Πώς θα γίνει τελικά η διαδικασία αδειοδότησης των καναλιών με «τροχονόμο» το ΕΣΡ…

Copy paste στη διαγωνιστική διαδικασία με την οποία πραγματοποιήθηκε η επιχείρηση «αδειοδότηση» των 4 τηλεοπτικών σταθμών, που ωστόσο ακυρώθηκε από το ΣτΕ, θα κάνει η κυβέρνηση, προκειμένου να νομιμοποιήσει άγνωστο προς το παρόν αριθμό καναλιών. Αν και στην πράξη η γνωμάτευση του Ινστιτούτου της Φλωρεντίας ακυρώθηκε ως προς την εισήγησή της για 4 κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, στην κυβέρνηση διατυπώνονται διαφορετικές προτάσεις, από την πιο σκληροπυρηνική που εμμένει στο «4» έως και την πιο ανοικτή όπως αυτή του Γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης, Λ. Κρέτσου, που δείχνει να βάζει νερό στο κρασί του και να κάνει λόγο για 6 άδειες. Ο Λευτέρης Κρέτσος καλείται στην ουσία να σφυρίξει την επανεκκίνηση της όλης διαδικασίας, ένα restart που μοιραία θα έχει ως σημείο μηδέν το ψηφιακό φάσμα, το ψηφιακό μέρισμα και τις τεχνολογικές δυνατότητες του δικτύου. 

Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, που ο ίδιος τοποθετείται θετικά σε μια ενδεχόμενη συνεργασία της ΕΡΤ με την Digea για την ανάπτυξη κοινού ψηφιακού δικτύου πομπών. Στο ίδιο πνεύμα, συναρτά την αδειοδότηση των καναλιών και φυσικά τον αριθμό τους με τον ψηφιακό χάρτη και την απόδοση του νέου ψηφιακού μερίσματος στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, που ως γνωστόν θα γίνει έως το 2020, όπως έχει αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η κυβέρνηση πάντως αφήνει ανοικτό το θέμα του αριθμού των προς αδειοδότηση καναλιών, μιας και η υπόθεση με τις άδειες των τεσσάρων έχει περάσει στην ιστορία των ΜΜΕ και πλέον η διαδικασία θα ξεκινήσει εκ του μηδενός, με την ακαδημαϊκή κοινότητα να δημιουργεί μια «βαβέλ» απόψεων. Ποια όμως είναι η σωστή; Πόσα κανάλια χωράνε πραγματικά στο φάσμα, βάσει τεχνικών δυνατοτήτων και όχι με κριτήριο τη διαφημιστική δαπάνη που απορροφά ή που προβλέπεται να απορροφήσει η τηλεοπτική αγορά την επόμενη δεκαετία;

Σύμφωνα με τον ίδιο τον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης, Λευτέρη Κρέτσο, στο ψηφιακό φάσμα χωράνε αυστηρά 6 κανάλια εθνικής εμβέλειας με ταυτόχρονη μετάδοση σε υψηλή και τυπική ευκρίνεια, ενώ το διαθέσιμο φάσμα θα απομειωθεί περαιτέρω μετά την απονομή του 2ου ψηφιακού μερίσματος. Το πρόβλημα για την κυβέρνηση εντείνεται στο βαθμό που στην παρούσα φάση διόρθωσης του ψηφιακού χάρτη πρέπει να βρεθεί άλλη λύση από αυτήν της θεσμικής κατοχύρωσης της μετάβασης σε DVB-T2, καθώς η νέα αυτή φάση ψηφιακής μετάβασης θα προκαλέσει νέο κόστος για τα νοικοκυριά για αγορά ενός νέου συμβατού αποκωδικοποιητή.

Το ΕΣΡ

Αυτήν τη στιγμή η καυτή πατάτα της αδειοδότησης των καναλιών εθνικής εμβέλειας βρίσκεται στα χέρια των μελών του ΕΣΡ τα οποία στηρίζονται υλικοτεχνικά από την κυβέρνηση, που θεωρεί ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί λει- τουργούν παράνομα – με προσωρινές άδειες λειτουργίας, βάσει του Νόμου 4339/2015. Και τού- το γιατί η απόφαση του ΣτΕ περί ακυρότητας του σχετικού διαγωνισμού οδήγησε στην αναγκαιότητα επιστροφής στις βεβαιώσεις προσωρινής λειτουργίας μέχρι την προκήρυξη των αδειών και μέχρι και την οριστική έκδοση τους. Μια διαδικασία δύσκολη και επίπονη, μιας και θα χρειαστούν ισχυρές πλειοψηφίες εντός του ΕΣΡ, με τους παλιούς (ΑΝΤ1, Star, Alpha και ΣΚΑΪ) και νέους παίκτες (Βαγγέλης Μαρινάκης και Ιβάν Σαββίδης) να θεωρείται δεδομένο ότι θα κονταροχτυπηθούν στο νέο σκηνικό που θα διαμορφωθεί. 

Οι όροι

Σύμφωνα με το νόμο, όσοι σταθμοί εκπέμπουν ήδη θα πρέπει να διαθέτουν φορολογική, ασφαλιστική και τραπεζική ενημερότητα, να έχουν τουλάχιστον 400 εργαζομένους και αξιόπιστο «πόθεν έσχες». «Η αδειοδότηση, που θα βάλει τέλος στην ανομία, θα γίνει σύμφωνα με το νόμο Παππά», ξεκαθαρίζει ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ, Ροδόλφος Μορώνης, τονίζοντας ότι «ο προηγούμενος διαγωνισμός έγινε σε δύο στάδια. Το πρώτο ήταν αυτό της προεπιλογής, όπου οι υποψήφιοι κρίθηκαν με βάση κάποια κριτήρια και αφού έγινε ένα ξεκαθάρισμα πήγαμε στη δεύτερη φάση, που ήταν η δημοπρασία. Θα ακολουθηθεί ο ίδιος δρόμος. Απλώς έχω την αίσθηση ότι στην πρώτη φάση θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη και κριτήρια πέρα από τα οικονομικά. Πάντως, η διαδικασία θα είναι η ίδια».

Μεταξύ άλλων, ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ εκφράζει τον προβληματισμό του για τον ευτελισμό της δημοσιογραφίας και το γεγονός ότι πολλά Μέσα «συγκεντρώνονται κάτω από συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα». Ο ίδιος αποκαλύπτει πως γίνονται συζητήσεις προκειμένου να μην μπορεί να προσβληθεί από κανέναν η διαδικασία και να διασφαλίζεται, παράλληλα, η ποιότητα του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου…

Συμπέρασμα: Η προκήρυξη θα περιλαμβάνει τους ίδιους όρους, το διαγωνισμό θα τον «τρέξει» το ΕΣΡ, ενώ ο αριθμός των αδειών που θα δοθούν δεν θα είναι τέσσερις αλλά περισσότερες. Είναι φανερό πως το ΕΣΡ αποδέχεται ότι ο νόμος του Νίκου Παππά δεν ήταν αντισυνταγματικός στο σύνολό του αλλά μόνο στο άρθρο εκείνο που παρέκαμπτε το συμβούλιο (ΕΣΡ) στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Ωστόσο, ο συνολικός χρόνος που θα απαιτηθεί από τη στιγμή που θα δημοσιευθεί η προκήρυξη έως και τη δημοπρασία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το χρόνο κατά την προηγούμενη διαδικασία, του καλοκαιριού του 2016, δηλαδή όχι περισσότερο από τρεις μήνες.

Άγνωστος «Χ» το Mega…

Αναφορικά με τους υποψηφίους που θα εκδηλώσουν πρόθεση συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία βέβαιος θεωρείται ο ΑΝΤ1, ο ΣΚΑΪ, ο Alpha και ο STAR, ενώ από τους νέους παίκτες παίζουν δυνατά ο Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Ιβάν Σαββίδης, εφόσον μπει στο Mega… το οποίο παραμένει άγνωστος «Χ», καθώς έχει ήδη μετατραπεί σε ψυχαγωγικό κανάλι, καταργώντας ή περιορίζοντας στο ελάχιστο το ενημερωτικό πρόγραμμα.

Η συμφωνία, αν ευοδωθεί τελικά, προβλέπει να αποδεσμευτούν κεφάλαια από τα χρήματα που έχουν δεσμεύσει οι τράπεζες μέχρι την πραγματοποίηση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και το δάνειο των 98 εκατ. ευρώ να ρυθμιστεί και να γίνει δεκαετές με περίοδο χάριτος ενός έτους και επιτόκιο euribor συν 3% προμήθεια. Οι μέτοχοι δεσμεύονται να καλύψουν αύξηση κεφαλαίου ύψους 15 εκατ. ευρώ, χωρίς σε αυτήν να υπολογίζονται τα 6 εκατ. ευρώ που έχουν βάλει ήδη οι μέτοχοι και τα χρήματα που θα καταβάλουν μέχρι την ενεργοποίηση της συμφωνίας.

Στην αύξηση κεφαλαίου θα συμμετέχει -αν όλα καταλήξουν θετικά- ο Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος θα καλύψει τη συμμετοχή του ομίλου Πήγασος. Με τη συμφωνία υπολογίζεται ότι έως το 2019 θα υπάρξει εξοικονόμηση κόστους 18 εκατ. ευρώ, η οποία θα προέλθει πέρα από τις απολύσεις και τις μειώσεις μισθών από τη δραστική μείωση εξόδων του τομέα ενημέρωσης όπως ταξίδια, κυκλώματα, συνδρομές σε διεθνή πρακτορεία κ.λπ. Από την άλλη πλευρά, θα συνεχιστούν οι επενδύσεις σε νέα προγράμματα ψυχαγωγικού χαρακτήρα και τηλεοπτικές σερές ώστε το κανάλι να είναι ανταγωνιστικό στην ψυχαγωγία να αποσπά σημαντικά νούμερα τηλεθέασης και να προσελκύει τηλεοπτική διαφήμιση.

Στο τέλος Απριλίου αναμένεται η οριστική κατάθεση του επιχειρηματικού σχεδίου για τη διάσωση του MEGA. Η κατάθεση θα γίνει από την Grant Thornton, ενώπιον των τραπεζών και των μετόχων, οι βασικές όμως κατευθύνσεις έχουν διατυπωθεί, όπως η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και η επιμήκυνση υποχρεώσεων.

Στα θετικά της Τηλέτυπος προσμετρώνται το brand του κα-ναλιού η υψηλής αξίας ταινιοθήκη και η στελέχωση, αφού μεγάλο μέρος των εργαζομένων προσέρχεται στην εργασία του, αν και είναι απλήρωτο εδώ και 10 μήνες. Επιπλέον, σημαντικός παράγοντας είναι η συσσώρευση απαιτήσεων, που προσεγγίζουν τα 40 εκατ. ευρώ από διαφημιστικές εταιρείες-πελάτες της Τηλέτυπος.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook