Με το πρόγραμμα Erasmus ΚΑ2, “3C-child?”, στην Πορτογαλία η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Χανίων & το 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων

Στη Σεσίμπρα της Πορτογαλίας βρέθηκαν οι αντιπροσωπίες των παιδαγωγικών ομάδων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και του 11ου νηπιαγωγείου Χανίων από 20 έως 24/02/2017 προκειμένου να συμμετάσχουν στη πρώτη διεθνική δραστηριότητα μάθησης, διδασκαλίας και κατάρτισης του σχεδίου Erasmus ΚΑ2+ με τίτλο “3C-child?”. Η συγκεκριμένη διεθνική δραστηριότητα μάθησης, διδασκαλίας και κατάρτισης είχε ως κεντρικό θέμα τη συνεκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.

Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν και αντιπροσωπίες των παιδαγωγικών ομάδων της Ένωσης Ηγετών Προσχολικής Αγωγής της Εσθονίας, του Πανεπιστημίου του Τάρτου και εξειδικευμένο προσωπικό (εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι) των παιδαγωγικών ομάδων Νηπιαγωγείων-εταίρων της Λετονίας και της Κροατίας, φιλοξενούμενοι του εκπαιδευτικού Οργανισμού της Πορτογαλίας CREF. 

Ειδικότερα από μέρους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων παρευρέθηκαν ο κ. Μηλιαράκης, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και συντονιστής του σχεδίου της Π.Ε. Χανίων, η κ. Νιαουνάκη, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, η κ. Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη, Σχολική Σύμβουλος Π.Α 50ης Περιφέρειας, η κ. Γιαννουσοπούλου, υπεύθυνη επικοινωνίας του σχεδίου της Π.Ε. Χανίων, η κ.  Βρετουδάκη Προϊσταμένη του 2ου Nηπιαγωγείου Χανίων και η κ. Σκορδύλη, Προϊσταμένη του 11ου Nηπιαγωγείου Χανίων και συντονίστρια του σχεδίου του 11ου Ν/Γ Χανίων.

Την πρώτη ημέρα της συνάντησης έγινε επίσκεψη σε 2 νηπιαγωγεία το “Quinta do Conde” και το “Casal do Sapo” στην ευρύτερη περιοχή της Σεσίμπρα και στη συνέχεια νωρίς το απόγευμα οι αντιπροσωπείες των χωρών συνευρέθηκαν για να παρουσιάσουν τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της συμπεριληπτικής αγωγής  στη χώρα τους. Η κ. Γιαννουσοπούλου εκ μέρους της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων παρουσίασε τη συνεκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ενώ η κ. Σκορδύλη παρουσίασε από κοινού με την κ. Φραγκάλα, μέσω skype, πώς λειτουργεί η δομή της παράλληλης στήριξης στο νηπιαγωγείο. 

Αντίστοιχα, παρουσιάστηκαν οι υποστηρικτικές δομές συνεκπαίδευσης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων από τους εταίρους που συμμετείχαν στη συνάντηση. Ακολούθησε διάλογος και ανταλλαγή καλών πρακτικών από όλους τους συμμετέχοντες. 

Τη δεύτερη ημέρα της συνάντησης πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο σχολείο “EBI school της Boa Agua/Quinta do Conde” όπου ένας εμπνευσμένος διευθυντής εφαρμόζοντας καινοτόμες πρακτικές μετέτρεψε ένα συμβατικό σχολείο σε μια κυψέλη δημιουργικής έκφρασης και συμπερίληψης της διαφορετικότητας. Στη συνέχεια οι αντιπροσωπείες επισκέφτηκαν ένα μικρότερο περιαστικό νηπιαγωγείο “Pinhal do General” που παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν καθημερινά οι νηπιαγωγοί (χώροι, ιδιαιτερότητες παιδιών) η χαρά και η φαντασία συνυπήρχαν με την άρτια οργάνωση. Η ημέρα συνεχίστηκε με μια ακόμη επίσκεψη σε σχολείο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης “Manuel Martins” στη περιοχή της Σετούμπαλ.

Η καθημερινότητα του συγκεκριμένου σχολείου ήταν βαθιά επηρεασμένη από τις κοινωνικοοικονομικές ιδιαιτερότητες της ευρύτερης περιοχής και σε αυτή την προκλητική συνθήκη και πάλι οι εκπαιδευτικοί απάντησαν με το εργαστήρι του μέλλοντος “Future classroom Lab” (http://fcl.eun.org/el/about) όπου επιμορφωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό αξιοποιώντας την τεχνολογία (διαδραστικοί πίνακες, laptop, netbook, tablet, smartphones) σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους (http://fcl.eun.org/el/learning-zones) εκπαίδευαν τα παιδιά μέσα από διαδικασίες αλληλεπίδρασης, αλλαγής ρόλων και ενεργητικής συμμετοχής για την επίλυση προβλήματος και τη διεξαγωγή διαθεματικών σχεδίων εργασίας.

Οι τάξεις αυτές ανήκουν στο European Schoolnet, ένα δίκτυο 30 τάξεων σε όλη την Ευρώπη (http://labs.europeana.eu/page/future-classroom-lab) που υποστηρίζονται από τα Υπουργεία της Παιδείας. Είναι διαμορφωμένες σε έξι διαφορετικούς χώρους μάθησης (της σχολικής τάξης) όπου οι μαθητές αλληλεπιδρούν, εξερευνούν, επιλύουν προβλήματα και επικοινωνούν τις λύσεις-προτάσεις τους στον εξωτερικό κόσμο εμπλέκοντας έτσι ενεργά διαφορετικούς τύπους μαθητών. 

Τα μέλη των αντιπροσωπιών επιμορφώθηκαν σχετικά και ειδικότερα για το πώς σε αυτές τις ειδικά διαμορφωμένες τάξεις οι υφιστάμενες και αναδυόμενες τεχνολογίες μπορούν να επιδράσουν μετασχηματιστικά στις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης.
Τη τρίτη ημέρα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στο νηπιαγωγείο “EB1 de Sampaio” και “EB1 της Cotovia” της Σεσίμπρα. Εκεί οι συμμετέχοντες/ουσες συνομίλησαν με εκπαιδευτικούς τους τρόπους διαχείρισης της καθημερινής πράξης αλλά και τον τρόπο εφαρμογής των γενικών κατευθύνσεων που σχετίζονται με ζητήματα εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στη συνέχεια τα μέλη των αντιπροσωπειών επισκέφτηκαν την πόλη της Σίντρα όπου τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά την ιστορία και τον πολιτισμό αυτής της φημισμένης περιοχής. 

Την επόμενη ημέρα οι αντιπροσωπίες επισκέφτηκαν ένα ιδιωτικό νηπιαγωγείο στο οποίο δεν έλλειπαν και πάλι οι καινοτόμες πρακτικές όχι τόσο σε διαδικασίες συμπεριληπτικής εκπαίδευσης αλλά σε επίπεδο οργάνωσης και αλληλεπίδρασης γονέων και εκπαιδευτικών. Η διευθύντρια και ψυχολόγος του σχολείου μέσα από ειδικά διαμορφωμένες ηλεκτρονικές πλατφόρμες παρείχε τη δυνατότητα στους εργαζόμενους γονείς των παιδιών που φοιτούν να ενημερώνονται και να συμμετέχουν στη διαμόρφωση καλών πρακτικών του σχολείου. Ακολούθησε τρίωρη ξενάγηση στην πόλη της Λισσαβώνας.Στη συνέχεια οι αντιπροσωπείες των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα χωρών επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο “Cercizbra” το οποίο εφαρμόζει συμπεριληπτική αγωγή σε όλες τις βαθμίδες του (από 1 – 6 ετών). Και σε αυτή τη μονάδα παρά τους ελάχιστους πόρους διαχείρισης μιας πληθώρας αναγκών και πάλι οι εκπαιδευτικοί με την υψηλή τους αυτοδιάθεση και την επιστημοσύνη τους  (ειδικά διαμορφωμένα προγράμματα που εφάρμοζαν με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες των παιδιών) έκλεψαν την παράσταση. 
Την τελευταία ημέρα της επίσκεψης τα μέλη των αντιπροσωπιών συμμετείχαν σε συνάντηση για αναστοχασμό και ανταλλαγή απόψεων και προβληματισμών μαζί με τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που επισκέφτηκαν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης διεθνικής δραστηριότητας μάθησης, διδασκαλίας και κατάρτισης. Τα συντονιστικά μέλη του σχεδίου Erasmus-ΚΑ+ «3C child?», συνέχισαν με τον προγραμματισμό της επόμενης διεθνικής συνάντησης η οποία θα πραγματοποιηθεί στα Χανιά από τις 2-6 Απριλίου. 

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook