Τη θέση της Δημοκρατικής Συμμαχίας για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, αλλά και την ελεύθερη εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου, υποστήριξε ο Βουλευτής Ηρακλείου της ΔΗ.ΣΥ., Λευτέρης Αυγενάκης, από το βήμα της Βουλής στο πλαίσιο της τοποθέτησής του επί του πολυνομοσχεδίου του Υπ. Περιβάλλοντος «Για τη Λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» την Πέμπτη, 28 Ιουλίου.

Στην τοποθέτησή του τάχθηκε υπέρ της πώλησης λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, ενώ αναφέρθηκε και στα λειτουργικά προβλήματα της ΔΕΗ, ζητώντας να αρθεί στην ουσία και όχι τύποις το μονοπώλιο της ΔΕΗ. Επιπλέον, στο δεύτερο άξονα της ομιλίας του έκανε λόγο για τη μεγάλη σημασία της Κρήτης στο νέο ενεργειακό χάρτη της χώρας, ζητώντας την άμεση μέριμνα της κυβέρνησης για την έρευνα και εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που πιθανότατα εντοπίζονται στα νότια παράλια της Κρήτης.


ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ κ. ΑΥΓΕΝΑΚΗ:

Α. Για το ζήτημα της ΔΕΗ ανέφερε:

(…)Η Δημοκρατική Συμμαχία έχει εξαρχής ταχθεί υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας, αλλά και της ελεύθερης εμπλοκής της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου. Σε κάθε περίπτωση, το κράτος θα έπρεπε να μεριμνά για την θέσπιση κανόνων προαγωγής του υγιούς ανταγωνισμού σε μια ελεύθερη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

(…) Το Πρότυπο Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς που προκρίνεται από το νόμο, δεν θεωρείται το πλέον αποτελεσματικό μοντέλο, καθώς έχει μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς, περιλαμβάνει την ίδρυση πρόσθετων φορέων με πολλά ΔΣ, έχει μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος από τον ΔΕΣΜΗΕ, αλλά και πολλά λειτουργικά προβλήματα.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το προσωπικό της Δ.Ε.Η. που εργαζόταν στο ΔΕΣΜΗΕ θα έπρεπε να έχει μεταφερθεί πριν από 5 χρόνια. Η άδεια κυριότητας του δικτύου διανομής από τη Δ.Ε.Η. δεν έχει διεκπεραιωθεί δώδεκα χρόνια μετά την πρώτη θέσπιση των σχετικών υποχρεώσεων. Ο κώδικας δεοντολογίας έχει αργήσει έξι χρόνια. Κώδικας διαχείρισης δικτύου δεν έχει θεσπιστεί μετά από δώδεκα χρόνια. Όσον αφορά στα μη διασυνδεδεμένα νησιά ούτε άδεια διαχείρισης έχει δοθεί στη Δ.Ε.Η., ούτε κώδικας διαχείρισης έχει θεσπιστεί. Έχουμε, λοιπόν, ήδη μεγάλη πείρα από τις δυσλειτουργίες της αγοράς ιδίως όσον αφορά στους λόγους για τους οποίους η ΡΑΕ αναγκάστηκε να προβεί επανειλημμένα σε συστάσεις στο ΔΕΣΜΗΕ.

Τέλος, κρίνω ότι το σχέδιο πώλησης λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, αποτελεί σωστή κίνηση. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία υγιούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, πετυχαίνοντας την ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και την προσέλκυση νέων ιδιωτικών επενδύσεων. Επίσης, για εμάς είναι ξεκάθαρο ότι τα ισχυρά κρατικομονοπωλιακά συνδικάτα δεν προσφέρουν υπηρεσίες στη χώρα και σε κάθε περίπτωση συμβάλλουν στη μείωση της ανταγωνιστικότητας.

Βασικό, ωστόσο, παραμένει να αρθεί ουσία και όχι τύποις το μονοπώλιο της ΔΕΗ στην εκμετάλλευση των λιγνιτικών και υδάτινων πόρων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Εάν δηλαδή θέλουμε να απολαύσουμε τα πλεονεκτήματα μιας κανονικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η ΔΕΗ (και όλοι οι άλλοι παραγωγοί) θα πρέπει να αρχίσει το ταχύτερο δυνατόν να πληρώνει τον λιγνίτη που ανήκει στον Έλληνα φορολογούμενο (μέσω δημοπρασιών) και η τιμή του ρεύματος να επιδοτείται από τα έσοδα αυτά. Σημειώστε ότι η χώρα μας διαθέτει αποθέματα λιγνίτη που αξίζουν, κατά περίπου 50 δισ. Ευρώ, ενώ το μέταλλο όφειλε να δημοπρατείται με τα έσοδα να εισρέουν στον κρατικό προϋπολογισμό.

Με τον τρόπο αυτό, θα έχουμε φθηνότερο ρεύμα, μια πραγματική ενεργειακή αγορά και όφελος για τον προϋπολογισμό, δηλαδή για τον ελληνικό λαό. Όλα τα άλλα δεν είναι αποκρατικοποίηση ούτε απελευθέρωση, την οποία θέλουμε και ζητούμε, αλλά διαιώνιση ενός φαύλου και αδιαφανούς καθεστώτος».


Β. Για την έρευνα και εκμετάλλευση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων και τη σημασία της Κρήτης, τόνισε:

«(…) Όπως καταγράφεται επίσημα σε Ευρωπαϊκές μελέτες, το 18% των ενεργειακών αναγκών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε πετρέλαιο και το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο καλύπτεται σήμερα μέσω εξορύξεων υδρογονανθράκων στην ευρωπαϊκή επικράτεια, που κυρίως προέρχονται από υπεράκτιες πλατφόρμες εξόρυξης στη Βόρεια Θάλασσα.

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι η πιθανότατη ύπαρξη πλουτοπαραγωγικών κοιτασμάτων στη χώρα μας, ορισμένα από τα οποία είναι μεγάλης αξίας και γεωστρατηγικής σημασίας σύμφωνα με ειδικούς επιστήμονες, θα μπορούσε να ανατρέψει τα έως σήμερα δεδομένα. Με σωστό σχεδιασμό, άμεσο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και τη διαμόρφωση του κατάλληλου επενδυτικού κλίματος με την παροχή κινήτρων στην ιδιωτική πρωτοβουλία, η χώρα μας έχει την ευκαιρία να γίνει πρωταγωνιστής στον τομέα της ενέργειας σε όλη την Ευρώπη.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις τα επόμενα 30 χρόνια η χώρα θα μπορεί να καλύπτει το 20 έως 30 % των αναγκών της σε υδρογονάνθρακες από εγχώριες πηγές, ενώ το όφελος που προκύπτει για το Δημόσιο από την ανακάλυψη και εκμετάλλευση ενός κοιτάσματος μεγέθους αντίστοιχου με αυτό του Πρίνου φθάνουν στα 3 δισ. Δολάρια. Σημειώστε ότι η υπό παραχώρηση για έρευνες περιοχή καλύπτει επιφάνεια 230.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, όπου ενδέχεται να υπάρχουν 3-4 κοιτάσματα αντίστοιχα του Πρίνου. Μάλιστα, με βάση χονδρικούς υπολογισμούς, οι αποδόσεις σε βάθος 20ετίας από 3 ή 4 κοιτάσματα μπορούν να ανέλθουν έως και το ύψος των 12-16 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Πέραν από το απτό οικονομικό όφελος που προκύπτει, είναι δεδομένο ότι η εκμετάλλευση των αποθεμάτων υδρογονανθράκων θα ενισχύσει το γεωστρατηγικό ρόλο και τη σημασία της χώρας, δεδομένων των αυξανόμενων αναγκών της ηπειρωτικής Ευρώπης για φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, θα προσδώσει μεγαλύτερη ενεργειακή αυτάρκεια στη χώρα μας. Υπενθυμίζω ότι η Ελλάδα διαθέτει αυτή τη στιγμή τον υψηλότερο βαθμό ενεργειακής εξάρτησης στην ΕΕ, με 72%.

(…) Αναπόσπαστο μέρος του όποιου κυβερνητικού ενεργειακού σχεδιασμού πρέπει να αποτελεί η Κρήτη, που μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, καθώς τα κοιτάσματα που εντοπίζονται στα νότια παράλιά της πιθανολογείται πως είναι πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με τα αποθέματα στο Βόρειο Αιγαίο και στο Ιόνιο. Ταυτόχρονα, το νησί μπορεί να αποτελέσει λόγω της θέσης του βασικό ενεργειακό κόμβο για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ευρώπη είτε από την Κύπρο, το Ισραήλ και το Λίβανο, είτε από την Αίγυπτο. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να εξετάσετε με πολύ προσοχή, κύριε Υπουργέ, γιατί είναι το επόμενο σημαντικό βήμα που πρέπει να κάνουμε.

Ωστόσο, πέρα από την αναγκαία άμεση εκκίνηση της σχετικής διαδικασίας, είναι κρίσιμο να ενσωματωθούν στην ελληνική νομοθεσία όλες οι νέες προβλέψεις που θα προκύψουν από την αναθεώρηση του ισχύοντος ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου αναφορικά με τον προσδιορισμό των βασικών απαιτήσεων για την αδειοδότηση έρευνας και εκμετάλλευσης, την ενδυνάμωση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, την ενίσχυση του πλαισίου αντιμετώπισης καταστροφών, τη διεθνή συνεργασία και την εφαρμογή των υψηλότερων προτύπων ασφαλείας σε όλους τους τομείς υπεράκτιων δραστηριοτήτων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Το ζήτημα της ασφαλούς λειτουργίας των όποιων εγκαταστάσεων είναι κατά την άποψή μας θεμελιώδες, καθώς ένα πιθανό ατύχημα θα ήταν καταστροφικό, όχι μόνο για την πανίδα του Αιγαίου και του Ιονίου και τους ψαράδες μας, αλλά και για το τουρισμό της χώρας μας».