Να αναθεωρήσει το σύστημα εκπαίδευσης των πληρωμάτων της υποχρεώνεται η γαλλική αεοπορική εταιρεία Air France, ύστερα από το πόρισμα των εμπειρογνωμώνων για την πτώση στον Ατλαντικό Ωκεανό του αεροσκάφους Airbus 330 που εκτελούσε πτήση από το Ρίο ντε Ζανέιρο στο Παρίσι, τον Ιούνιο του 2009.

Το πόρισμα της γαλλικής υπηρεσίας ερευνών και αναλύσεων για τα αεροπορικά δυστυχήματα (BEA - Bureau d' enquetes et analyses), που είναι αρμόδια για την έρευνα και ανάλυση των αεροπορικών δυστυχημάτων, κάνει λόγο για σειρά λανθασμένων ενεργειών στο πιλοτήριο του μοιραίου αεροσκάφους τα κρίσιμα λεπτά πριν από την πτώση. Το πόρισμα ανακοινώνεται επισήμως το απόγευμα της Παρασκευής, αλά τα βασικά στοιχεία του ήδη έχουν διαρρεύσει στο γαλλικό Τύπο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η κατάσταση στο πιλοτήριο κατά τα 54 μοιραία δευτερόλεπτα που οδήγησαν στη συντριβή, ήταν η εξής:

Ο κυβερνήτης είχε πάει να ξεκουραστεί, αφήνοντας τα ηνία στους δύο συγκυβερνήτες και ενώ το αεροπλάνο ήταν στον αυτόματο πιλότο, συνήθης κατάσταση για τις υπερατλαντικές πτήσεις.
Σε δεδομένη στιγμή οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot, που δίνουν τις αερομετρικές πληροφορίες πάγωσαν, με συνέπεια να αποσυνδεθεί ο αυτόματος πιλότος.

Στο πιλοτήριο ο πιλότος που κάθεται δεξιά είναι ο λιγότερο έμπειρος και έχει την ευθύνη να αναλάβει τους χειρισμούς, ενώ ο δεύτερος πιλότος αριστερά έχει
την αρμοδιότητα να αντιμετωπίζει τις βλάβες και να δίνει τις πληροφορίες στο συνάδελφό του.

Μετά την αποσύνδεση του αυτόματου πιλότου, ο δεξιά πιλότος έδωσε ώθηση ανυψώνοντας το ρύγχος του αεροσκάφους οδηγώντας το στα 37.500 πόδια.

Σύμφωνα όμως με τους εμπειρογνώμονες αυτό ήταν το πρώτο λάθος γιατί στο ύψος αυτό και με τέτοιου είδους ανύψωση, ο κίνδυνος για τον πιλότο να χάσει τον
έλεγχο είναι πολύ μεγάλος.

Παρ όλ αυτά, σε αυτό το σημείο, οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot επαναλειτούργησαν και θα μπορούσε ο πιλότος να επαναφέρει το σκάφος στην
κανονική πορεία και τη σωστή ταχύτητα. Αντίθετα όμως συνέχισε την ανυψωτική πορεία.

Ο δεύτερος πιλότος στα αριστερά, έχασε πολύτιμο χρόνο ασχολούμενος με τον συναγερμό για να ειδοποιηθεί ο κυβερνήτης να επανέλθει στο πιλοτήριο. Ετσι δεν συνειδητοποίησε ότι ο συνάδελφός του χειρίζετο τη μανέτα αντίστροφα απ' ό,τι έπρεπε συνεχίζοντας την ανοδική πορεία του αεροπλάνου. Όταν ο κυβερνήτης επανήλθε στο πιλοτήριο, ήταν ήδη πολύ αργά.

Οι δύο πιλότοι δεν ήταν σε θέση να του δώσουν σωστές πληροφορίες και σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες δεν είχαν καν καταλάβει ότι το αεροσκάφος ήταν ήδη εκτός πορείας, ανεξέλεγκτο και σε πτώση.

Στο πόρισμα της BEA αναφέρεται επίσης ότι το εν λόγω πλήρωμα δεν είχε παρακολουθήσει τη ειδική εκπαίδευση ΙΑS που αφορά στην αντιμετώπιση των καταστάσεων όταν γίνεται βλάβη στους αισθητήρες ταχύτητας και χάνονται οι ανεμομετρικές πληροφορίες.