«Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ ήταν σαφές πως αδυνατώντας να δώσει ιδεολογικά δείγματα σε άλλα πεδία, θα «επιτίθετο» με όλα τα όπλα σε χώρους που μπορεί να δράσει χωρίς οικονομικές επιτροπείες.

Ο χώρος της Παιδείας είναι προνομιακός, καθώς ενδιαφέρει τον Έλληνα πολύ και αποσπά την προσοχή του από τα διάφορα άλλα που ταυτόχρονα συμβαίνουν. Στα πλαίσια αυτά πρέπει να τοποθετήσουμε την έντονη κινητικότητα των τελευταίων εβδομάδων για συναντήσεις των αρμόδιων υπουργών με φορείς και επιτροπές που βγάζουν πορίσματα για αξιολόγηση, συγχωνεύσεις και «συμβόλαια τιμής» των μαθητών. Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να κλέβουν οι «εξωγήινες» προτάσεις για «συμβόλαια» που θα υπογράφουν τα παιδιά για… ιπποτικές συμπεριφορές και άλλα πολλά που πραγματικά αδικούν την τεράστια ανάγκη για αλλαγές σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Όπως είδαμε όμως, για να έχουν έστω και την παραμικρή πιθανότητα επιτυχίας οι κυοφορούμενες μεταρρυθμίσεις πρέπει να εφαρμοστούν σε βάθος χρόνου, δηλαδή από διαδοχικές κυβερνήσεις. Για μία ακόμα φορά το μόνο που θα μείνει είναι η αναστάτωση». 

Αυτά έγραφα πριν μερικούς μήνες (Κ.Ε.4/6/2016), όταν ο τότε υπουργός κ. Φίλης δημοσιοποιούσε τις… ομορφιές που έως τότε είχε στο μυαλό του. Λίγο αργότερα ο υπουργός που εμπλούτισε τη νεοελληνική με την εμπνευσμένη φράση «δολοφονία χαρακτήρων» μας χαιρετούσε, παραδίδοντας στον κ. Γαβρόγλου. Ο νέος υπουργός δεν έχασε καιρό, καθώς σε ελάχιστο διάστημα παρουσίασε μια κρίσιμη μεταρρύθμιση που αφορούσε το Λύκειο. Να τονίσω εδώ πως όντως το σύστημα είναι στρεβλό, αλλαγές χρειάζονται, πάνω απ’ όλα όμως χρειάζεται σχέδιο. Ο υπουργός έχοντας κλέψει την παράσταση με υποτιμητικές ατάκες για το πανεπιστήμιο του... Χάρβαρντ και του Φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος, παρουσίασε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το σχέδιο αλλαγών στο λύκειο.

Δεν θα μπω στην ουσία των προτεινόμενων αλλαγών, θα το κάνουν ειδικοί αναλυτικά, θα πως απλά πως ο θεσμός των Πανελληνίων Εξετάσεων και του ΑΣΕΠ έχουν κρατήσει τόσα χρόνια για τον απλό λόγο ότι ο κόσμος εμπιστεύεται το αδιάβλητο τους. Με δεδομένο πως μοναδικό κριτήριο εισδοχής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η βαθμολογία, αν τελικά οι βαθμοί όλων των μαθημάτων της Γ’ Λυκείου υπολογίζονται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, πως μπορεί να εξασφαλιστεί ότι οι εκπαιδευτικοί των εκτός των Πανελλαδικά Εξεταζόμενων μαθημάτων θα είναι το ίδιο αυστηροί, βάζουν ίδιας δυσκολίας θέματα, βαθμολογούν με τον ίδιο τρόπο; Έχω την εντύπωση πως αν αυτά ισχύσουν τελικά, οι εκπαιδευτικοί θα ξοδεύουν περισσότερο χρόνο να εξηγούν στους αγριεμένους γονείς τις βαθμολογίες των παιδιών τους, παρά να κάνουν μάθημα στα παιδιά τα ίδια.

Τελικά, δεν ενοχλεί τόσο το γεγονός ότι ο υπουργός Παιδείας της Ελλάδος βρίσκει προβλήματα στην λειτουργία του... Χάρβαρντ και του Φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος, όσο το ότι για μία ακόμα φορά υπουργός Παιδείας ξεκινά την... δική του μεταρρύθμιση. Άντε και στην επόμενη με το καλό.

[email protected]