Οι έρευνες που κατά τακτά διαστήματα διεξάγει το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ μας αποδεικνύουν αυτά που υποψιαζόμαστε αλλά δεν είμαστε σίγουροι, μας υποδεικνύουν προβλήματα που ούτε καν προσέχουμε και γενικά  συμβάλουν στην πρόοδο της οικονομίας του νησιού. Το ότι συνήθως οι έρευνες αυτές γίνονται με συνεργασία φορέων των Χανίων είναι ένα θέμα, αφού όπως είναι λογικό οι ερωτήσεις προσανατολίζονται στα θέματα που τους αφορούν. Θέτοντας λοιπόν το θέμα σαν σημείο προβληματισμού (καθώς η οικονομία του νησιού είναι απολύτως διασυνδεδεμένη), η ανάλυση των ευρημάτων δεν χάνει την αξία της, αφού από λίγο έως πολύ τα ίδια συμβαίνουν και στο Ρέθεμνος.

Πρώτο στοιχείο πως το νησί πουλάει από μόνο του, καθώς όσοι έρχονται όχι μόνο ξανάρχονται αλλά και το συστήνουν στους φίλους τους. Στοιχείο σημαντικότατο που πρέπει όλους να μας κινητροδοτεί στην κατεύθυνση καλών υπηρεσιών, αφού η κρίσιμη μάζα των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών είναι αυτή που μας προστατεύει στις «κακές» χρονιές. Δεύτερο στοιχείο η άνοδος του πολιτιστικού στοιχείου, καθώς μουσεία, εκκλησίες και μοναστήρια αποτελούν αγαπημένους τόπους επισκέψεων, κάτι επίσης σημαντικό αφού αυτού του τύπου οι επισκέπτες ξεφεύγοντας από το δίπολο ήλιος – θάλασσα έχουν υψηλότερες απαιτήσεις, ενδιαφέρονται για την τοπική κουλτούρα και παραδόσεις αλλά κυρίως, για τα τοπικά προϊόντα. Εδώ είναι και το σημείο με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την τοπική αγορά, αφού με βάση τα ευρήματα πάνω από έναν στους δύο επισκέπτες αγοράζει τοπικό κρασί, και σχεδόν οι μισοί αγοράζουν προϊόντα όπως ελαιόλαδο, τυρί, ρακί αλλά και παράγωγα ελαιόλαδου και άλλων φυτών, όπως σαπούνια, αρωματικά, φαρμακευτικά κτλ. Ξεχωρίζω τα προϊόντα αυτά που οι επισκέπτες μας  αγοράζουν αναγνωρίζοντας την ανωτερότητα των ποιοτικών τους χαρακτηριστικών γιατί έχουν ένα κοινό γνώρισμα: μπορούν εύκολα να μεταφερθούν εντός Ευρώπης με χαμηλό κόστος. Τι σημαίνει αυτό; μα πολύ απλά ότι όλοι όσοι ασχολούνται με το εμπόριο τέτοιων προϊόντων έχουν στα χέρια τους μια τεράστια ευκαιρία για αύξηση των πωλήσεων τους και μάλιστα όλο το χρόνο! Πως θα γίνει αυτό; Με την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στο διαδίκτυο όπου θα προβάλουν τα διαθέσιμα προς αποστολή προϊόντα. Τους πελάτες τους έχουν έτοιμους, αρκεί να υπάρχει διαθέσιμος κάποιος (έστω ένα φυλλάδιο) να εξηγεί σε αυτόν που αγοράζει ένα μπουκάλι κρασί, λάδι ή οποιοδήποτε άλλο προϊόν πως μπορεί να το προμηθεύεται και από το e-shop της επιχείρησης. Ταυτόχρονα να ζητά την ηλεκτρονική διεύθυνση του πελάτη για να τον ενημερώνει για τις τρέχουσες προσφορές, αλλά και νέα από τον αγαπημένο του προορισμό. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουμε ταυτόχρονα δύο στόχους: Αυξάνουμε τις πωλήσεις τοπικών προϊόντων και ταυτόχρονα ενισχύουμε τον δεσμό των πελατών με τον τόπο. 

Εν κατακλείδι: όπως και η έρευνα δείχνει ευκαιρίες ανάπτυξης της τοπικής αγοράς υπάρχουν, αρκεί να σκεφτούμε και κυρίως, να ενεργήσουμε.  

Κώστας Ν. Πολυχρονάκης

Director of Operations