Η Bluefin χρησιμοποιεί το Ιντερνετ και τα σάιτ κοινωνικής δικτύωσης για να καταγράψει και να αναλύσει τα σχόλια και τις αντιδράσεις του τηλεοπτικού κοινού.

Την Bluefin Labs δεν την ενδιαφέρει πόσοι βλέπουν μία τηλεοπτική εκπομπή, αλλά τι λένε γι' αυτήν. Πριν από λίγες μέρες, η εταιρεία, που εδρεύει στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, λάνσαρε την πρώτη της υπηρεσία: την Bluefin Signals, ένα εργαλείο που παρακολουθεί και αναλύει τις αντιδράσεις του τηλεοπτικού κοινού. Συλλέγει τα στοιχεία, παρακολουθώντας ταυτόχρονα τα σχόλια των χρηστών από την τηλεόραση και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Η Bluefin έχει περάσει τα τελευταία τρία χρόνια δημιουργώντας τις υποδομές, τους αλγόριθμους και την υπολογιστική ισχύ που χρειάζεται για να επεξεργαστεί τις τεράστιες ποσότητες δεδομένων που παράγουν οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter και το Facebook. Επί του παρόντος, η πλατφόρμα επεξεργάζεται πάνω από τρία δισεκατομμύρια σχόλια κάθε μήνα.

Εδώ και χρόνια, αναφέρει άρθρο στο enet.gr, η επιτυχία μίας τηλεοπτικής εκπομπής βασιζόταν στην κατά προσέγγιση καταμέτρηση των τηλεθεατών της, κάτι που έκαναν εταιρείες όπως η Nielsen στις ΗΠΑ, εταιρείες που συγκεντρώνουν στοιχεία τηλεθέασης χρησιμοποιώντας ειδικές συσκευές καταμέτρησης. Ομως οι διαφημιστές και οι παραγωγοί σήμερα θέλουν να ξέρουν ποιοι μιλάνε για μία εκπομπή και τι λένε γι' αυτή. Το Bluefin Signals είναι σχεδιασμένο για την καταγραφή των αντιδράσεων αυτών χρησιμοποιώντας το Διαδίκτυο.

Τη Bluefin ανταγωνίζονται διάφορες νεοσύστατες εταιρείες που συνεχώς πληθαίνουν. Ανάμεσά τους είναι η Netbase και η Viralheat, που ανιχνεύουν και αυτές τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να δουν τις αντιδράσεις του κοινού σε προϊόντα και εκπομπές. Αλλες εταιρείες, όπως η GetGlue και η Tunerfish, χτίζουν κοινωνικά δίκτυα βασισμένα σε τηλεοπτικά προγράμματα, και συγκεντρώνουν έτσι πληροφορίες. Οι διευθυντές της Bluefin λένε πως ο τεράστιος όγκος πληροφοριών που συλλέγουν και αναλύουν, αποτελεί το πλεονέκτημά τους συγκριτικά με τις άλλες ανταγωνίστριες εταιρείες. Ο πιο σοβαρός πιθανός ανταγωνισμός μπορεί τελικά να έρθει μόνο από τη Nielsen. Ο γίγαντας των μετρήσεων τηλεθέασης δεν έχει ανακοινώσει ακόμα κάποια στρατηγική για την παρακολούθηση των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, όμως θέλει να εφαρμόσει την ανάλυση των κοινωνικών δικτύων στα στοιχεία που ήδη διαθέτει.

Πολλές διαφημιστικές εταιρείες και τηλεοπτικά δίκτυα ήδη παρακολουθούν το Twitter, το Facebook και άλλες παρόμοιες ιστοσελίδες για να μάθουν πώς ανταποκρίνεται το κοινό στα προϊόντα τους. Ομως τα στελέχη δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν τα στοιχεία που συλλέγουν. Για παράδειγμα, εάν μια εκπομπή συγκεντρώσει 2.000 αναφορές και σχόλια σε μια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ο αριθμός αυτός είναι, άραγε, μεγάλος ή μικρός σε σχέση με αντίστοιχες τηλεοπτικές εκπομπές;

Η Bluefin Signals παρέχει δύο βασικούς τρόπους καταμέτρησης των αντιδράσεων του κοινού. Ο πρώτος συγκεντρώνει τον συνολικό αριθμό των ανθρώπων που σχολιάζουν μία συγκεκριμένη εκπομπή, και έπειτα μετατρέπει αυτόν τον αριθμό σε κλίμακα του 10, έτσι ώστε να μπορεί να αξιολογηθεί και να συγκριθεί εύκολα με άλλες εκπομπές. Ο δεύτερος μετρά τον αριθμό των σχολίων και αναφορών που συγκέντρωσε η εκπομπή όσο βρισκόταν στον αέρα. Για παράδειγμα, η Bluefin βρήκε πως οι τελικοί του ΝΒΑ απασχόλησαν περίπου το 45% των τηλεοπτικών συζητήσεων στα κοινωνικά δίκτυα τη νύχτα της 24ης Μαΐου, συγκριτικά με μόλις 6,1% για το «American Idol».

Ο Τομ Τάι, διευθυντικό στέλεχος της Bluefin, λέει πως η υπηρεσία που προσφέρουν είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη διαφημιστική αξιολόγηση λιγότερο δημοφιλών εκπομπών. Πολλές από αυτές τις εκπομπές έχουν πανομοιότυπους αριθμούς τηλεθέασης, οπότε μία μικρή εκπομπή με θετικές αντιδράσεις και σχόλια από το κοινό μπορεί να ξεχωρίσει. Στο μέλλον, προσθέτει, η εταιρεία θα μπορεί να βρίσκει ποιες εκπομπές έχουν τις θετικότερες αντιδράσεις σε συγκεκριμένου τύπου διαφημίσεις.

Μία υπηρεσία σαν αυτή που παρέχει η Bluefin μπορεί να βοηθήσει στη συμπλήρωση κάποιων βασικών κενών που έχουν οι διαφημιστές, λέει ο Τζον Κλάινμπεργκ, καθηγητής πληροφορικής στο πανεπιστήμιο Κορνέλ. «Ενα πράγμα που έχει κάνει τη διαφήμιση πολύ ισχυρή σε ιστοσελίδες με μηχανές αναζήτησης, είναι ότι γνωρίζεις πολλά για τους αποδέκτες της διαφήμισης - τι κάνουν εκείνη τη στιγμή, μέσω της αναζήτησής τους ή άλλων δραστηριοτήτων τους στην ιστοσελίδα, και μερικές φορές τι κάνανε και στο παρελθόν», εξηγεί ο Κλάινμπεργκ. «Σε άλλους τομείς -όπως η τηλεόραση- είναι δυσκολότερο να σχηματίσεις μια εικόνα για τον αποδέκτη της διαφήμισης, τη στιγμή που την βλέπει». Η Bluefin έχει τη δυνατότητα να «συμπληρώσει τις λεπτομέρειες που λείπουν», καταμετρώντας και αναφέροντας τις αντιδράσεις του τηλεοπτικού κοινού σε πραγματικό χρόνο.

Η Bluefin μελετά και αναλύει και άλλου είδους δεδομένα, όπως η επιτυχία διαφημιστικών σποτ σε συνάρτηση με συγκεκριμένες εκπομπές. Στο προσεχές μέλλον σχεδιάζει να λανσάρει επιπλέον υπηρεσίες που θα αξιοποιούν την ανάλυση των στοιχείων.