Tο ιδιαίτερα υψηλό τίμημα εξαγοράς της στρατιωτικής θητείας για όσους έχουν συμπληρώσει το τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους επισημαίνει με ερώτηση που συνυπογράφει η βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Βάλια Βαγιωνάκη.

Στην ερώτηση τονίζεται πως το ποσό που αντιστοιχεί για κάθε μήνα εξαγοράς ανέρχεται στα οκτακόσια δέκα (810) ευρώ και «κρίνεται απαγορευτικό για την πλειοψηφία των οπλιτών, ειδικά στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία». 

«Εφαρμόζεται, δε, οριζόντια σε όλους τους ανυπότακτους χωρίς να εξετάζονται οι πραγματικές οικονομικές δυνατότητες των υπόχρεων οπλιτών» σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ερώτηση.

Σύμφωνα με τους βουλευτές, τα παραπάνω καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη τη χρήση των ευνοϊκών ρυθμίσεων του άρθρο 12 του Ν 4361/2016 που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος επιτρέπει την εξάλειψη του αξιόποινου της ανυποταξίας ενώ παραγράφονται και αίρονται οι ποινικές συνέπειες και διαγράφονται οι διοικητικές συνέπειες και τα διοικητικά πρόστιμα, που έχουν επιβληθεί σε όσους διετέλεσαν σε ανυποταξία και αποφάσισαν να επιστρέψουν στο στράτευμα.

Αναλυτικά η ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Εθνικής Άμυνας

Θέμα: Σχετικά με την εξαγορά του χρόνου θητείας ανυπότακτων

Σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν 4361/2016 όσοι διετέλεσαν οποτεδήποτε ή διατελούν σε ανυποταξία κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου αυτού, εξαιρούνται από την πρόσκληση ή τις προσκλήσεις, για τις οποίες κηρύχθηκαν ανυπότακτοι, εφόσον έχουν ήδη καταταγεί στις Ένοπλες Δυνάμεις και εκπλήρωσαν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή τις εκπληρώνουν ακόμη ή θα καταταγούν προς εκπλήρωσή τους μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2017. Στον ίδιο Νόμο προβλέπεται η εξάλειψη του αξιόποινου της ανυποταξίας ενώ παραγράφονται και αίρονται οι ποινικές συνέπειες και διαγράφονται οι διοικητικές συνέπειες και τα διοικητικά πρόστιμα, που έχουν επιβληθεί και βεβαιωθεί στο σύνολό τους, σε περίπτωση δε που μέρος αυτών έχει αποπληρωθεί διαγράφεται το υπολειπόμενο ποσό. Οι δικογραφίες των ανυπότακτων τίθενται στο αρχείο με πράξη του εισαγγελέα του αρμόδιου στρατιωτικού δικαστηρίου.
Ενώ όμως ο Νόμος κινείται σε πολύ θετική κατεύθυνση, διευκολύνοντας τους ανυπότακτους να ρυθμίσουν τις υποχρεώσεις τους προς την πολιτεία αφού διαγράφονται τα δυσβάστακτα και πολλαπλώς επιβληθέντα διοικητικά πρόστιμα, εκκρεμεί ένα θέμα που συζητήθηκε και τον καιρό της ψήφισης του νόμου και αφορά τη θέσπιση κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων στο ύψος του ποσού εξαγοράς του υπολειπόμενου χρόνου θητείας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 12: «Όσοι συμπληρώνουν το τριακοστό πέμπτο (35ο) έτος της ηλικίας τους μπορούν να εξαγοράσουν το υπόλοιπο των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων, εφόσον έχουν καταταγεί ή θα καταταγούν στις Ένοπλες Δυνάμεις και αφού προηγουμένως εκπληρώσουν ενόπλως στρατεύσιμη στρατιωτική υποχρέωση είκοσι (20) ημερών».
Αντίστοιχα για όσους επιλέξουν εναλλακτική θητεία η παράγραφος 7 του άρθρου 12 ορίζει: «Όσοι συμπληρώνουν το τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους μπορούν να εξαγοράσουν το υπόλοιπο της εναλλακτικής τους υπηρεσίας, εφόσον έχουν διατεθεί ή θα διατεθούν σε φορείς του δημόσιου τομέα και αφού προηγουμένως εκπληρώσουν εναλλακτική υπηρεσία σαράντα (40) ημερών».
Αυτή τη χρονική στιγμή, το ποσό που αντιστοιχεί για κάθε μήνα εξαγοράς ανέρχεται σε οκτακόσια δέκα (810) ευρώ. Το συνολικό ποσό υπολογίζεται με βάση το χρόνο πραγματικής στρατιωτικής υποχρέωσης σε στρατεύσιμη ή εναλλακτική θητεία που απαιτείται για την οριστική απόλυση των οπλιτών όπως καθορίζεται με τις εκάστοτε αποφάσεις του Κου ΥΕΘΑ αφαιρουμένου του χρόνου που έχει  υπηρετηθεί.
Το ποσό αυτό κρίνεται απαγορευτικό για την πλειοψηφία των οπλιτών, ειδικά στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Εφαρμόζεται, δε, οριζόντια σε όλους τους ανυπότακτους χωρίς να εξετάζονται οι πραγματικές οικονομικές δυνατότητες των υπόχρεων οπλιτών. Το ύψος του ποσού κάνει από δύσκολη έως αδύνατη την χρήση των, ευνοϊκών κατά τα άλλα, ρυθμίσεων, μην επιλύοντας τελικά το πρόβλημα το οποίο θέλησε να λύσει ο νόμος με το άρθρο 12 αλλά διαιωνίζοντάς το.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Ποιες ενέργειες προτίθεται να αναλάβει ώστε να αρθεί το άδικο καθεστώς της οριζόντιας εφαρμογής του μηνιαίου ποσού εξαγοράς της θητείας που δεν θέτει κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια;