Εντονη διαμάχη με απρόβλεπτες διαστάσεις έχει ξεσπάσει μεταξύ της Cosco και μεγάλου αριθμού Ελλήνων εφοπλιστών με φόντο την πολύ άσχημη κατάσταση στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, η οποία κατρακυλά σε όλο και χαμηλότερα επίπεδα.

Η κινεζική εταιρεία και συγκεκριμένα ο κλάδος των ναυλώσεων εμφανίζεται, όπως δημοσιεύει η imerisia.gr, το τελευταίο διάστημα να μην πληρώνει σε αρκετούς εφοπλιστές τους ναύλους που είχαν συμφωνηθεί τα προηγούμενα χρόνια στο πλαίσιο χρονοναυλώσεων.

Οι συνθήκες

Η Cosco ναυλώνει ένα πολύ μεγάλο αριθμό ελληνόκτητων πλοίων και μάλιστα ο πρόεδρος του ομίλου της κάπτεν Wei, κατά τη διάρκεια της τελευταίας του επίσκεψης στην Ελλάδα για την παραλαβή του εμπορευματικού σταθμού στο λιμάνι του Πειραιά, είχε υποσχεθεί στήριξη της εταιρείας του προς την ελληνική ναυτιλία με αύξηση των ναυλώσεων πλοίων της.

Φαίνεται όμως ότι οι οικονομικές συνθήκες διαμορφώνουν τώρα ένα μάλλον αρνητικό κλίμα, ενώ η Cosco έκανε γνωστό ότι η εταιρεία της στο χώρο των ναυλώσεων, στο εξάμηνο, θα ανακοινώσει ζημίες από κέρδη 535 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα του 2010.

Ήδη η αθέτηση ορισμένων από αυτές τις συμφωνίες έχει οδηγηθεί στα δικαστήρια, καθώς ελληνικές εταιρείες προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντά τους έχουν κινηθεί και έχουν σταματήσει πλοία της Cosco σε διάφορα λιμάνια.

Η Lloyds List σε χθεσινό της πρωτοσέλιδο αναφέρεται σε αυτή τη διαμάχη, ενώ επικαλούμενη πηγές της αγοράς εκτιμά ότι ίσως πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις αφού μετά τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, ίσως η Cosco, αρνηθεί να πληρώσει ναύλους και σε πλοία μεταφοράς κοντέινερ.

Σύμφωνα πάντα με τη Lloyds List, ο Γιώργος Οικονόμου και η εταιρεία του Classic Maritime είναι ένας από τους Ελληνες εφοπλιστές που υπέστη αυτή την αθέτηση των συμφωνηθέντων από την πλευρά της Cosco, ενώ κάτι αντίστοιχο φαίνεται ότι έχει συμβεί και με τη Navios της Αγγελικής Φράγκου. Υπολογίζεται επίσης ότι τουλάχιστον 12 Έλληνες έχουν πληγεί από τη συμπεριφορά του Κινέζου ναυλωτή.

Υπάρχει ζήτημα

Πλοιοκτήτης είπε στην εφημερίδα ότι η εταιρεία προσπαθεί να πιέσει έντονα προς την κατεύθυνση της μείωσης των συμφωνημένων ναύλων, κάτι το οποίο ο ίδιος θεωρεί τουλάχιστον απαράδεκτο. Η Lloyds φιλοξενεί δήλωση του διευθυντή ναυλώσεων της Cosco Singapore, ο οποίος παραδέχεται ότι υπάρχει ζήτημα αναδιαπραγμάτευσης των χρονοναυλωσύμφωνων από την πλευρά του ναυλωτή, ενώ διαβεβαιώνει ότι δεν τίθεται θέμα χρεοκοπίας.