Μεγάλη ιπποδύναμη ή μεγάλη ροπή; Ξέρεις ποια είναι η διαφορά τους στην πράξη;

Αφορμή για αυτό το άρθρο, λάβαμε από την σύγχυση που υπάρχει στους οδηγούς σχετικά με την διαφορά της ροπής και της ισχύος σε ένα αυτοκίνητο, αλλά και για να εξηγηθεί καλύτερα στο που μας χρειάζονται αυτά τα δύο μεγέθη όταν οδηγούμε και σε ποιο στυλ οδηγών απευθύνονται.

Ισχύς

Η μέγιστη ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου επηρεάζει άμεσα τις επιταχύνσεις από στάση, για παράδειγμα το 0-60, 0-100 κτλ και αυτό γιατί αυτές οι επιταχύνσεις μετρώνται με τον κινητήρα στα κόκκινα, όπου εκεί αποδίδεται συνήθως η μέγιστη ιπποδύναμη. 

Επίσης η μέγιστη ισχύς είναι σε άμεση συνάρτηση με την τελική ταχύτητα που επιτυγχάνει ένα αυτοκίνητο. Με λίγα λόγια η ισχύς χρησιμοποιείται για να υπερνικηθούν όλες οι αντιστάσεις που αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο όταν κινείται με μεγάλες ταχύτητες, που κυρίως είναι αεροδυναμικές. 

Συνεπώς η τελική ταχύτητα ενός αυτοκινήτου είναι το σημείο που η ισχύς του αυτοκινήτου εξισώνεται με την ισχύ των αντιστάσεων στην τελική ταχύτητα. Πολύ κρίσιμη είναι η ισχύς επίσης όταν κινείται κάποιος σε μια πίστα, όπου θέλει να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του. 

Επίσης, λόγω του ότι η μέγιστη ιπποδύναμη παίζει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη του 0-100, είναι και ένας λόγος για ψυχολογική τόνωση του κάθε ιδιοκτήτη του οποίου το αυτοκίνητο επιτυγχάνει ένα κολακευτικό 0-100.

Ροπή

Η ροπή είναι το μέγεθος που δείχνει την ευκολία με την οποία τείνουν να περιστραφούν οι τροχοί του οχήματος σε μια δεδομένη στιγμή. Στην πραγματικότητα η ροπή μας ενημερώνει για το πόση ισχύ έχουμε στην διάθεσή μας σε κάποιες στροφές του κινητήρα.

Όσο περισσότερη ροπή σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες στροφές, τόσα περισσότερα άλογα έχουμε σε αυτές τις στροφές. Αυτό ο οδηγός το αντιλαμβάνεται στον δρόμο κυρίως στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις από χαμηλές στροφές, για παράδειγμα 30-60, 40-80, 80-120 κτλ. 

Η μεγάλη ροπή συνεπώς, είναι χρήσιμη όταν οδηγάς, για να έχεις γρήγορες ρεπρίζ, ή την αίσθηση του να κολλάς στο κάθισμα όταν χαϊδεύεις το γκάζι. Η μεγάλη ροπή έχει και παράπλευρα οφέλη επίσης, όπως το ότι οι κατασκευαστές όταν έχουν μεγάλα αποθέματα ροπής χρησιμοποιούν μακρύτερα κιβώτια ταχυτήτων, με αποτέλεσμα να ρίχνουν τις στροφές του κινητήρα και να μειώνουν την κατανάλωση. 

Το μειονέκτημα της μεγάλης ροπής, είναι πολλές φορές η δύσκολη διαχείρισή της από το διαφορικό και τους τροχούς του αυτοκινήτου, ειδικά σε οχήματα με κίνηση και κινητήρα μπροστά.

Συμπεράσματα

Η ροπή είναι χρήσιμη για όλους τους οδηγούς αλλά κυρίως για τους μέσους καθημερινούς, με τις αρετές που προσφέρει σε ένα αυτοκίνητο, ειδικά στα σημερινά οχήματα που είναι όλο και ελαφρύτερα σε σχέση με τους προκατόχους τους.

Η μέγιστη ισχύς από την άλλη, είναι κρίσιμη πιο πολύ για τον «εραστή» της οδήγησης που θέλει να συμμετέχει με όλες του τις αισθήσεις πίσω από το τιμόνι και θέλει να εκμεταλλεύεται πλήρως τα άλογα και τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του.

autotriti.gr