«Ιδιαίτερα τα οργανωμένα ταξίδια σε ευρωπαικές χώρες, σημείωσαν φέτος μείωση της τάξης του 45-50% και αντίστοιχα 25% για το εσωτερικό της χώρας», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χριστόφορος Μουζάκης, υπεύθυνος οργανωμένων εκδρομών στην Ευρώπη.

«Χτυπήθηκαν κυρίως οι εκδρομείς των 400, 500, 700 ευρώ, που ταξίδευαν σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης, δηλαδή οι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι. Συγχρόνως, επηρεάστηκαν αρνητικά τα νεαρά ζευγάρια, αλλά και οι οικογένειες, γεγονός που αποδεικνύει ότι αιτία ήταν η οικονομική κρίση», προσθέτει.

Αντίθετα, σύμφωνα με τον κ. Μουζάκη, δεν επηρεάστηκαν οι πιο ακριβοί προορισμοί, όπως οι ΗΠΑ, που όμως εκ των πραγμάτων έχουν μειωμένο αριθμό αποδεκτών, καθώς αφορούν υψηλότερα εισοδηματικά στρώματα.
Χαρακτηριστικό θεωρεί, εξάλλου, και το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος προγραμμάτισε τα ταξίδια του την τελευταία στιγμή, περιμένοντας τις προσφορές των ταξιδιωτικών γραφείων. Εντυπωσιακό, κατά την γνώμη του, ήταν και το ότι «σχεδόν εξαφανίστηκαν από την τουριστική αγορά οι οργανωμένες εκδρομές συλλόγων του ευρύτερου δημόσιου τομέα».

Ακόμη, παρατηρεί ότι «έχει πέσει στο εξωτερικό η αξιοπιστία μας και οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες αρνούνται να μας κάνουν κρατήσεις με πίστωση, ζητώντας cash».

Ο ίδιος καταλήγει, λέγοντας ότι «με την παρούσα οικονομική κρίση και τη διαχείριση της από τα ΜΜΕ, τίθενται σοβαρά ερωτηματικά για το τι θα συμβεί μετά τον Φλεβάρη, καθώς είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι Γενάρης, Φλεβάρης και Μάρτης είναι νεκρή τουριστική περίοδος».

Ανάλογες είναι οι επισημάνσεις και της Ρούλας Κρεζία, από το τουριστικό γραφείο που δραστηριοποιείται κυρίως στην έκδοση εισιτηρίων και στο κλείσιμο ξενοδοχείων.

Η κ. Κρεζία, όσον αφορά στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων για τις χώρες της Ευρώπης, κατά την περίοδο των γιορτών, τονίζει ότι η μείωση αφορούσε και προορισμούς, όπως η Πράγα, η Βιέννη και η Βουδαπέστη, που και φθηνοί προορισμοί είναι και τα ξενοδοχεία προσέφεραν μειωμένες τιμές.

Ιδιαίτερα δε, επισημαίνει το γεγονός ότι φέτος παρατηρήθηκε μια γενικότερη αποφυγή του κόσμου για τα οργανωμένα ταξίδια και μια στροφή προς τα μεμονωμένα, μέσα από αναζήτηση φθηνών λύσεων διαμονής με χρήση του Internet. Αυτό η ίδια το αποδίδει και στο ότι «στις φετινές γιορτές ταξίδεψε, ως επί το πλείστον, ένας κόσμος ηλικιακού επιπέδου 30-45 ετών -όχι οικογενειάρχες- κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες, που έχουν γνώση και του Διαδικτύου και ξένων γλωσσών και αναφορικά με την Ευρώπη δεν έχουν λόγο να προτιμήσουν τα οργανωμένα ταξίδια».

Παράλληλα, αναφέρει ότι αυτή την περίοδο δεν δούλεψαν καλά ούτε οι γνωστοί ελληνικοί προορισμοί (Ζαγοροχώρια, Πήλιο, Καρπενήσι). Καλύτερα πήγαν οι κοντινοί προορισμοί, όπως Ναύπλιο, Λουτράκι κ.α.

Επίσης, σημειώνει ότι σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια καλή ανταπόκριση είχαν προορισμοί όπως η Κωνσταντινούπολη, η Συρία, η Ιορδανία και η Ιερουσαλήμ, που θεωρούνται φθηνοί προορισμοί, όπου κανείς μπορεί να συνδυάσει το ταξίδι με φθηνές αγορές, καθώς και το Μπάνσκο της Βουλγαρίας, όπου είναι πιο φθηνά από τα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδας.

Κατά τη γνώμη της κ. Κρεζία, το 2011 θα είναι χρονιά που πέρα από τη μείωση της τουριστικής κίνησης, θα υπάρχει ενίσχυση εκείνης της πλευράς των πελατών, που θα είναι πιο «ψαγμένοι» ως προς τις επιλογές τους, και αυτό θα πρέπει να το λάβουν υπόψη τους τα ταξιδιωτικά γραφεία, στους προγραμματισμούς τους.