Ταξιδεύοντας το καλοκαίρι του 2012 από Αθήνα για Πάτρα και φτάνοντας στο ύψος της Κορίνθου, μου προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση η επικινδυνότητα πλέον της οδού όσο προχωρούσα.  Ήταν ένας δρόμος με πολύ αυξημένη κίνηση, ιδιαίτερα στενός, χωρίς διαχωριστική νησίδα, χωρίς προστατευτικά στηθαία, χωρίς δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας κλπ.  Σκέφτηκα  λοιπόν πως είναι δυνατόν οι αρμόδιοι της περιοχής να άφησαν έναν τέτοιο δρόμο, με τέτοια κυκλοφορία, στην τύχη του. 

Μου θύμισε την αθλιότητα του δικού μας ΒΟΑΚ και ακόμη χειρότερα.. Και όμως τον επόμενο χρόνο κάνοντας το ίδιο ταξίδι, έμεινα έκπληκτος από τις εργασίες διάνοιξης και τα τεχνικά έργα, που γινόταν σε μεγάλα κομμάτια της οδού ταυτόχρονα από πολλές και μεγάλες εταιρείες. Έτσι λοιπόν ο αυτοκινητόδρομος αυτός, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα,  ολοκληρώνεται τον  Μάρτιο του 2017, (Ολυμπία Οδός μήκους 130 χιλ/τρων). Σε σύντομο διάστημα ολοκληρώνεται και η Ιωνία Οδός  (Πύργος-Πάτρα-Αγρίνιο-Άρτα-Γιάννενα) μήκους 196 χιλ/τρων, ένα από τα δυσκολότερα στην κατασκευή οδικά δίκτυα. Ακόμη τα τελευταία χρόνια κατασκευάσθηκε η Εγνατία Οδός  (από Ηγουμενίτσα έως τα Ελληνοτουρκικά σύνορα), ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδος με μήκος 670 χιλ/τρα, ο αυτοκινητόδρομος Πελοποννήσου (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) μήκους 205 χιλ/τρων, ο αυτοκινητόδρομος Μεγαλόπολης – Σπάρτης, η Αττική οδός  και αρκετοί ακόμη σ ’ολόκληρη την Ελλάδα. 

Μόνο  η Κρήτη ήταν εκτός των μεγάλων έργων οδοποιίας αν και δέχεται το μεγαλύτερο όγκο επισκεπτών σ όλη την Ελλάδα. Βέβαια συνεχώς ο εκάστοτε Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχες,  Δήμαρχοι κλπ. αναφερόταν  στην αναγκαιότητα του έργου αυτού, αλλά  αυτοκινητόδρομοι κατασκευαζόταν μόνο στην υπόλοιπη Ελλάδα και ο κατάλογος των θυμάτων από τα τροχαία ατυχήματα στο ΒΟΑΚ συνεχώς μεγάλωνε…..
Όπως είναι γνωστό σε όλους, ο ΒΟΑΚ συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία και έχει μήκος περίπου 310 χιλ/τρων. Για να τον διασχίσεις χρειάζεσαι περίπου 4.30΄ώρες αν κινείσαι με μέσο χρόνο  90 χιλ/τρα την ώρα (αν λάβουμε υπόψην  την υπάρχουσα σήμανση και την παρακολούθηση μέσω των καμερών τότε ο χρόνος αυτός αυξάνεται). 

Τώρα, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της 11-11-2016 και μετά από ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, εγκρίθηκε από την αρμόδια Διυπουργική επιτροπή η έναρξη της διαδικασίας κατασκευής του ΒΟΑΚ. Το έργο αυτό σύμφωνα με την ανακοίνωση θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδότηση της ΕτΕΠ. με  ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 θα γίνει η έναρξη της διαγνωστικής διαδικασίας. 

Αν τελικά υλοποιηθούν τα παραπάνω, όσο αισιόδοξοι και αν είμαστε, η μελέτη θα διαρκέσει κάποια χρόνια, οι αναρτήσεις για τις απαλλοτριώσεις μερικά ακόμη και όσα χρόνια χρειαστεί η κατασκευή του έργου. Και όμως ένα τέτοιο έργο θα έπρεπε τώρα να ολοκληρώνεται και όχι τώρα να δίνεται το έναυσμα για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες… Άλλωστε ο δρόμος αυτός θα διασχίσει κυρίως πεδινές και ημιορεινές περιοχές και όχι τον ορεινό όγκο της Ηπείρου, της Μακεδονίας, Πελοποννήσου κλπ., ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) το μέσο κόστος κατασκευής τέτοιων οδικών έργων στην Ελλάδα, για αυτοκινητόδρομους Ευρωπαϊκών προδιαγραφών είναι ενδεικτικά  4,7 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, έναντι 7 εκατ. ευρώ του αντιστοίχου Κοινοτικού. 

Και το ερώτημα που τίθεται, γιατί η Κρήτη έμεινε «τελευταία»; Μήπως δεν είναι η ραχοκοκαλιά του τουρισμού στην Ελλάδα; Μήπως δεν είναι τόπος παραγωγής αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων; Μήπως είχαμε μικρό αριθμό θυμάτων από τροχαία ατυχήματα σ αυτό τον υποτυπώδη δρόμο; Μήπως δεν πληρώνουμε κάθε χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας για τη συντήρηση και κατασκευή των οδών; Τι έχει φτιαχτεί τελικά εδώ;      

Για να δούμε λοιπόν εάν οι αποφάσεις- εξαγγελίες – προτάσεις – εγκρίσεις κλπ. υλοποιηθούν τελικά  και σε πόσο  χρονικό διάστημα;

Αρτέμης Κουτσαυτάκης
πρώην Αστυνομικός Διευθυντής Χανίων / Υποστράτηγος ε.α.