Το Πολυτεχνείο Κρήτης με τον Επίκουρο Καθηγητή  Γιώργο Ατσαλάκη εκπροσωπεί την Ελληνική επιτροπή  του Διεθνούς Επιμελητηρίου για τον Δρόμο του Μεταξιού (Silk Road Chamber of International Commerce (SRCIC)), στο επιχειρηματικό συνέδριο που γίνεται στο Σιάν της Κίνας 9-11 Σεπτέμβρη 2017. 

Επίσης για πρώτη φορά συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο του SRCIC. Η Ελλάδα μαζί με 81 άλλες χώρες και οργανισμούς συμμετέχει στη συνάντηση για την δημιουργία υποδομών διανομής εμπορευμάτων και υπηρεσιών μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Υπολογίζεται ότι την επόμενη δεκαετία θα επενδυθεί συνολικά από όλες τις χώρες του Δρόμου του Μεταξιού, το ποσό των 8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε έργα υποδομών στις χώρες του Μεταξιού. Το σχέδιο αυτό γίνεται εφικτό μέσω της πρωτοβουλίας One Belt One Road η οποία ξεκίνησε από την Κίνα και διαδίδεται σε όλες τις χώρες που επηρεάζει ο Δρόμος του Μεταξιού.
  
 Κύρια θέματα του συνεδρίου είναι:
 
Α) Η υπογραφή συναινετικής δήλωσης των χωρών του Δρόμου του Μεταξιού ότι θα συμβάλλουν  σε μια παγκόσμια κοινότητα οι οποία θα μοιράζεται ένα κοινό μέλλον. 
ίσεις σύστημα κοινών κανονισμών και ρυθμίσεων για το εμπόριο και τις επενδύσεις.  
Β) Τα έργα τέχνης είναι τα φρούτα των πολιτισμών που ενσαρκώνουν το εθνικό πνεύμα και συμβάλουν στις πολιτιστικές ανταλλαγές  στην κατανόηση, στην ανάπτυξη της φιλίας και στην προώθηση της αμοιβαίας εκτίμησης. Το SRCICδεσμεύεται να προωθήσει το διεθνή εμπόριο στα έργα τέχνης, τις επενδύσεις στα έργα τέχνης και στις πολιτιστικές ανταλλαγές, μέσω κοινών προσπαθειών για την καθιέρωση κοινών κριτηρίων εκτίμησης των έργων τέχνης, κοινά πρότυπα αναγνώρισης, και κοινούς παγκόσμιους διαφανείς και δικαίους κανόνες εμπορίου έργων τέχνης.
 
Γ) Δημιουργία συμμαχίας του Δρόμου του Μεταξιού για υπερεθνικές χρηματοδοτικές μισθώσεις (Silk Road Alliance of Transnational Financial Leasing).Οι εξοπλισμοί και τεχνολογίες θα παραχωρούνται με ενοίκιο ώστε να κατασκευαστούν οι υποδομές του Δρόμου του Μεταξιού. Οι χρηματοδοτήσεις με μίσθωση θα αφορούν τους τομείς της εκπαίδευσης, την φροντίδα υγείας, τις μεταφορές, τις εξορύξεις μεταλλευμάτων, την ενέργεια, τις δημόσιες μεταφορές κλπ.. Η χρηματοδοτική μίσθωση είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή χρηματοδότησης μετά τα τραπεζικά δάνεια, και παίζει σημαντικό ρόλο στις διεθνής αγορές κεφαλαίων. Λόγω της παρακράτησης της ιδιοκτησίας από τον εκμισθωτή, δεν απαιτούνται εκτεταμένες αξιολογήσεις της πιστοληπτικής ικανότητας του μισθωτή. 

Ο Δρόμος του Μεταξιού επηρεάζει πάνω από 65 χώρες και περίπου τρία δισεκατομμύρια ανθρώπους. Είναι ένα από τα μεγαλύτερο παγκόσμια σχέδια που θα επηρεάσουν το παγκόσμιο εμπόριο για αρκετούς από τους επόμενους αιώνες. Το Πολυτεχνείο Κρήτης έχοντας προβλέψει τα μελλοντικά οφέλη της χώρας μας έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανάδειξη των ευκαιριών για εξαγωγές των Ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του Δρόμου του Μεταξιού προς της χώρες της Ανατολής. Επίσης η προσέλκυση τουριστών από τις χώρες της Ανατολής εξασφαλίζουν ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος σε νέες αγορές. Ενδεικτικό είναι ότι από τα 135 εκ. Κινέζους τουρίστες που ταξίδεψαν το 2016, μόνο το 1,11% (150.000) ήρθαν στην Ελλάδα. 
Ενδιαφέρον για την χώρα μας είναι ο θαλάσσιος δρόμος του Μεταξιού που καταλήγει στον Πειραιά αλλά και ο e-Silk Road, μια ψηφιακή on line πλατφόρμα για εξ αποστάσεως αγοραπωλησίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπου οι προμηθευτές θα επικοινωνούν κατευθείαν με τους καταναλωτές και αντίστροφα.

 

Πέντε χερσαία επενδυτικά σχέδια του Δρόμου του Μεταξιού προωθούνται κατά προτεραιότητα:
1) Σιδηροδρομική γραμμή Κίνας Λονδίνου. Η γραμμή ξεκινάει από το Yiwu της Κίνας περνά από την Almaty του Καζακστάν, από την Yekaterinburg της Ρωσίας, από τη Μόσχα, από το Βερολίνο και φθάνει στο Λονδίνο διανύοντας 12.120 χιλιόμετρα σε 18 μέρες. Το πλοίο χρειάζεται 40 μέρες για αυτό το ταξίδι.
2) Ο Δρόμος που συνδέει την πόλη Kashgar της βορειοδυτικής Κίνας με το λιμάνι του Πακιστάν το Gwadar Port. 
3) Σιδηροδρομική γραμμή Κίνας Ιράν. Ξεκινάει από την Βορειοδυτική Κίνα περνά από το  Khorgos, από το Almaty του Καζακστάν, από την Taskent του Ουσπεκιστάν, από την Bayramaly του Τουρκμενιστάν και φθάνει στη Τεχεράνη του Ιράν. Διανύει 10.400 χιλιόμετρα σε 14 μέρες. 
4) Το Μεγαλύτερο κέντρο μεταφόρτωσης φορτίων είναι στο Khorgos στα σύνορα Κίνας και Καζακστάν. Εκεί γίνεται μεταφόρτωση των εμπορευμάτων από τις κινέζικες σιδηροδρομικές γραμμές φάρδους 1.435 χιλιοστών, στις σιδηροδρομικές γραμμές του Καζακστάν (πρώην Σοβιετικά στάνταρντ) φάρδους 1.524 χιλιοστά).
5) Τέσσερις αγωγοί φυσικού αερίου μεταξύ Κεντρικής Ασίας (Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν, Καζακστάν, Κιργιστάν και Ταζικιστάν) και Κίνας. Ο πρώτος αγωγός αποπερατώθηκε το 2009, ο δεύτερος το 2010, ο τρίτος το 2014. Η κατασκευή του τέταρτου αγωγού βρίσκεται σε εξέλιξη και θα συνδέει το Beyneu της ανατολικής Κασπίας θάλασσας, με το Shymkent  του Καζακστάν και από εκεί στο Turpan της Κίνας μεταφέροντας 15 δις κυβικά μέτρα αέριο το οποίο προστίθεται στα 55 δις που μεταφέρουν οι τρείς πρώτοι αγωγοί.