Ενόψει της συζήτησης που ξεκινά αύριο στη αρμόδια επιτροπή της Βουλής, εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση από τον Τομεάρχη Περιβάλλοντος της ΔΗ.ΣΥ και τον Πολιτικό Τομέα Δράσης Υποδομών και Μεταφορών
Η πρόταση που ατυχώς και απροετοίμαστα φέρει η κυβέρνηση απευθύνετε σε λιγότερο από το 5% των αυθαιρεθέντων της χώρας μας, ενώ έχει τέσσερις βασικές ανεπάρκειες που αφήνουν ανοικτό το κεφάλαιο για μελλοντική αυθαίρετη δόμηση:

1. Ανίκανη να τιθασεύσει τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό διολισθαίνει διαρκώς σε νομιμοποίηση της αταξίας και της αυθαιρεσίας, σε ιδιότυπα καθαρτήρια στα οποία θα συνωστίζονται οι πάντες, επ’ ωφελεία και πάλι όσων έχουν ήδη επωφεληθεί από αυτές περισσότερο από τους υπόλοιπους.

2. Παραπλανεί, προκειμένου να εξωραΐσει την καταστρατήγηση της νομιμότητας και να χειραγωγήσει τη δικαιοσύνη με αφελή τεχνάσματα, όπως το ψευδεπίγραφο πολεοδομικό ισοδύναμο ή το Πράσινο Ταμείο, το οποίο πρόκειται να μείνει απλώς στα χαρτιά, αφού όλα τα έσοδα από την τακτοποίηση θα χαθούν στον Καιάδα των ελλειμμάτων.

3. Τροφοδοτεί τον αδηφάγο Λεβιάθαν του ελληνικού δημοσίου, τιμολογώντας ξανά και ξανά την αποτυχία του, δηλαδή συνεχίζει να αμείβει ένα ανεξιχνίαστο πλέγμα «αρμοδίων» υπηρεσιών που είναι απολύτως ανίκανες να αποτρέψουν την παρανομία, από την οποία καταλήγουν να πληρώνονται.

4. Περιορίζεται στην εισπρακτική λογική του θέματος αγνοώντας μια σειρά από σημαντικές παραμέτρους όπως είναι ότι πρέπει για όλα τα αυθαίρετα να υπάρξει και σχετικός τεχνικός έλεγχος για τη στατική επάρκεια των κτισμάτων από τους επιβλέποντες ή άλλους Υπεύθυνους Μηχανικούς που θα ορισθούν.
Βασική προϋπόθεση για να υπάρξει οριστική λύση στο θέμα της αυθαίρετης δόμησης είναι να καταγραφεί και να χαρτογραφηθεί με ακρίβεια η σημερινή κατάσταση. Στόχος οποιασδήποτε ρύθμισης θα πρέπει να είναι να μην υπάρξουν συνθήκες για να δημιουργηθεί νέα γενιά αυθαιρέτων. Δηλαδή να υπάρξει σαφής διαχωριστική γραμμή που θα κλείσει το θέμα από εδώ και πέρα οριστικά.

Αυτό απαιτεί πολιτική βούληση για συγκεκριμένες δράσεις βάση τεσσάρων κανόνων:
- Ηλεκτρονική δορυφορική καταγραφή όλων των κτισμάτων που υπάρχουν στον ελληνικό χώρο, παρακολούθηση από μια κεντρική κρατική υπηρεσία όλων των νέων κτισμάτων και οικοδομών και άμεση κατεδάφιση κάθε νέου αυθαιρέτου που θα γίνει από εδώ και στο εξής.

-Αυστηρή εφαρμογή του υπάρχοντος Νομικού Πλαισίου για αιγιαλό και δασικές εκτάσεις, ειδικά για πολυτελείς κατοικίες-πρόκληση.
-Αφετηρία οποιασδήποτε οριστικής ρύθμισης, -που να μην κρατά σε ομηρία τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων- είναι να διαπιστωθεί ότι επιτυγχάνεται ουσιαστικός μηδενισμός των νέων αυθαιρέτων. Αυτό θα πρέπει να διαπιστωθεί στην πράξη.- Αντιμετώπιση των μεγάλων καθυστερήσεων στην έγκριση των σχεδίων με δημιουργία Χωροταξικών και Πολεοδομικών σχεδιαστικών υποδομών (κυρίως Κτηματολογίου, Δασικών Χαρτών και ολοκληρωμένων Γεωγραφικών πληροφοριακών συστημάτων) και απλοποίηση της νομοθεσίας, των χωροταξικών και των πολεοδομικών σχεδίων για αποφυγή των αλληλοεπικαλύψεων.

Η Δημοκρατική Συμμαχία πιστεύει ότι όλες οι περιπτώσεις αυθαιρέτων δεν είναι ίδιες γι’ αυτό και έχει προτείνει να ξεκινήσει η εφαρμογή της νομοθεσίας για τα αυθαίρετα άνω των 200 τετραγωνικών μέτρων. Είναι αδιανόητο υπερμεγέθεις κατοικίες και εξοχικά κραυγαλέου πλουτισμού που βρίθουν υπερβάσεων, ακόμη και με την άδεια της ναοδομίας ή τεράστια υπερπολυτελή κτίρια που έχουν κατασκευασθεί ως βιομηχανίες και ενοικιάζονται ως γραφεία, ακόμη και στο ίδιο το κράτος, να χρησιμοποιούν ως άλλοθι και να εξομοιώνονται με μικρής έκτασης παραβάσεις που έγιναν για κάλυψη κοινωνικών αναγκών (ειδικά στην περίπτωση πρώτης κατοικίας) των οποίων μάλιστα είναι πολύ αμφίβολο ότι θα επιδιωχθεί τακτοποίηση, υπό το άγος της σημερινής οικονομικής κρίσης που βαραίνει τα χαμηλότερα εισοδήματα.
Η πολιτική για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης δεν μπορεί να είναι ευχολόγιο. Χρειάζονται μέτρα δικαιοσύνης και ανάπτυξης και όχι εισπρακτικά μέτρα και ομηρία σε βάρος των ιδιοκτητών.

Δεδομένου ότι το κράτος, χρόνια τώρα, αδυνατεί να πράξει διαφορετικά, είναι αναγκαίο για τους μικροϊδιοκτήτες (κατοικίες κάτω των 90 τετραγωνικών μέτρων) να μειωθούν τα πρόστιμα τιμής ζώνης αλλά και τα παράβολα που επιπρόσθετα πληρώνονται και που ξεπερνούν τα 1000 Ευρώ, εν μέσω της δεινής οικονομικής κρίσης που μαστίζει τους Έλληνες, λαμβάνοντας υπόψη, αποδεδειγμένα, την ύπαρξη πρώτης κατοικίας, όπου αυτή υπάρχει

Σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται να υπάρξει δεσμευτική διαχωριστική γραμμή με συγκεκριμένη ημερομηνία που να βάζει τέλος στην αυθαίρετη δόμηση στην Ελλάδα που δυστυχώς αποτελεί κραυγαλέο αρνητικό φαινόμενο στη σύγχρονη Ευρώπη.»