Οι εθελοντές δοκιμάζουν ένα “κοκτέιλ” βιταμινών και αντιοξειδωτικών ουσιών, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό των αστροναυτών να καταπολεμήσει τις παρενέργειες της ζωής στο διάστημα

Επιστήμη – Διάστημα και Υγεία: Νέο πείραμα της ESA: 60 μέρες ανάσκελα σε γυρτό κρεβάτι, με το κεφάλι προς τα κάτω, για το καλό της διαστημικής ιατρικής!

Μόλις ξεκίνησε η δεύτερη μελέτη κατάκλισης του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), στη διάρκεια της οποίας δέκα εθελοντές θα παραμείνουν επί 60 μέρες ξαπλωμένοι ανάσκελα στο κρεβάτι, με το κεφάλι τους να βρίσκεται σε κλίση έξι μοιρών προς τα κάτω και με τα πόδια τους προς τα πάνω.

Η μελέτη λαμβάνει χώρα στη διαστημική κλινική MEDES στην Τουλούζη της Γαλλίας. Είχε προηγηθεί στις αρχές του έτους ένα ανάλογο πείραμα ίδιας διάρκειας με ίδιο αριθμό συμμετεχόντων.

Στο νέο πείραμα, όπως και στο πρώτο, οι εθελοντές δοκιμάζουν ένα “κοκτέιλ” βιταμινών και αντιοξειδωτικών ουσιών, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό των αστροναυτών να καταπολεμήσει τις παρενέργειες της ζωής στο διάστημα.
Οι συμμετέχοντες μπορούν να κινηθούν, αλλά πρέπει πάντα τουλάχιστον ο ένας ώμος τους να ακουμπά στο κρεβάτι τους. Μια τέτοια παρατεταμένη κατάκλιση αδυνατίζει τους μυς και τα οστά, ενώ η ανάποδη κλίση προς τα κάτω ωθεί τα υγρά και το αίμα να κινηθούν προς το κεφάλι – πράγματα που συμβαίνουν και στους αστροναύτες στο διάστημα λόγω έλλειψης της γήινης βαρύτητας.

Η επικεφαλής των σχετικών ερευνών Τζένιφερ Νγκο-Ανχ της ESA δήλωσε ότι «οι μελέτες κατάκλισης επιβαρύνουν τον καθένα που συμμετέχει σε αυτές και απαιτούν πολλή προετοιμασία, αλλά παρέχουν μια καλή ευκαιρία να δοκιμάσουμε την χρησιμότητα νέων ιδεών, προτού τις εφαρμόσουμε στους αστροναύτες στο διάστημα».

Πρόθυμοι εθελοντές για τέτοια πειράματα…ταλαιπωρίας δεν είναι εύκολο να βρεθούν, καθώς όχι μόνο γίνονται εντατικά πειραματόζωα επί δύο μήνες, αλλά όταν σταματά η οριζοντίωσή τους, με δυσκολία μπορούν να σταθούν στα πόδια τους. Το Κέντρο Αστροναυτών της ESA στην Κολωνία αναλαμβάνει να βοηθήσει στην αποκατάσταση της φυσικής λειτουργίας των εθελοντών μετά την κλινική δοκιμή.

Με ενδιαφέρον αναμένει η επιστημονική κοινότητα τις δημοσιεύσεις των ερευνητών, κατά πόσο όντως ένα τέτοιο κοκτέιλ βιταμινών και αντιοξειδωτικών αποτελεί αντίδοτο για τις διαστημικές παρενέργειες.

Η επόμενη δοκιμή κατάκλισης της ESA θα γίνει σε συνεργασία με την Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA), τον Αύγουστο του 2018, στις εγκαταστάσεις του Γερμανικού Κέντρου Αεροδιαστημικής, προκειμένου να δοκιμασθεί η αποτελεσματικότητα της τεχνητής βαρύτητας στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της έλλειψης φυσικής βαρύτητας.

protothema.gr