Είναι αντιληπτό σε κάθε πολίτη αυτού του τόπου ότι βασικός πυλώνας της τοπικής οικονομίας είναι ο τουρισμός. Χάσαμε την ευκαιρία το 1965 για βιομηχανική περιοχή. Ένα έργο που ίσως είχε αλλάξει τον ρου της τοπικής οικονομίας. Και φυσικά ο μοναδικός λόγος αποτυχίας ήταν η ανυπαρξία πολιτικής βούλησης, εν αντιθέσει με το βιο.πα. Χανίων το οποίο μάλιστα ήταν πιλοτικό έργο για όλη την Ευρώπη. Υλοποιήθηκε και λειτούργησε μέσα από συμπληγάδες αντιδράσεις και αφορισμούς!! 

Στον πρωτογενή τομέα η καθυστέρηση εκμηχάνισης αλλά και η στροφή του επενδυτικού κοινού στον τουρισμό με τις ευλογιές του ν. 1262/82 αποδυνάμωσε τον παραγωγικό ιστό της γεωργίας. Τελικά μας απέμεινε μόνο το τουριστικό προϊόν το οποίο πρέπει να αναβαθμίσουμε όχι μόνο με 5αστερα ξενοδοχεία όπως κατά καιρούς ακούγεται αλλά και στις υπόλοιπες μορφές του. Μια απαυτες είναι και ο θαλάσσιος τουρισμός. Σκοπός μου είναι να ευαισθητοποιηθούν όλοι όσοι κατέχουν θεσμικές θέσεις έτσι ώστε συνεργαζόμενοι με τον ιδιωτικό τομέα να τροχοδρομήσουν ενέργειες για την δημιουργία μαρίνας υψηλών προδιαγραφών στην πόλη μας.

Πριν μερικά χρόνια υπήρξε μια μελέτη του ι.ο. Χανίων και συγκεκριμένα από τον καλό φίλο και λάτρη της θάλασσας αλλά και γνώστη του θέματος Μανώλη Mπαρμποπουλο την οποία μάλιστα είχαν αγκαλιάσει αρκετοί φορείς εκτός του δήμου Χανίων. Μια τέτοια μαρίνα θα προσελκύσει πραγματικά υψηλό τουριστικό προϊόν στην πόλη μας. Η σημερινή προβλήτα του ενετικού λιμένα που διατίθεται στους επισκέπτες μας δηλ. Το κομμάτι κάτω ακριβώς από το λιμεναρχείο, μετά βίας χωρεί 16 σκάφη 25-28 μέτρα αφού τόσα είναι και τα ρεμετζα που διαθέτει, όταν σε πολύ μικρότερα λιμάνια υπάρχουν θέσεις για 250 σκάφη και άνω. Φυσικά έχουν δέσει και μεγαλύτερα σκάφη 50-55 μ με μεγάλη δυσκολία αφού έριξαν όμως δικια τους αγκυρα σχεδόν από το καρνάγιο. Στην περσινή χρόνια έδεσαν συνολικά 500 σκάφη διαφόρων μεγεθών με μόλις 16 θέσεις του λιμανιού μας. Φανταστείτε να είχαμε μαρίνα 250 θέσεων!!

Ο νομός Χανίων και συγκεκριμένα η παλιά πόλη είναι πρώτη στις προτιμήσεις των καπεταναίων και πλούσιων ιδιοκτητών. Πολλοί όμως από αυτούς βάζουν πλώρη για άλλους προορισμούς όπως Ρέθυμνο η άγιο Νικόλαο όπου υπάρχει μια εκπληκτική μαρίνα ευρωπαϊκών προδιαγραφών. 

Ταχύπλοα σκάφη 25-30 μέτρων έχουν fuel capacity 15-20 τόνους καύσιμο με αντίστοιχα μεγαλύτερα ποσά σε μεγαλύτερα σκάφη. Οι ιδιοκτήτες τους είναι επιχειρηματίες που δεν φείδονται χρημάτων για διασκέδαση και μάλιστα σε περίοδο διακοπών τους σε μια πόλη που προσφέρεται αρκούντως γιαυτο. Αλήθεια έχουμε σκεφτεί με ποσά αυτοκίνητα καλύπτει ένα πρατήριο ένα μόνο σκάφος που προμηθεύεται 5,10,15 τόνους καύσιμο? Φυσικά χωρίς να παραβλέπουμε την τροφοδοσία, τα εξαρτήματα, τυχόν επιδιόρθωση βλαβών και τέλος τα τέλη ελλιμενισμού. Δεν βλέπω λοιπόν τον λόγο γιατί πρέπει να παραβλέπουμε τους επισκέπτες που καταφθάνουν στην πόλη μας από την θάλασσα. Επισκέπτες πολλών “βαλαντίων”.

Οι περισσότεροι κοσμοπολίτικοι προορισμοί στον κόσμο λειτουργούν η τίθενται σταδιακά σε λειτουργία σύγχρονες μαρίνες και ξενοδοχειακοί λιμένες. Γιατί θα πρέπει η πόλη μας με τόσα μνημειακά “προσόντα” με τόσες ομορφιές να είναι έξω από το ακριβό παιχνίδι? Το θέμα δεν είναι ευθύνη ενός μόνο φορέα. Πρέπει να υπάρξει σύμπνοια και ομοφωνία για την δημιουργία ενός τέτοιου έργου που θα δώσει πραγματική πνοή στον τουρισμό μας. Ο δήμος αγ. Νικολάου διαχειρίζεται μαρίνα 250 θέσεων, στην Κω ο δήμος επίσης διαχειρίζεται μαρίνα 250 θέσεων, στην γλυφάδα 780, στην πάτρα 450, στο Ξυλόκαστρο 220 κλπ.στην υπερσύγχρονη μαρίνα της Ρόδου λειτουργούν 400 θέσεις ελλιμενισμού με κάθε παροχής υπηρεσιών, εμπορικά καταστήματα, καφέ εστιατόρια, συνεργεία, σταθμό καύσιμων κλπ. Το ίδιο και στην Κω με 250 θέσεις ελλιμενισμού (ενοικιασεις αυτ/των πλυντήριο 24ωρη σεκιούριτι κλπ) ,στην Χαλκιδική με 215 θέσεις με 24ωρη λειτουργία ,20 εστιατόρια!! Καταδυτικό και αθλητικό κέντρο, 3 πολυτελή σπα κλπ. 

Είναι λοιπόν καιρός να αρχίσει ένας διάλογος στην πόλη μας μεταξύ των καθ'υλην αρμοδίων για την τροχοδρόμηση ενεργειών για το μεγάλο στοίχημα του ποιοτικού τουρισμού. Φτάνει πια με “γιαλαντζι” εκδηλώσεις. Υπάρχει ανάγκη ανασύνταξης του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για μεγάλα έργα. Για την προοπτική και το ελπιδοφόρο μέλλον αυτού του τόπου χρειάζεται όραμα, όρεξη και κέφι για δουλειά. Στους επιχειρηματίες αυτής της πόλης υπάρχει και όραμα και όρεξη. Οι Χανιώτες επιχειρηματίες είναι από τους δημιουργικότερους στην χώρα με πρωτοπόρες επενδύσεις και πρωτόγνωρες επιχειρήσεις όχι μόνο στον τουρισμό  αλλά ακόμη και στον τομέα της τεχνολογίας.  Έχουν γνώση οι φύλακες για το μέλλον!!!

  • Ο Μιχ. Παπαβασιλείου είναι Πρόεδρος ιδιοκτητών ελλιμενιζόμενων Σκαφών ενετικού λιμένα Χανίων