Το Ρέθυμνο επισκέφθηκε την Παρασκευή ο Έλληνας πρέσβης στην Ουκρανία Γιώργος Γεωργούντζος, συνοδευόμενος από τον επίτιμο πρόξενο της Ουκρανίας στην Κρήτη Γιάννη Λίτινα, στο πλαίσιο των επισκέψεων και συναντήσεών του με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και επιχειρηματίες στο νησί.

Χθες συζήτησαν με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή σχετικά με τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού, δεδομένου ότι σημειώνεται σημαντική αύξηση στο «ρεύμα» τουριστών από την Ουκρανία στην Ελλάδα, αλλά και για τις προσπάθειες εξαγωγών κρητικών προϊόντων στην Ουκρανία που δειλά δειλά έχουν ξεκινήσει.

Ο κ. Γεωργούντζος είχε την ευκαιρία να συζητήσει και με τον ξενοδόχο και επίτιμο πρόξενο της Ρωσίας στην Κρήτη Νίκο Δασκαλαντωνάκη σχετικά με την τουριστική κίνηση.

Ο Έλληνας πρέσβης μίλησε στην Κρητική Επιθεώρηση τόσο για τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού, όσο και για τις εμπορικές σχέσεις των δυο χωρών, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την αύξηση των επισκεπτών στη χώρα μας, τονίζοντας παράλληλα ότι χρειάζονται εντατικές προσπάθειες από το ελληνικό κράτος για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στην Ουκρανία.

– Κ. Γεωργούντζο είναι γεγονός πως υπάρχει μεγάλη αύξηση των Ουκρανών τουριστών στην Ελλάδα. Για τι ποσοστά μιλάμε;

«Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έχει δώσει η Ουκρανική στατιστική υπηρεσία, το 2009- πριν αναλάβω καθήκοντα- είχαμε 26 χιλιάδες Ουκρανούς τουρίστες, το 2010 με την πολιτική που εφαρμόσαμε στα όρια της ελαστικότητας του Σένγκεν, έφτασαν τις 63 χιλιάδες και φέτος εκτιμούμε ότι θα ξεπεράσουμε τις 100 χιλιάδες. Αυτό δείχνει ότι με το απλό γεγονός της φιλελευθεροποίησης των θεωρήσεων, ότι δηλαδή ο Οκρανός ξέρει πως θα πάρει visa τον κάνει να επιλέγει την Ελλάδα, όπως ανέκαθεν ήθελε αλλά δεν το έκανε γιατί φοβόταν ότι δε θα πάρει visa, ή έκανε την αίτηση και απορρίπτονταν.

Η εκτίμησή μου είναι ότι μέσα στην επόμενη τριετία δεν είναι καθόλου απίθανο να φτάσουμε ή να ξεπεράσουμε τον αριθμό των 300 χιλιάδων».

– Τι «είδους» τουρίστες είναι οι Ουκρανοί; Μεγάλης οικονομικής επιφάνειας ή μεσαίας τάξης;

«Και των δυο ειδών. Υπάρχει ένα μεγάλο μέρος πολύ πλούσιων Ουκρανών που επιλέγουν εκλεκτούς προορισμούς, πολυτελή ξενοδοχεία, αλλά υπάρχει όλο και περισσότερο όσο αναπτύσσεται η οικονομία της χώρας και ανεβαίνει το βιοτικό επίπεδο, μια μέση αστική τάξη η οποία έχει τον πόθο να έρθει στο νότο για τις καλοκαιρινές της διακοπές και η οποία μέχρι τώρα επέλεγε φθηνότερους προορισμούς, πιο μαζικούς όπως η Αίγυπτος και η Τουρκία. Αυτή η τάξη έχει αρχίσει να επιλέγει και την Ελλάδα.

Από προσωπική εμπειρία μπορώ να σας πω ότι όσους συνάντησα που ήρθαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μου είπαν ότι τους άρεσε τόσο πολύ που θεωρούν χαμένα χρόνια τις διακοπές που πήγαιναν στην Τουρκία ή την Αίγυπτο».

– Η Κρήτη τι μερίδιο έχει;

«Δεν μπορώ να πω ακριβή ποσοστά όμως αποτελεί τουριστικό προορισμό προτίμησης. Μεγάλο μέρος των τουριστών προτιμούν την Κρήτη σε όλη της την έκταση και το μήκος και είναι από αυτούς που ξανάρχονται τον επόμενο χρόνο. Είναι ένας μεγάλος τουριστικός προορισμός, πολλοί Ουκρανοί γνωρίζουν την Κρήτη όχι την Ελλάδα».

– Τι προοπτικές περαιτέρω αύξησης του τουριστικού ρεύματος βλέπετε να υπάρχουν;

«Υπάρχουν πολύ καλές προοπτικές και το συζήτησα σε επαγγελματικό επίπεδο τόσο με τον κ. Δασκαλαντωνάκη όσο με τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη ο οποίος μάλιστα έχει πρόθεση να επισκεφθεί την Ουκρανία μέσα στο επόμενο τρίμηνο και να έχει συνάντηση με τον ομόλογό του στην Ουκρανία, τον οποίο θα καλέσει στην Κρήτη να δει τις υποδομές και την ανάπτυξη του νησιού.

Οι επισκέψεις αυτές στοχεύουν όχι μόνο στην τουριστική ανάπτυξη, αλλά σε μια ευρύτερη γνωριμία του καταναλωτή με τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα της Κρήτης».

– Προϊόντα της Κρήτης εξάγονται στην Ουκρανία; Τα γνωρίζουν οι πολίτες;

«Χάρη στη δραστηριότητα ορισμένων ελλήνων που κατάγονται από την Κρήτη, όπως συγκεκριμένα ο κ. Γιάννης Λίτινας που είναι και επίτιμος πρόξενος της Ουκρανίας στο Ρέθυμνο, ο οποίος εισάγει κρητικό λάδι το οποίο συσκευάζεται εκεί, ήδη έχει αρχίσει αυτή η γνωριμία του Ουκρανού καταναλωτή με ελληνικά προϊόντα. Επίσης στα ράφια των σουπερ μάρκετ βρίσκονται εποχιακά φρούτα. Πέρυσι το 80% των ροδάκινων που καταναλώθηκαν στην Ουκρανία ήταν ελληνικής προελεύσεως. Ακτινίδια, μήλα επίσης, επιλεκτικές εισαγωγές τροφίμων υπάρχουν.

Θεωρώ ότι ο τουρισμός δρα πολλαπλασιαστικά και σε αυτόν τον τομέα. Ο Ουκρανός τουρίστας ο οποίος έρχεται στην Ελλάδα και γοητεύεται από την ελληνική διατροφή, επιστρέφοντας θα αναζητήσει να βρει ελληνικά προϊόντα».

-Για να τα βρει όμως προφανώς πρέπει να γίνουν κινήσεις από το ελληνικό κράτος προς αυτήν την κατεύθυνση. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει;

«Αυτές οι κινήσεις σχεδιάζονται τώρα.

Ειδικότερα για τη γνωριμία με τα εκλεκτά κρητικά προϊόντα η πρόθεση του κ. Αρναουτάκη είναι να γίνουν μέσα στον επόμενο χρόνο μια ή δυο αποστολές, ξενοδόχων που συμμετάσχουν στη μεγάλη έκθεση του Κιέβου, και των εμπορικών και βιομηχανικών επιμελητηρίων σε κλαδικές εκθέσεις. Γενικά υπάρχει δραστηριότητα ελλήνων αλλά και ουκρανών εισαγωγέων ελαιολάδου, συσκευασμένων ελιών και άλλων κονσερβοποιημένων προϊόντων, υπάρχει μεγάλη προοπτική».

– Η οικονομική κρίση και η κατάσταση που βιώνει η χώρα μας, με τις απεργίες και τα επεισόδια που έχουν γίνει, επηρεάζει τους εν δυνάμει Ουκρανούς επισκέπτες;

«Αναμφισβήτητα επηρεάζει. Όχι όμως τον τουρίστα που έρχεται με τσάρτερ πτήση στην Κρήτη, την Κώ ή την Κέρκυρα για παράδειγμα. Αντίθετα μέσα σε συνθήκες κρίσης ίσως βρίσκει μια καλή ευκαιρία να κάνει φθηνότερες διακοπές, διότι είναι γεγονός ότι τα δυο τελευταία χρόνια οι έλληνες ξενοδόχοι προσφέρουν πακέτα ανταγωνιστικά ακόμη και της τουρκικής τουριστικής αγοράς. Επομένως έχει από τη μια μεριά αρνητική επίδραση έχει όμως και θετικά στοιχεία».

– Ο ουκρανός τουρίστας έχει ενδιαφέρον για τον πολιτισμό και τα μνημεία του τόπου που θα επισκεφθεί ή αρκείται στο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα»;

«Είναι εντυπωσιακό πόσο κοντά είναι οι δυο λαοί παρά την απόσταση που τους χωρίζει. Οι Ουκρανοί έχουν μια κλασική παιδεία, μεγαλώνουν και αυτοί με την ελληνική μυθολογία είναι περήφανοι για τις αρχαιότατες ελληνικές αποικίες σε όλη τη Μαύρη θάλασσα και κυρίως στα παράλια της σημερινής Ουκρανίας.

Η ελληνική παρουσία στην Ουκρανία υπήρξε συνεχής μέσα στους αιώνες και έτσι αναγνωρίζουν την ιστορική τους διασύνδεση με την Ελλάδα. Αυτά τα κοινά πολιτιστικά στοιχεία δημιουργούν μια κοινότητα πολιτιστική και ο Ουκρανός που έρχεται στην Ελλάδα νιώθει σαν στο σπίτι του και έχει ενδιαφέρον να δει αυτά για τα οποία μάθαινε στο σχολείο, υπάρχει μια ενδιάθετη φιλελληνική τάση.

Καλό θα είναι μέσα από τις διάφορες κλαδικές διεκδικήσεις διαφόρων κλάδων να αποφεύγουμε να είναι κλειστοί οι αρχαιολογικοί χώροι την περίοδο των διακοπών».

goodnet.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook