Ήταν στραβό το κλήμα το έφαγε και ο… καιρός στην αγορά του Ηρακλείου, αφού το τσουχτερό κρύο και οι συνεχείς βροχοπτώσεις δεν επέτρεψαν στον περισσότερο κόσμο να κατέβει στα καταστήματα και να προβεί σε εορταστικές αγορές.

Η παραμονή Πρωτοχρονιάς είναι μια μέρα που παραδοσιακά η αγορά πλημμυρίζει από κόσμο, κάτι που φέτος, λόγω καιρού, δεν έγινε. Η οικονομική δυσπραγία στην οποία βρίσκονται οι περισσότερες οικογένειες, δεν έδωσε τη δυνατότητα στους εμπόρους της πόλης να ρεφάρουν για τη χασούρα της υπόλοιπης χρονιάς.

«Ο καιρός δε βοήθησε καθόλου. Υπάρχει μία σχετική ικανοποίηση, αλλά περιμέναμε περισσότερα πράγματα. Το κλήμα ήταν στραβό, το έφαγε και ο γάιδαρος» είπε χαρακτηριστικά στην «Π» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, κ. Μανώλης Κουμαντάκης. Αναφέρει πως παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, κάτι κινήθηκε στην αγορά, οι τζίροι όμως δεν ήταν στο επίπεδο που ήλπιζαν οι καταστηματάρχες, λόγω των γιορτών.Απομένουν δύο μεγάλες γιορτές, τα Θεοφάνια και του Αγίου Ιωάννη, και οι έμποροι ελπίζουν ότι, αν βοηθήσει και ο καιρός, θα υπάρξει αυξημένη κίνηση αυτή την εβδομάδα.

Σημειώνεται πάντως πως σήμερα, σύμφωνα με το εορταστικό πρόγραμμα του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά. Επειδή τις τελευταίες ημέρες ακούγεται ότι οι πολυεθνικές μπορεί να λειτουργήσουν, ο κ. Κουμαντάκης ήταν κατηγορηματικός ότι παραδοσιακά η 2 Ιανουαρίου λειτουργεί ως αντιστάθμισμα των επιπλέον ωρών που έχουν δουλέψει τα καταστήματα τις ημέρες των εορτών, για αυτό και δε λειτουργεί ποτέ η αγορά σε ολόκληρη τη χώρα. «Οι εργαζόμενοι στα καταστήματα είναι δούλοι; Ας είναι ανοιχτοί όσοι εκμεταλλεύονται τους εργαζομένους τους», είπε με νόημα.

Σημειώνεται πως σήμερα τα καταστήματα δε θα λειτουργήσουν, αύριο, Τετάρτη, θα είναι ανοιχτά από τις 9 το πρωί ώς τις 3 το μεσημέρι, την ερχόμενη Πέμπτη θα είναι ανοιχτά από τις 9 το πρωί ώς τις 2 το μεσημέρι και από τις 5 το απόγευμα ώς τις 9 το βράδυ. Την ερχόμενη Παρασκευή, ημέρα των Θεοφανίων, θα παραμείνουν κλειστά. Το Σάββατο 7 Ιανουαρίου θα λειτουργήσουν από τις 9 το πρωί ως τις 2 το μεσημέρι και την Κυριακή 8 του μήνα θα είναι κλειστά.

 

Περιορισμένες αγορές λόγω έλλειψης χρημάτων 

Κυρίως σε τρόφιμα και είδη ρουχισμού κινήθηκαν οι αγορές των καταναλωτών στη διάρκεια των εορτών όπως κατέγραψε σε έρευνά του μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Η έρευνα αφορά την περίοδο από 27 έως 30 Δεκεμβρίου και αφορά και το Ηράκλειο.

Σύμφωνα με την έρευνα, τo 85% δήλωσε ότι πραγματοποίησε αγορές για τις ημέρες των Χριστουγέννων, ενώ το 15% δήλωσε ότι δεν αγόρασε προϊόντα.

Οι κυριότεροι λόγοι που δεν αγόρασαν κάποιοι προϊόντα ήταν η έλλειψη χρημάτων (43%), η έλλειψη χρόνου (23%), το ότι δεν υπήρχε ανάγκη (20%) και η πολυκοσμία στα καταστήματα (7%).

To 76% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δαπάνησε μέχρι 200 ευρώ, το 20% από 201 έως 500 ευρώ και το υπόλοιπο 4% ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ ενόψει των Χριστουγέννων. Για την Πρωτοχρονιά το 73% του δείγματος δήλωσε ότι θα έκανε αγορές προϊόντων, αλλά η συντριπτική πλειονότητα -ποσοστό 92%- δαπανώντας λιγότερα από 200 ευρώ.

Από την ερώτηση σε ποιες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών δαπανήθηκαν τα χρήματα βγαίνει το συμπέρασμα ότι αγοράστηκαν κυρίως τρόφιμα και είδη ρουχισμού.

Συγκεκριμένα, για την αγορά τροφίμων το 54% ξόδεψε το 15%-30% των χρημάτων του, ενώ το 37% δαπάνησε το 15% των χρημάτων του για αγορά οικιακών συσκευών.

Το 38% απάντησε ότι διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του για ένα ταξίδι, ενώ το 11% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του γι' αυτό το σκοπό.

Για την αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης το 25% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του, ενώ το 40% των ερωτηθέντων δαπάνησε το 30%-60% των χρημάτων του γι' αυτό το σκοπό.

Σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων τεχνολογίας, το 28% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του σε τέτοιου είδους προϊόντα, ενώ το 13% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του.

Επιπλέον, το 16% του δείγματος ξόδεψε το 30% των χρημάτων του σε κοσμήματα και αξεσουάρ, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 10% που δαπάνησε για κοσμήματα και αξεσουάρ το 45% των χρημάτων του.

Το 11% αγόρασε παιχνίδια και ξόδεψε το 30% των χρημάτων του, ενώ ποσοστό 33% ξόδεψε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του γι' αυτό το σκοπό.

Το 3% διέθεσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά επίπλων, τo 5% έδωσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά βιβλίων και ποσοστό 26% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του για διασκέδαση.

Το 24% του δείγματος πραγματοποίησε ένα ταξίδι κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων. Το 90% από αυτούς ταξίδεψαν εντός Ελλάδας και το 10% στο εξωτερικό. Η μέση διάρκεια των ταξιδιών ήταν 7 ημέρες. Για τη διαμονή τους, το 54% επέλεξε σπίτι της οικογένειάς του, το 14% προτίμησε τη φιλοξενία των φίλων και το 24% έμεινε σε ξενοδοχείο.

Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ