Μπορεί να είναι μια ρυθμιζόμενη υπηρεσία κοινής ωφέλειας, ωστόσο η μεταφορά του φυσικού αερίου αποτελεί μια εξαιρετικά κερδοφόρα δραστηριότητα στην Ελλάδα, αποδίδοντας οφέλη, όπως δείχνουν και τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν από το ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Σύμφωνα λοιπόν με πηγές της αγοράς και όπως δημοσιεύει το energypress.gr, τα τιμολόγια μεταφοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας είναι 2,5 φορές ακριβότερα σε σχέση με το αμέσως φθηνότερο τιμολόγιο μεταφοράς στην Ε.Ε. και ακόμη πιο ακριβό σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Πως εξηγούνται οι τεράστιες αυτές διαφορές;

Καταρχήν από το περίφημο WACC (weighted average cost of capital) δηλαδή το μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου, είναι για τον ελληνικό ΔΕΣΦΑ 15% όταν σε αντίστοιχες εταιρείες διαχείρισης δικτύων αερίου στην Ευρώπη δεν ξεπερνά σε καμία περίπτωση το 5 έως 7%.

Δεύτερον η απόσβεση των επενδύσεων επιζητείται μέσω των τιμολογίων σε χρονικό διάστημα μόλις επτά ετών όταν στην καλύτερη περίπτωση ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός χρόνος απόσβεσης είναι τουλάχιστον διπλάσιος.

Τρίτον, τα κόστη κατασκευής δικτύων στην Ελλάδα, είναι τριπλάσια σε σύγκριση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Για αυτό παίζει ρόλο κυρίως το σπάταλο σύστημα που ακολουθείται για την κατασκευή δικτύων (για παράδειγμα για κάθε μέτρο αγωγού που κατασκευάζεται απαιτείται η παρουσία και επίβλεψη πέντε μηχανικών μεταξύ άλλων από το ΔΕΣΦΑ, τον κατασκευαστή, ανεξάρτητου κλπ). Το σπάταλο σύστημα κατασκευής δικτύων αποτελεί ίσως και τον καθοριστιότερο παράγοντα για το αυξημένο κόστος των ελληνικών τιμολογίων μεταφοράς αερίου.

Οι επιπτώσεις

Οι επιπτώσεις από το κόστος μεταφοράς, είναι ορατές από την ηλεκτροπαραγωγή μέχρι τους τελικούς καταναλωτές αερίου και ηλεκτρισμού. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, εφόσον υπήρχε εξορθολογισμός των τιμολογίων μεταφοράς τότε το κόστος αερίου π.χ. για τους ηλεκτροπαραγωγούς θα μπορούσε να μειωθεί έως και τρία ευρώ η μεγαβατώρα, δηλαδή περίπου στο 10% του συνολικού κόστους. Σύμφωνα με τους ίδιους υπολογισμούς, για κάθε ευρώ παρακάτω στο κόστος μεταφοράς, η Οριακή Τιμή του Συστήματος, θα μειωθεί έως και 2 ευρώ η μεγαβατώρα. Αντίστοιχες μειώσεις εκτιμάται ότι θα έφταναν και στους τελικούς καταναλωτές.

Οι διαπραγματεύσεις

Από τις αρχές του έτους βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΡΑΕ και του ΔΕΣΦΑ για το νέο κανονισμό τιμολόγησης του φυσικού αερίου, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχει βρεθεί κοινός τόπος. Η πλευρά του ΔΕΣΦΑ έχει καταθέσει προτάσεις που απέχουν κατά πολύ από την ευρωπαϊκή πρακτική, την οποία η ΡΑΕ θεωρεί ως μέτρο σύγκρισης και «μπούσουλα» για την κατάρτιση και των ελληνικών τιμολογίων μεταφοράς αερίου. Σε κάθε περίπτωση, η απόσταση που διαπιστώνεται θα πρέπει να μειωθεί μέχρι το φθινόπωρο όταν και αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση η πρόταση της ΡΑΕ για το νέο κανονισμό τιμολόγησης.

 

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook