Στις 2 και τις 3 Φλεβάρη 2017 το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Μορφές και την Αίθουσα Τέχνης A-S Gallery εγκαινιάζουν την δίπτυχη έκθεση σύγχρονης τέχνης  «ΚΡΙΚΟΣ V» σε επιμέλεια του Δρ Μεγακλή Ρογκάκου, του Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη, του Ηλία Ηλιάκη και της Αγάπης Σμπώκου, με εισαγωγή από την Πέγκυ Κουνενάκη.



Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Στέλλα Αγγελάκη, Ειρήνη Βαζούκου, Χρύσα Βαθιανάκη, Αργυρή Βασιλάκου, Μαργαρίτα Βασιλάκου, Νίκος Βισκαδουράκης, Αλέξανδρος Βούτσας, Γιάννης Γαβαλάς, Νίκος Γιαβρόπουλος, Steve Gianakos, Μανόλης Γιανναδάκης, Καλλιόπη Γιατρουδάκη, Έλλη Γράβαλου, Αλέξανδρος Δημητριάδης, Γιάννης Διαλινός, Μάριον Ιγγλέση, Αντιγόνη Καββαθά, Μιχάλης Καλαϊτζάκης, Canuto Kallan, Νίκος Καμπιανάκης, Pat Kaufman, Νατάσα Καρακατσάνη, Μαρία Καριμπίδη, Κατερίνα Καλογεράκη, Στέλλα Κουκουλάκη, Γιώργος Κουτρουμπάς, Λένα Κουτσαυτάκη, Χρύσα Λαμπρακοπούλου, Κοσμάς Λιλικάκης, Jan Liodaki, Karl-Heinz Loof, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, David Macfarlane, Sue Macfarlane, Ελένη Μανωλαράκη, Φίλιππος Μάνος, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης , Εριέττα Μαρκαντωνάτου, Γεωργία Ματσαμάκη, Δημήτρης Μεράντζας, Άλκηστη Μιχαηλίδου, Μαρία Μιχελογιάννη, Νικόλαος Μπασιάς, Πολυτίμη Μπενάκη, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ρένα Μπραουδάκη, Ανδρέας Νικολαράκης, Γρηγόρης Νιόλης, Κώστας Παγωμένος, Μίλτος Παντελιάς, Παντελής Παντελόπουλος, Αγγελική Παπαμιχαήλ, Θοδωρής Παρασκάκης, Τάκης Περάκης, Αναστασία Πετράκη, Σύλβια Πετσούρα, Κωνσταντίνος Πίττας, Μιχάλης Πολυχρονάκης, Νατάσσα Πουλαντζά, Ελευθερία Σειστάκη, Δήμητρα Σιατερλή, Ερμιόνη Σκευάκη, Μιράντα Σκυλουράκη, Κώστας Σπανάκης, Γιάννης Σταθάτος, Γιάννης Στεφανάκις, Rena Stollenwerk, Δημήτρης Τζάνης, Αντώνης Τριανταφύλλου, Βίκυ Τσαλαματά, Κατερίνα Τσεμπελή, Γιώργος Τσεριώνης, Μιχαήλ Φαλκώνης, Konstantin Fischer, Αντώνης Φραντζεσκάκης & Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης.

Η συγγραφέας και κριτικός της τέχνης Πέγκυ Κουνενάκη σημειώνει: «Η λέξη “κρίκος” στην προέκταση της ερμηνείας της σημαίνει τη σχέση εκείνη που συνδέει πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις, ώστε ν’ αποκτήσουν σταδιακά ενότητα, συνοχή και σύμπνοια. Σ’ αυτό το πλαίσιο και με τον ίδιο τίτλο διοργανώνεται για πέμπτη φορά φέτος από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον του Δρομονέρου αυτή η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης.

Στην προκειμένη περίπτωση εμπλέκονται άνθρωποι και πράγματα που ενέχονται και στο πρόβλημα και στη λύση του. Για να γίνω πιο σαφής: Στη φετινή, ένατη χρονιά λειτουργίας του Ελαιουργείον, περισσότερο από ποτέ εμπλέκονται άρρηκτα οι καλλιτέχνες, τα έργα τους και ο χώρος. Ένας χώρος που δημιουργήθηκε από την ιδιωτική πρωτοβουλία, και στη συνέχεια ως ευρύτερος πολιτιστικός φορέας, συνεργάστηκε με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους ανθρώπους της περιοχής. Πλαισιώθηκε από καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους, κατόρθωσε σύντομα να γίνει εστία ζώντος πολιτισμού, τόπος συνάντησης και συνάθροισης ντόπιων και ξένων επισκεπτών, τόπος αναζήτησης για ντόπιους και ξένους καλλιτέχνες, χώρος φιλοξενίας εκπαιδευόμενων και μαθητών οι οποίοι ανάμεσα στο παιχνίδι, τη θέαση και την παρατήρηση απέκτησαν τις πρώτες τους καλλιτεχνικές εμπειρίες. Όλα αυτά συμβαίνουν στο χωριό Δρομόνερο, στην ενδοχώρα της δυτικής Κρήτης, ανάμεσα στο Κολυμπάρι και την Παλαιόχωρα, μία περιοχή που παλιότερα άγγιζε το σημείο μηδέν πολιτιστικά».

 

Ο επιμελητής και ιστορικός της τέχνης Μεγακλής Ρογκάκος αναφέρει: «Μέσα στους αμφισβητούμενους καιρούς που διανύει η ανθρωπότητα και τη γενική καθοδική τάση των πνευματικών και ηθικών αξιών, υπάρχουν εστίες αναλαμπής κυρίως σε περιοχές που έχουν ήδη ένα πλούσιο παρελθόν καλλιτεχνικής και πνευματικής ανάπτυξης οι οποίες προσφέρουν καινούργια ερεθίσματα δημιουργικής πνοής. Ένας τέτοιος μικρός αλλά πραγματικός φάρος πολιτισμού υπήρξε από το 2005 το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον» στο Δρομόνερο του Νομού Χανίων. Από τότε εξέπεμπε πολιτιστικό φως προς ναυτιλλομένους, αλλά και ναυαγούς, όπως έγραφε αλληγορικά ο Αντρέ Μπρετόν στον Φάρο της Νύφης (1935). Αυτό το φως ήταν τριμερές και κάθε μέρος του θύμιζε από μία υπέροχη ανθρωπιστική αρχή: Πρώτον, τη φιλανθρωπία (αγάπη για τον συνάνθρωπο) με μία τρυφερή αγκαλιά αγάπης σε κάθε άνθρωπο, είτε ήταν απλός επισκέπτης, είτε ευγενικός συνεργάτης. Δεύτερον, τη φιλοξενία (αγάπη για τον ξένο) με ένα χάδι φροντίδας σε κάθε ψυχή ξένου ή ντόπιου που ήθελε να ξαποστάσει. Τρίτον, τη φιλοτεχνία (αγάπη για την τέχνη) με μία υπόκλιση τιμής και σεβασμού επάνω στα υψηλά ανθρώπινα καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Με τέτοιες αρχές, το Ελαιουργείον παρουσίασε εκδηλώσεις, εκθέσεις και δράσεις πολιτισμού κυρίως στην Κρήτη, αλλά και πέρα από αυτήν, σε πείσμα των συνθηκών, που γίνονταν ολοένα και πιο αντίξοες».


 
Η έκθεση συνοδεύεται από έγχρωμο κατάλογο, που περιλαμβάνει εισαγωγή με τίτλο «Τέχνη, Καλλιτέχνες, Μουσείο = Κρίκος» από την Πέγκυ Κουνενάκη και εκτενές κείμενο του Μεγακλή Ρογκάκου με τίτλο «Οδηγίες για Ναυτιλλομένους και Ναυαγούς – Ο Πολιτισμός ως προϋπόθεση της Εσωτερικής Ελευθερίας». Ο κατάλογος εικονογραφεί πλήρως όλα τα εκθέματα.


 
Η έκθεση «ΚΡΙΚΟΣ V» εντάσσεται στο πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT 2017 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» και συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, το Δήμο Πλατανιά, την Αίθουσα Τέχνης Μορφές, την Αίθουσα Τέχνης A-S Gallery και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.