Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα λέει ο λαός και καλύτερη εφαρμογή από την κατάσταση της παιδείας δεν θα μπορούσε να βρει. Ενώ όλοι παραδεχόμαστε ότι η γενικότερη, όχι μονάχα η οικονομική, βελτίωση της κατάστασης μας μονάχα από το χώρο της εκπαίδευσης μπορεί να έρθει, συνεχίζουμε τα δικά μας.

Όχι απλά κάθε κυβέρνηση, μα κάθε υπουργός που πιάνει το πόστο του Υπουργού της Παιδείας ονειρεύεται να μείνει στην ιστορία σαν ο αναμορφωτής της. Μοναδικό αποτέλεσμα για παράδειγμα, το έκτρωμα που αποκαλούμε Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τους βδελυρούς χώρους, την ανεπαρκή υλικοτεχνική υποδομή και πάνω απ όλα, την άρρωστη νοοτροπία.

Από τη μεταπολίτευση και μετά σιγά σιγά φτάσαμε στο δημοκρατικό πέντε που ισοπέδωσε την έννοια του επιστήμονα, στην καταστροφή και τις καταλήψεις των πανεπιστημίων (από εκεί η μόδα επεκτάθηκε και στα σχολειά), στην ξεδιάντροπη διακοπή μαθημάτων, εμπορίας και χρήσης ναρκωτικών, χτίσιμο κυριολεκτικό καθηγητών στα γραφεία τους ακόμα και ξυλοδαρμό καθηγητών, γιατί όχι; Το τραγικότερο ίσως είναι ο συνδυασμός υπεροψίας, αφέλειας και αδιαφορίας των περισσότερων πανεπιστημιακών για την αγορά εργασίας. Με λαμπρές εξαιρέσεις, νησίδες αριστείας που σώζουν την τιμή των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, οι περισσότεροι όχι απλά αδιαφορούν για τα συμβαίνοντα στην αγορά εργασίας, αλλά πιστεύουν ακράδαντα πως οι σπουδές δεν έχουν σχέση με αυτήν. Λες και έχουμε λύσει τα προβλήματα μας και απλά θέλουμε να αναπτύξουμε το πνεύμα μας. 

Στα χρόνια της παρούσης συγκυβέρνησης προλάβαμε να «καταναλώσουμε» δύο υπουργούς Παιδείας και φτάσαμε αισίως στον τρίτο. Όλοι ήθελαν να κάνουν τα δικά τους, ο κ. Μπαλτάς με την ισοπέδωση των μαθητών γιατί η αριστεία είναι ρετσινιά, ο κ. Φίλης με τα «παρά φύσιν» Αρχαία και τη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα δημοτικά και τώρα ο κ. Γαβρόγου που αποφάσισε ότι τα πράγματα στο Λύκειο δεν είναι καλά και σ’ αυτόν πέφτει ο κλήρος να τα διορθώσει. Αυτό, αφού προσπάθησε να τα… βελτιώσει αναγκάζοντας τους μαθητές της Τρίτης Λυκείου να δώσουν πρώτα τις απολυτήριες και μετά τις Πανελλήνιες εξετάσεις ρισκάροντας ποταμό από λευκές κόλλες, μιας και τα παιδιά θα θέλουν να αξιοποιήσουν τον χρόνο διαβάζοντας για τις Πανελλήνιες, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα δεν τα ενδιαφέρουν.

«Το Λύκειο έχει μαραθεί, έχει τελειώσει» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου, ζητώντας διακομματική συναίνεση ώστε να αποφασιστούν οι αλλαγές μέχρι τέλος… Μαΐου και «τα παιδιά που θα πάνε πρώτη λυκείου να ξέρουν το σχέδιο, το οποίο νομίζω ότι πρέπει αν είναι τουλάχιστον τριετές». Συναίνεση για σχέδια στο πόδι δηλαδή, σχέδια άρπα κόλλα με… μακροπρόθεσμο, τριετές ορίζοντα. Μάλιστα. Πάλι καλά που παραδέχτηκε ότι «κάθε κυβέρνηση να ζητάει συναίνεση είναι το εύκολο, η αντιπολίτευση {...} και ξέρετε εδώ και η αριστερά έχει κι αυτή τις δικές της αμαρτίες». 

  • Ο Κώστας Ν. Πολυχρονάκης είναι Director of Operation

www.polefl.gr