένες ατομικές συμπεριφορές από τους ίδιους τους πολίτες αποτέλεσμα της ελλιπούς ή/και ανύπαρκτης τουριστικής παιδείας και συνείδησης με φαινόμενα έλλειψης σεβασμού προς τους τουρίστες, την ρύπανση των παραλιών, τους βανδαλισμούς των δημοσίων χώρων, τις παραβίασης του ΚΟΚ κ.α. η εικόνα φαντάζει ζοφερή και σίγουρα δεν μας τιμά σαν χώρα και σαν λαό.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε απαιτείται η άμεση λήψη μέτρων τόσο από το κράτος και τις ιδιωτικές εταιρείες του χώρου αλλά και η ευαισθητοποίηση των ίδιων των πολιτών αν θέλουμε να κοιτάξουμε το αύριο με αξιοπρέπεια και να συνεχίσουμε να έχουμε ένα επιτυχημένο τουριστικό προϊόν το οποίο θα αποφέρει περισσότερα οφέλη στο μέλλον.

Είναι πια επιβεβλημένη η αναβάθμιση των υποδομών στις πύλες εισόδου της χώρας  κατά τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα καθώς και η άμεση αναβάθμιση  υποδομών και υπηρεσιών στα νησιά του αιγαίου (66% του τουρισμού μας) σε μια σειρά από ζητήματα όπως η ενέργεια, η ύδρευση, η διαχείριση των απορριμμάτων, τα κέντρα υγείας και οι λιμενικές διευκολύνσεις. Οι πόλεις μας θα πρέπει να είναι καθαρές και τακτοποιημένες, νοικοκυρεμένες  κυρίως γύρω από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία και βέβαια θα πρέπει να καλλιεργηθεί και να ενδυναμωθεί η «τουριστική συνείδηση» σε όλους από πολύ μικρή ηλικία και να δοθεί επιτέλους αξία στις τουριστικές σχολές που δημιουργούν τα αυριανά στελέχη του τουρισμού μας.

Θα πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι το πρόβλημα στο τουρισμό δεν είναι ποσοτικό αλλά ποιοτικό…. Αν διορθώσουμε όλα τα παραπάνω σίγουρα θα βελτιώσουμε όχι μόνο τις διακοπές του επισκέπτη μας αλλά κυρίως  την δική μας ποιότητα ζωής… Η δική μας Ελλάδα, εμείς οι Έλληνες σίγουρα μπορούμε και αξίζουμε κάτι καλύτερο….. 

  • Ο Μανόλης Απλαδενάκης είναι General manager TeZTour Hellas