"Σήμερα δεν είμαι εδώ μόνο ως αρχηγός της ΝΔ αλλά και ως Κρητικός γιατί η πληγή για τον τόπο μας από τα τροχαία είναι πολύ μεγάλη" δήλωσε χαρακτηριστικά από το Ηράκλειο ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Στο Ηράκλειο βρίσκεται σήμερα ο αρχηγός της ΝΔ στο πλαίσιο σύσκεψης που συγκάλεσε με δική του πρωτοβουλία για τα τροχαία ατυχήματα, την οδική συμπεριφορά και τις υποδομές με έμφαση στον ΒΟΑΚ.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη σύντομη εισαγωγή του κατά την έναρξη της εκδήλωσης, ανέφερε ότι 37 νεκροί από την αρχή της χρονιάς στην Κρήτη με τα 2/3 από αυτούς να είναι νέοι άνθρωποι είναι ένας πόνος δυσβάσταχτος, τονίζοντας ότι σήμερα δεν βρέθηκε στο νησί μόνο ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης αλλά και ως Κρητικός γιατί η πληγή στον τόπο από τα τροχαία είναι πολύ μεγάλη:

Όταν ανακοινώσαμε την πρωτοβουλία για την σημερινή εκδήλωση, ορισμένοι αναρωτήθηκαν “μα τέτοια εποχή, ενόψει Δ.Ε.Θ., μήπως δεν είναι η κατάλληλη περίοδος;”. Η απάντηση είναι ότι καμία περίοδος δεν είναι ακατάλληλη για μια πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης ώστε να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές. 

Σήμερα, είμαι εδώ όχι μόνο ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός. Η πληγή για τον τόπο μας είναι μεγάλη. Τριάντα επτά νεκροί από την αρχή της χρονιάς είναι πολλοί. Πάρα πολλοί. Τα 2/3 είναι νέοι άνθρωποι, κάτω από 35 ετών. Ο πόνος από μια τέτοια δυστυχία είναι αβάσταχτος. Πρέπει να κάνουμε όλα όσα μπορούν να γίνουν για να αλλάξει αυτή η κατάσταση.

"Όταν είμαστε στην Κρήτη και οδηγούν τα παιδιά μου ανησυχώ διπλά"

Μεγάλη βαρύτητα έδωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην οδηγική παιδεία, υπογραμμίζοντας ότι φταίνε οι δρόμοι αλλά φταίνε και οι οδηγοί φέρνοντας σαν παράδειγμα τις περιπτώσεις ανθρώπων που πίνουν κούπες και στη συνέχεια κάθονται μπροστά από το τιμόνι.

Η κίνηση – ειδικά το καλοκαίρι – είναι μεγάλη και λόγω του κακού οδικού δικτύου οι κίνδυνοι αυξάνονται. Τότε εξάλλου συμβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήματα. Η επιτήρηση από την τροχαία ίσως να μην είναι αυτή που πρέπει. Θα ακούσουμε σε λίγο τα στοιχεία. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Εκτός από τους δρόμους φταίνε και οι οδηγοί. Η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως όποιον κάθεται στο τιμόνι. Άμα κατεβάζουμε κούπες και μετά βγαίνουμε στους δρόμους σαν τρελοί ή δεν αφήνουμε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που να μην κάνουμε, τότε δεν φταίνε οι δρόμοι. Είναι πάνω από όλα δικό μας ζήτημα. Και δεν ωφελεί ούτε να κάνουμε ότι δεν το βλέπουμε ούτε να φοβόμαστε να το πούμε για να μη γίνουμε δυσάρεστοι. Πρέπει να είμαστε σωστοί. Και αυτό το λέω και ως πατέρας. Έχω τρία παιδιά, τα δύο μεγάλα οδηγούν εδώ και λίγο καιρό. Δεν σας κρύβω ότι, όποτε οδηγούν βράδυ μετά από βόλτα, ανησυχώ. Και δεν σας κρύβω ότι, όταν είμαστε στην Κρήτη, ανησυχώ διπλά. Είμαι βέβαιος ότι όλοι όσοι έχετε παιδιά σε αυτή την ηλικία έχετε βιώσει το ίδιο συναίσθημα. Ας κάνουμε, λοιπόν, αυτό που πρέπει για να γίνουν οι δρόμοι μας πιο ασφαλείς.

Ως Νέα Δημοκρατία εκπονήσαμε σε συνεργασία με ειδικούς ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Αυτό κάνουμε σε όλους τους τομείς. Συζητάμε με ειδικούς, προχωράμε σε διαβούλευση με φορείς, με τις τοπικές κοινωνίες ή τις ομάδες ενδιαφέροντος και εν συνεχεία καταλήγουμε στην πρότασή μας. Αυτό δεν γίνεται πάντα αντιληπτό γιατί οι καυγάδες και η παραπολιτική συχνά τραβούν την προσοχή. Έτσι κάνουμε όμως κι έτσι θα συνεχίσουμε. Σε όλα τα θέματα η κριτική μας συνοδεύεται από προτάσεις. 

Ο στόχος μας είναι συγκεκριμένος και μετρήσιμος. Να μειωθούν κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε μια δεκαετία.  Αυτό εξάλλου προβλέπει και το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια.  

Ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη θα είναι πρώτη μας προτεραιότητα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας και υπογράμμισε ότι θα είναι πρώτη προτεραιότητα καθώς συνδέεται με τα μεγάλα προβλήματα υποδομών:

Σας είπα ότι σήμερα δεν σας μιλάω μόνο ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός και ως πατέρας. Δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων θα είναι ψηλά στην προτεραιότητά μας. Και σε ό,τι αφορά την Κρήτη θα είναι η πρώτη μας προτεραιότητα γιατί συνδέεται άμεσα με τα μεγάλα προβλήματα υποδομών που έχει το νησί μας.

Κομβικής σημασίας είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Και όταν λέω ΒΟΑΚ δεν εννοώ μόνο το κομμάτι Ηράκλειο – Χανιά, αλλά τον άξονα Κίσσαμος – Σητεία. Δεσμεύομαι σήμερα, με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο, ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει. Σας δίνω το λόγο μου γι’ αυτό κι εγώ, όπως ξέρετε, το λόγο μου τον κρατώ. Είναι θέμα ασφάλειας, είναι και θέμα ανάπτυξης. Χωρίς σύγχρονο οδικό άξονα, η Κρήτη θα οδηγηθεί σε συμφόρηση. Και αυτό θα επηρεάσει ως ντόμινο την ανάπτυξη του νησιού συνολικά. Το έργο, λοιπόν, θα γίνει. Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί. Μόλις έχουμε το σύνολο των δεδομένων θα αποφασίσουμε το πώς. Το να γίνουν τώρα λεπτομερείς και οριστικές ανακοινώσεις δεν είναι υπεύθυνο. Διότι δυστυχώς με ευθύνη της Κυβέρνησης, αλλά και όλων των προηγούμενων, δεν έχουμε ακόμα Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας  που να αναλύει όλα τα δεδομένα, κυρίως ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης.

Πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας. Δηλαδή, με χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο με βάση τις προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του. Η βασική χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Έχω, ήδη, κάνει σχετικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον.  

Αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους – σε καμία περίπτωση το σύνολο της χρηματοδότησης, σε αυτό θέλω να είμαι κατηγορηματικός - θα το εξετάσουμε όταν έχουμε όλα τα δεδομένα. Δεν θέλω να το αποκλείσω προκαταβολικά, γιατί δεν έχω όλα τα δεδομένα και εγώ δεν λέω λόγια του αέρα. Ας τα κάνουν άλλοι αυτά. 

Από μένα θα ακούτε αυτά που μπορούν να γίνουν και όχι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Αυτή εξάλλου είναι και η ουσία της Συμφωνίας Αλήθειας για την οποία έχω δεσμευθεί. Αν χρειαστεί ένα τμήμα να χρηματοδοτηθεί για παράδειγμα από τους τουρίστες που χρησιμοποιούν το δρόμο, λαμβάνοντας φυσικά ειδική πρόνοια για τους μόνιμους κατοίκους, θα το εξετάσουμε όταν έχουμε πλήρη εικόνα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δέσμευσή μας είναι απόλυτη. Το έργο θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή για τους πολίτες τρόπο. 

Στη σύσκεψη παρουσιάστηκε το σχέδιο «Προσέχω» της Νέας Δημοκρατίας για την οδική ασφάλεια από τον δημοσιογράφο και χρόνια στο χώρο του αυτοκινήτου κ. Τάκη Πουρναράκη και την Πρόεδρο του «Ιδρύματος Άρη Σταθάκη για την οδική ασφάλεια» κα Χριστίνα Σταθάκη και θα ακολουθήσει η τοποθέτηση του Προέδρου του Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Χάρη Βαβουρανάκη για τις επιπτώσεις του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό.

Εν συνεχεία, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με φορείς της Κρήτης για την οδική ασφάλεια και την οδική συμπεριφορά των οδηγών στους δρόμους του νησιού μας, όπου θα τοποθετηθούν, ενδεικτικά, εκπρόσωποι της ΕΛΑΣ, Γενική Αστυνομική Διεύθυνση  Περιφέρειας Κρήτης, του Πυροσβεστικού Σώματος, του ΕΚΑΒ Ηρακλείου, του Πανεπιστημίου Κρήτης, της Πολυτεχνικής Σχολής Κρήτης, του ΤΕΙ Κρήτης, του Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ν. Ηρακλείου, του Πάρκου Τροχαίων Δυστυχημάτων Χανίων, "Χρήστος Πολέντας", του Forum Οδηγούμε με ασφάλεια, του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ., του Συλλόγου ΑΜΕΑ ΤΑΛΩΣ, του Συλλόγου Ιδιοκτητών ΤΑΞΙ Πόλεως Ηρακλείου, των Υπεραστικών Λεωφορείων, του Συλλόγου ΑΜΕΑ ν. Κρήτης "Το Μέλλον", του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων, και της Ένωσης Ποδοσφαιρικών Σωματείων Ηρακλείου.

Για το θέμα της υφιστάμενης κατάστασης στον ΒΟΑΚ και τους τρόπους χρηματοδότησής του θα μιλήσουν η Περιφέρεια Κρήτης, δια του Περιφερειάρχη κου Σταύρου Αρναουτάκη, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Κρήτης, δια του κου Βασίλη Λαμπρινού, Δήμαρχου Ηρακλείου, όπως, επίσης, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. που θα εκπροσωπηθεί από την κα Φανή Κουτσουμπού, μέλος Δ.Σ. και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που θα εκπροσωπήσει ο Πρόεδρός του κος Γιώργος Στασινός.