Πώς εξουδετερώνονται τα NOx, χωρίς να πονάει η τσέπη μας;

1. Διοξείδιο του άνθρακα (CO2): Είναι ο κύριος υπεύθυνος για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η σημαντική του αύξηση στην ατμόσφαιρα τα τελευταία χρόνια ενοχοποιείται για την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις γνωστές σε όλους μας συνέπειες της αλλαγής του κλίματος και της ολοένα και πιο συχνής εμφάνισης των ακραίων καιρικών φαινομένων στον πλανήτη. Ο μεγάλος μας εχθρός. Από αυτό εξαρτώνται και τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουμε.

Αιωρούμενα σωματίδια (PM ή αιθάλη): Προκαλούν ασθένειες στο αναπνευστικό σύστημα (βήχας, άσθμα) και αιθαλομίχλη.

Οξείδια του αζώτου (NOx): Αποτελούν τον κύριο ρύπο του νέφους και της όξινης βροχής. Προκαλούν αναπνευστικά προβλήματα στους ασθματικούς και στα παιδιά.

2. Η βασική μάχη σήμερα είναι για την μείωση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Αρα πρέπει να μειώσουμε δραστικά την κατανάλωση. Έτσι στραφήκαμε στο παρελθόν στα diesel, που καίνε λιγότερο. Τα diesel όμως έχουν το πρόβλημα της αιθάλης και των οξειδίων του αζώτου (ΝΟx), δυο προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. 

Οι κανονισμοί δώσανε προθεσμίες στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, για να προλάβουν να αναπτύξουν τις απαιτούμενες τεχνολογίες, που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα αυτά. Στην Ευρώπη, είναι αυτά που ακούμε σαν Euro 5, Euro 6, Euro 7. Όσο μεγαλύτερο το νούμερο τόσο αυστηρότερα τα όρια, τόσο λιγότεροι οι ρύποι. Από 1η Σεπτεμβρίου του 2015, μπήκαμε στο Euro 6, τα αυτοκίνητα δηλαδή που κινούνται τώρα, είναι καλύτερα εξοπλισμένα για την αντιμετώπιση των ρύπων. Στην Αμερική τα όρια είναι αυστηρότερα, αν και διαφορετικά σε κάθε πολιτεία, με την Καλιφόρνια να οδηγεί την κούρσα των χαμηλών ρύπων.

3. Πως εξουδετερώνουμε τα NOx, λοιπόν; Το διασπάμε με χημικό τρόπο, σε οξυγόνο και άζωτο, σε 2 αέρια δηλαδή ακίνδυνα, που ήδη κυριαρχούν στην ατμόσφαιρα. Υπάρχουν 2 τρόποι που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές:

-Με ουρία. Τα καυσαέρια περνάνε από ένα μικρό δοχείο με ουρία που διασπά τα NOx σε οξυγόνο και άζωτο.

-Με LNT (Lean NOx Traps). Τα NOx παγιδεύονται εδώ και κάθε τόσο ψεκάζονται με diesel, το οποίο τα διασπά επίσης σε οξυγόνο και άζωτο.
Υπάρχει και η ανακύκλωση ενός μέρους των καυσαερίων (EGR), ώστε περνώντας τα πάλι μέσα από τον κινητήρα να εξουδετερωθούν τα NOx. Αντιμετωπίζει όμως εν μέρει το πρόβλημα.

4. Η τεχνολογία υπάρχει για να αντιμετωπίσει τα NOx. Το θέμα είναι πόσο κοστίζει σήμερα.

-Η ουρία που έχει το σχετικό δοχείο, ξοδεύεται κατά την διαδικασία εξουδετέρωσης των NOx και πρέπει να γεμίζουμε κάθε τόσο το δοχείο.

-Και τα LNT εξαιτίας της δουλειάς που κάνουν, εξαντλούν σταδιακά την δύναμη τους και κάθε τόσο πρέπει να αντικαθίστανται.

Το θέμα είναι λοιπόν κάθε πότε πρέπει να κάνω αυτή τη δουλειά, πόσο κοστίζει και κυρίως ποιος πληρώνει για αυτό το κόστος.

5. Το ιδανικό είναι η ουρία και τα αντίστοιχα LNT να αλλάζονται στα service που κάνει κάθε αυτοκίνητο, ώστε να μην ασχολείται καθόλου ο αγοραστής με το θέμα αυτό. Οι κατασκευαστές αυτό θέλουν να πετύχουν και αναπτύσσουν καθημερινά τεχνολογία και στον τομέα αυτό, προσπαθώντας παράλληλα να ελαχιστοποιήσουν και το απαιτούμενο κόστος για την δουλειά αυτή.

autotriti.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook