Με «μπαλώματα» και μελέτες ανάπλασης σχεδιάζεται η αντιμετώπιση της διάβρωσης στην παραλία στο Κουμ Καπί – Όμως υπάρχει και μια άλλη πρόταση

Πριν από λίγα χρόνια, από τον Ιστιοπλοικό  Όμιλο Χανίων κατατέθηκε μια πρόταση η οποία αφενός θα επιφέρει περαιτέρω ανάπτυξη στην περιοχή αλλά και γενικότερα στα Χανιά και αφετέρου θα προστατεύσει την χερσαία ζώνη του Κουμ Καπί από την διάβρωση.

Πρόκειται για την δημιουργία μαρίνας στο Κουμ Καπί. Στην πρόταση του Ιστιοπλοικού Ομίλου την οποία υπέγραφε ο πρόεδρός του κ. Μανώλης Μπαρμπόπουλος, αναφέρονται τα εξής:

«Το αναγκαίο κρηπίδωμα της μαρίνας που θα εκτείνεται από το πίσω μέρος του τελευταίου  Νεωρίου Μόρο ( Ιστιοπλοϊκός Όμιλος ) και προς ανατολάς θα συντελέσει ώστε .

•   Να ελαχιστοποιήσει  τον κυματισμό και έτσι να προστατέψει  αποτελεσματικά από την διάβρωση όλο το μέτωπο της παραλίας του Κουμ  Καπί.
•    Με το ίδιο τρόπο θα προστατευτούν  και τα θεμέλια του προμαχώνα Mocenico..
Έτσι θα  διασφαλίζονται  για μελλοντικές  ζημιές που οφείλονται στον μεγάλο κυματισμό λόγω των  βόρειων  ανέμων και  αποφεύγονται σπατάλες διαχρονικών αναγκαίων επισκευών  λόγω του σημερινού ακάλυπτου μετώπου. 

Σχετικά με τα πλεονεκτήματα της Μαρίνας στην περιοχή του Κουμ  Καπί θα ήθελα να υπενθυμίσω.

•    Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο διαθέτει  ιδιόκτητο χερσαίο  χώρο  σημαντικό πλεονέκτημα για να κάνει τις αναγκαίες ενέργειες .
•    Η πόλη μας είναι σημείο εισόδου για τα σκάφη που ταξιδεύουν από και προς την Μεσόγειο .
•    Είναι μέσα στην πόλη και κοντά σε  όλες της απαραίτητες υποδομές  .
•    Χρησιμοποιείται ελάχιστα σαν χώρος κολύμβησης .
•    Μέσα από τις μελέτες  θα πρέπει να  γίνει  αναστύλωση και αξιοποίηση του προμαχώνα Mocenico.
•   Είναι σύνηθες να γίνονται Μαρίνες δίπλα σε παραδοσιακά λιμάνια και μέσα στον ιστό της πόλης ,π.χ Ρέθυμνο ,Ηράκλειο ,Αγ Νικόλαος ,Ρόδος κ.λ.π. 
•    Τα  εξωτερικά βόρεια κρηπιδώματα  μπορούν να αποτελέσουν σημεία πρόσδεσης  κρουαζιερόπλοιων ανάλογα με τον καιρό . 
•    Η συγκεκριμένη τοποθεσία έχει φυσική προστασία από όλους τους καιρούς ενώ είναι ανοικτή μόνο από τον Βοριά.
Κατασκευαστικά πλεονεκτήματα
•    Από τα βράχια βορειότερα από το   άκρο του Νεωρίου Μόρο   ξεκινά  ανάχωμα βάθους  5 μέτρων που συνεχίζει ανατολικά καθιστώντας  έτσι ευκολότερη και οικονομικότερη την κατασκευή του βόρειου  κρηπιδώματος.
•    Αμέσως και μετά το ανάχωμα και προς νότια  το βάθος ξεκινά από εννέα μέτρα μειούμενο σταδιακά μέχρι την παραλία .
•    Το μεγάλο άνοιγμα με βράχια βορειοανατολικά από τα Νεώρια Μόρο προσφέρουν υψηλή προστασία από τον κυματισμό  , επιτρέπουν την ελεύθερη δίοδο της θάλασσας και ταυτόχρονα παρεμποδίζουν το φαινόμενο της  συσσώρευσης άμμου.
•    Για τις χερσαίες εγκαταστάσεις που απαιτούνται   μπορούν να γίνουν στην συστάδα βράχων  πίσω από το θέατρο Βλησίδη και να επεκταθούν  ανατολικά όσο χρειάζεται ,
•    Ο χώρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν χώρος εναπόθεσης  και συντήρησης  σκαφών λύνοντας έτσι το χρόνιο  πρόβλημα που υπάρχει στην ευρύτερη  περιοχή μας  .
•    Η παραλία μπορεί να παραμένει ,ενώ  η   χρήση πλωτών προβλητών όπως εμφανίζονται στο σχέδιο διευκολύνουν την κατασκευή.
•    Οι προβλήτες απέχουν σημαντικά από τον  προμαχώνα Mocenico , ενώ το Βόρειο κρηπίδωμα, θα προστατεύει  την προβληματική θεμελίωση του από τα κύματα καθώς και τις ακτές  του Κουμ Καπί  από την διάβρωση.
•    Με τέτοιες προβλήτες  που προτείνουμε έχουν δημιουργηθεί μικρές μαρίνες μέσα σε Βενετσιάνικα  λιμάνια σε  Χανιά , Ρέθυμνο  Ηράκλειο αλλά και αλλού  χωρίς αυτό να προσβάλει την αισθητική του χώρου.

Στην  πρόταση μας ,η χωρητικότητα είναι για 416 σκάφη  με μεγάλη δυνατότητα αύξησης των θέσεων εάν το βόρειο κρηπίδωμα επεκταθεί ανατολικότερα. 

Κατά την γνώμη μας το Δημοτικό  Λιμενικό ταμείο έχοντας στην ιδιοκτησία του χερσαίο και θαλάσσιο χώρο στην περιοχή του Κούμ  Καπί θα πρέπει .

•    Άμεσα να αξιοποιήσουν  τις  μελέτες που υπάρχουν.
•    Να τροποποιήσουν  μερικώς την μελέτη  του κυρίου Τσακαλάκη  που  θα πρέπει να λάβει υπόψη  και την δημιουργία μαρίνας.
•    Να προβούν  στη διαδικασία  χωροθέτησης  της περιοχής , και να κάνουν την απαραίτητη προμελέτη  ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπάρχουσες μελέτες  διευκολύνουν κατά πολύ την πραγματοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών .
•    Στην συνέχεια με δημόσιο διαγωνισμό να αναζητηθεί  ιδιώτης  Επενδυτής ζητώντας  συμμετοχή  (ΣΔΙΤ) η μηνιαίο μίσθωμα με το οποίο θα καλυφτεί  το κόστος των μελετών ενώ το Λιμενικό ταμείο θα έχει ένα πάγιο έσοδο. 
•    Η συσταθείσα εταιρεία INVEST IN GREECE μπορεί να βοηθήσει στην διάδοση και γνωστοποίηση του διαγωνισμού ,καθώς και  σε άλλα θέματα αναφορικά με την πρόταση.
•   Η Γραμματεία Στήριξης  Τουριστικών Λιμένων (Γ.Σ.Τ.Λ ) που συστάθηκε στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας είναι αρμόδια για την προώθηση των διαδικασιών . 
•    Επίσης σχετικό πολυνομοσχέδιο προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες  σε θέματα μαρίνων . 

Η πόλη μας λόγο της ιδιαίτερης αισθητικής της μπορεί να γίνει μόνιμη κατοικία για περίπου 1600 ανθρώπους που θα  ζουν μονίμως στα σκάφη τους αλλά και θα ξοδεύουν περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ επιπλέον μηνιαία στην πόλη μας .

Θα πρέπει να επισημάνουμε  ότι τόσο τα χερσαία έργα όσο και τα λιμενικά θα πρέπει να βρεθούν κάτω από ενιαία προμελέτη και εγκρίσεις ώστε το όλο έργο να είναι ελκυστικό και αποδοτικό.

Επίσης  να συνειδητοποιήσουμε ότι τέτοια έργα μπορούν να γίνουν μόνο από ιδιωτικούς φορείς  ενώ το νέο ΕΣΠΑ μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην υλοποίηση της πρότασης.

Η τοπική αυτοδιοίκηση θα χρειαστεί να έχει όραμα και να κάνει  τις απαραίτητες ενέργειες  ώστε να προκαλέσει σημαντικά  έργα για την πόλη μας.

Εάν πραγματικά μας ενδιαφέρει  η ανάπτυξη,θα πρέπει άμεσα να  αξιοποιήσουμε αυτά που τόσο απλόχερα διαθέτει ο τόπος μας  , αξιοποιώντας το συγκριτικό μας πλεονέκτημα  και να προβούμε σε επενδυτικά σχέδια  με μεγάλο οικονομικό όφελος για τα Χανιά  μας.»

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook