Το σχολείο που βιώνουμε και το σχολείο που ονειρευόμαστε , σαν τίτλος , περιλαμβάνει όλη την ιστορία της εκπαίδευσης στην πατρίδα μας.
Ο πόθος για ένα καλύτερο σχολείο,το όραμα και το κηνύγι του ανέφικτου τελικά.. (γενιές  …μαθητών περνάνε και καλοπρόθετοι άνθρωποι λέμε τα ίδια πράγματα).

Ως  Ένωση Γονέων Δ.Χανίων χαιρετούμε και καλωσορίζουμε τη σημερινή δράση..Η επιθυμία και η αγωνία μας  είναι αποδεδειγμένες πια μέσα από την καθημερινή επαφή μας με τα σχολεία και την εκπαίδευση στο σύνολό της.
Έχουμε καταθέσει σαν Ένωση μέχρι τώρα ανα  διαστήματα προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς: Τις Δ/νσεις Εκπαίδευσης, την Περιφ/κη Διεύθυνση Εκπαίδευσης , το Δήμο Χανίων κ την Περιφέρεια.
Σας  παραδίδουμε κάποιες από αυτές  στα επισυναπτόμενα έντυπα ,όπου φαίνεται και η διαχρονικότητα της αναζήτησης και της αγωνίας των γονέων.

 Όσο αφορά την ουσία της σημερινής προσυνεδριακής συζήτησης, ως δευτεροβάθμιο ενεργό όργανο,αναφέρουμε ότι η προσέγγιση για τη σχέση του σχολείου  με την κοινωνία,  εμπεριέχει την άμεση εξάρτηση και στενή σχέση με το περιβάλλον που η Πολιτεία δημιουργεί για το σχολείο αλλά κ για την κοινωνία γενικότερα.
Ξεκινώντας λοιπόν με αυτή την παραδοχή   θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε σε κάποιους βασικούς άξονες αυτή την υπο διαπραγμάτευση σχέση.

1)ΠΟΛΙΤΕΙΑ(Επένδυση στην Παιδεία)

Τι εκπαίδευση θελει να παρέχει στα παιδιά της.Τι ποσοστό του ΑΕΠ προβλέπεται για την Παιδεια??!!Πως σε βάθος χρόνου, σε εθνικό επίπεδο, με σταθερά βήματα και στο σύνολο της από νηπιαγωγείο μέχρι Πανεπιστήμιο,οργανώνει το εκπαιδευτικό σύστημα.

2) ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ!  Παιδί σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω!!!!!

Η γενικότερη οικονομικοκοινωνική κατάσταση καθρεφτίζεται και στην παραπάνω σχέση.(Ανασφάλεια ,καχυποψία,επιφύλαξη,αστάθεια????????  ή όραμα,δημιουργικότητα,συναίνεση κ.τ.λ)

3)ΚΟΙΝΩΝΙΑ και ΣΧΟΛΕΙΟ .Μια σχέση σε βάθος χρόνου

(Σεβασμός ,ανταπόδωση,καταξίωση)
Τι είναι το σχολείο σήμερα, τι ήταν κάποια χρόνια πριν.

4)ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ του ΜΑΘΗΤΗ

Το σχολείο που στερεί την παιδικότητα , που στερεί  στον έφηβο το δικαιωμά του να μεγαλώσει και να χαρεί την ενηλικίωσή του,το σχολείο που εξοντώνει την ξεχωριστή προσωπικότητα του μαθητή είναι σε στρεβλή κατεύθυνση.

5)ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ-ΜΑΘΗΤΕΣ

 (Μια εσωτερική σχέση γέματη θαύματα αλλά προκύπτουν και θέματα!! …που δεν αρμόζει να υποκρύπτονται. )

6)ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΓΟΝΕΩΝ

Γονείς σε τρέλλα??  Γονείς σε συνδημιουργία .Όλα υπάρχουν και είναι δίπλα μας.
Θέλω τους γονείς για να βάφουν και να ενισχύουν οικονομικά?? ή με ένα πιο ενεργό αλλά με σαφή όρια ρόλο?(Οπου έχει εφαρμοστεί το δεύτερο το σχολείο απογειώνεται.)

7)ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ

 Η αθλιότητα που όλοι κατηγορούν αλλά κανείς δεν  κάνει τίποτα.
Γονείς που πάνε τα παιδιά τους σε δεύτερο σχολείο κάθε απόγευμα ,που πληρώνουν γι αυτό ,που τα παιδιά τους εξετάζονται στις Πανελλήνιες σε μαθήματα που δε διδάσκονται (σχέδιο),ενήλικες που θέλουν να στηρίξουν το σχολείο και το ρόλο του  και τα 
  καταφέρνουν στο Δημοτικό  αλλά στο Λύκειο αποκαμωμένοι εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια.!!!  

8)ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Πραγματοποιούνται εκτός σχολικού ωραρίου ,όταν θα έπρεπε να ξεκουράζονται τα παιδια και να τα χαίρονται οι γονείς τους .
                                                                 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1)   Σχολικά Κτίρια
Το περιβάλλον στο οποίο πραγματώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία οφείλουμε  να είναι αντίστοιχο της πολυτιμότητας της διαδικασίας .                     
2)Υποχρεωτική 14ετής φοίτηση.   ελαχιστοποιείται η σχολική διαρροή (Σύμφωνα με έρευνα του ΙΤΥΕ για το 2014-2015 : 3,84%.) μειώνεται η νεανική παραβατικότητα και η χρήση ουσιών (έρευνα ΚΕΘΕΑ Παπασταματάτος για σχολική διαρροή)

3)Ενίσχυση υπαρχόντων ειδικών «θεματικών» σχολείων (Μουσικά/ Καλλιτεχνικά), επανίδρυση Αθλητικών, Ιδρυση άλλων πχ «επιστημονικών» κλπ.

4) Ο ΣΕΠ να γίνεται σε πρακτικό επίπεδο και να εξασφαλίζεται η επαφή των μαθητών με τη μεγαλύτερη δυνατή κλίμακα και ποικιλία επαγγελμάτων.

 5)Παράλληλη στήριξη:α)Δίπλα σε κάθε παιδί που τη χρειάζεται από την πρώτη μέρα.
β)Στήριξη σε όλο το σχολικό ωράριο και όχι μόνο στις διδακτικές ώρες. γ)Άμεση επίλυση κτιριακών μεταβολών π.χ (διαμόρφωση τουαλέτας –ράμπες-ανσασέρ κ.τ.λ) που θα διευκολύνει τηνπρόσβαση και άνετη διαβίωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες στο σχολείο.                                                                

6)Πιστοποίηση σε ξένες γλώσσες και πληροφορική από το σχολείο.

7)Αποκατάσταση του σεβασμού και του κύρους του εκπαιδευτικού προυπόθεση ενός σχολείου άρτιου και υγιούς για το μαθητή.

Για να αποκτήσουμε την παιδεία που επιθυμούμε για τα παιδιά μας θα πρέπει να επανεκπαιδεύσουμε την κοινωνία σε σχέση με το σχολείο. 

α)Ευαισθητοποίηση των γονέων μέσα από ενημερωτικές δράσεις για να γνωρίσουν το έργο του εκπαιδευτικού (πχ μία ώρα «ανοικτού» μαθήματος
β)Ένα από τα βασικότερα κοινά σημεία που έχουν τα εκπαιδευτικά συστήματα της Βόρειας Ευρώπης που μνημονεύουμε διαρκώς, είναι το κύρος των εκπαιδευτικών και η εκτίμηση που απολαμβάνουν από το σύνολο της κοινωνίας.
Στην Ελλάδα η ύπαρξη της παραπαιδείας έχει συμβάλλει  στην  όποια απαξίωση υφίσταται  ο ρόλος του εκπαιδευτικού.Γεγονός που τον αδικεί, γιατί ο εξαιρετικός καθηγητής του Φροντιστηρίου μεταμορφώνεται στον ανεπαρκή αναπληρωτή του Δημοσίου!!!
γ)Συνεχής και δια βίου υποχρεωτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων (νέες τεχνολογίες, επιστήμες της εκπαίδευσης, θεατρική παιδεία, κλπ..) αλλά και με άσκηση και  της παρεχόμενης γνώσης και όχι με προαίρεση. 
δ)Όταν προκύπτουν θέματα στη σχολική κοινότητα όλοι οι εμπλεκόμενοι με σοβαρότητα και συνέπεια βοηθούν στην εξεύρεση λύσης.Στόχος το καλό του μαθητή.Εαν υπάρχουν παθογένειες ,ψυχολογικά προβλήματα,ανεπάρκεια, γίνονται οι κατάλληλες ενέργειες για το καλό όλων αλλά δεν υποκρύπτονται.

8)Οι Σύλλογοι Γονέων να  μάθουν τα όρια που ξεκινά και που τελειώνει ο ρόλος τους σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία,να βρούν τον πραγματικό τους ρόλο που είναι βασικά ο  στόχος για καλύτερη παρεχόμενη εκπαίδευση αλλά και υποστήριξης της εξωστρέφειας  του σχολείου.Πολλές φορές τους δίδεται ή παίρνουν, μόνο τον άχαρο ρόλο να κλείνουν τρύπες  ,όταν όμως υπάρχει υγιής ανταποδοτικότητα και συνδημιουργία η σχολική μονάδα απογειώνεται.

9)Τα παραδείγματα από τα πρότυπα σχολεία καρδιάς π.χ  Σχολείο Φουρφουράς κ.α δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύουν την κοινωνία και το σχολείο γίνεται πραγματικά η καρδιά της.

10)Ελαχιστοποίηση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων

Στο ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου να μπορεί ο μαθητής να ασχοληθεί με ότι τον ενδιαφέρει (αθλητισμό σε όποιο επίπεδο επιθυμεί,  τέχνες ,μελέτη στη βιβλιοθήκη του σχολείου  κ.τ.λ)ώστε να μπορεί να χαρεί την ηλικία του και οι γονείς τα παιδιά τους.

11) Το πρόγραμμα σπουδών να επιτρέπει αλλά και να εστιάσει στη φυσική ανάγκη ισόρροπης ανάπτυξης της προσωπικότητας του μαθητή ώστε να μεγαλώνει όμορφα και χωρίς άγχος,με τη σιγουριά ότι οι μεγάλοι επιθυμούν και δουλεύουν για το δικό τους καλό μέλλον.
Περισσότερο  παιχνίδι,αθλητικές δραστηριότητες,επαφή με τη φύση .

Το πρόγραμμα σπουδών να επιτρέπει την έκφραση της διαφορετικότητας και την ανάδειξη της ιδιαίτερης ευφυίας κάθε μαθητή.Αναφέρεται π.χ από τον κ.Τριβιζά  ότι μειώνεται η ευφυία στο εφαρμοζόμενο σύστημα  από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο..Λύκειο.

12) Σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία : Συνεργατικές δράσεις μαθητών – εκπαιδευτικών – γονέων και ανοιχτά όλη μέρα.

Α)Τοπική ιστορία.

Θα μπορούσε να διδάσκεται στα σχολεία κ έτσι να τη βιώνουν τα παιδιά συζητώντας  με τους μεγαλύτερους ,βλέποντας τα μνημεία του τόπου τους  και με δράσεις που συνδιοργανώνται από το σχολείο με τους τοπικούς φορείς.

Β)Σχολείο και γειτονιά.

Κοινές δράσεις με όμορα σχολεία,(το Κύτταρο στη Χαλέπα το έχει κάνει με εκπληκτικά αποτελέσματα).Πρόσφατα και τα σχολεία στο δρόμο της ΚΟΡΑΗ έφεραν πραγματικά την άνοιξη.

Γ)Συμμετοχή της τρίτης ηλικίας με αφήγηση παραμυθιού,με μαθήματα  μαγειρικής,παλαιών τεχνών με τόσα πολλά που έχουν να δείξουν…(Τώρα που τα παππουδογιαγιαδάκια μας δε μένουν πια με τα εγγόνια τους μαζί.)

13)Πρόταση σε Δήμο-Περιφέρεια

Να παραχωρηθούν χώροι όπου θα μπορούν οι  μεγάλοι μαθητές  να αυτοδιαχειρίζονται το χώρο τους .Να βρίσκονται ,να κάνουν τα πάρτυ τους.Θα μπορούσε π.χ για τα Χανιά να είναι ένα νεώριο στην καρδιά του λιμανιού,εκεί που πάνε πάνω-κάτω κάθε Σαββατόβραδο!!
Να είναι τόπος συνάντησης των μαθητών της πόλης,αλλά με συνέχεια ..όχι για μιά φορά.

Εν κατακλείδι ο βασικός κορμός της ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 
ΜΑΘΗΤΕΣ (ο θησαυρός της,το μέλλον της)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ(οι άνθρωποι  που εκπαιδεύουν σε όλες τις συνθήκες ..το θησαυρό της)
ΓΟΝΕΙΣ( .. πολίτες στην πιο παραγωγική τους ηλικία..)
Είναι  το ΣΧΟΛΕΙΟ!!!
Αρα επενδύοντας στο σχολείο,στην εκπαίδευση εχω την κοινωνία που θέλω.

Για την Ενωση Γονεων Δ.Χανίων
Η Πρόεδρος 
Μαλανδράκη Σοφία