Αλήθεια είναι πως σε σχέση με το παρελθόν η γενικότερη συμπεριφορά μας σε ότι αποκαλούμε Δημόσιο Χώρο έχει κάπως βελτιωθεί. Έχει βελτιωθεί δεν σημαίνει ότι πλησιάζουμε έστω σε κάποιο ικανοποιητικό σημείο, αλλά ότι ολοένα και περισσότεροι συμπολίτες διαμαρτύρονται, κάνουν προτάσεις, ενδιαφέρονται.

Το κίνημα των «γαϊδουρίστας» για τα όπου να’ ναι αυτοκίνητα, τις διαμαρτυρίες για την κατάληψη των δρόμων από τραπεζοκαθίσματα, τα παράπονα για την καθαριότητα και άλλα πολλά που σε καθημερινή πλέον βάση βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όλα «δείχνουν» ενδιαφέρον.

Το ξεκάθαρο συμπέρασμα που εξάγεται είναι πως ναι, η κοινωνία δείχνει έτοιμη για ένα νέο τοπικό «κοινωνικό συμβόλαιο», το οποίο θα ξεκαθαρίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, τη συμπεριφορά όλων στους δημόσιους χώρους της πολιτεία μας. Η εφαρμογή των όσων συμφωνηθούν με τη μέγιστη δυνατή πλειοψηφία πρέπει να αποκτήσει δεσμευτικό χαρακτήρα με σαφώς προβλεπόμενες ποινές για τους επιδεικνύοντες κοντόφθαλμη και αντικοινωνική συμπεριφορά, διαφορετικά δεν έχει νόημα να μπούμε στον κόπο. Κρίσιμο σημείο επιτυχίας του νέου αυτού τοπικού «κοινωνικού συμβολαίου» θα αποτελέσει η είσοδος του σε πρωτοβάθμια και  δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Οι μικροί συμπολίτες θα «μυηθούν» από τους δασκάλους τους στις καλές πρακτικές και το σεβασμό στον δημόσιο χώρο σε στόχο διπλό: να γίνουν άριστοι συμπολίτες και να «πιέσουν» τους γονείς τους να κόψουν τις κακές συνήθειες. Είναι βέβαιο πως η εφαρμογή του προγράμματος θα αλλάξει άμεσα την εικόνα της πολιτείας μας, κάτι που γρήγορα θα μεταφραστεί σε θετικό οικονομικό αποτέλεσμα, που με τη σειρά του θα πείσει και τους πιο δύσπιστους για την αναγκαιότητα του. Ως την ώρα εκείνη όμως οι προύχοντες και οι φορείς του τόπου πρέπει να αποφασίσουν ώριμα και να επιβάλουν τις καλές πρακτικές και στους πιο ατίθασους.

Είναι σαφές πως η έναρξη ενός τέτοιου σχεδίου πρέπει να γίνει από τη βιτρίνα του τόπου, την παλιά πόλη. Η νέα κανονιστική που ετοιμάζεται πρέπει να αποτελεί τον πυρήνα του τοπικού «κοινωνικού συμβολαίου» καθώς τα όσα συμβαίνουν εκεί λειτουργούν πολλαπλασιαστικά, σα σε μεγεθυντικό φακό. Πρώτη προτεραιότητα ο πεζός, όχι απλά γιατί έτσι επιβάλει ο πολιτισμός, αλλά γιατί αυτός σε τελική ανάλυση είναι ο υποψήφιος πελάτης για τα καταστήματα μας ή αν προτιμάτε, ο πεζός πληρώνει.

Καθώς η συντριπτική (νόμιμη) κυκλοφορία οχημάτων εντός του δακτυλίου αφορά μόνιμους κατοίκους της περιοχής και τροφοδοσία των καταστημάτων, είναι σαφές πως εκεί πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις για την αυστηροποίηση του καθεστώτος το οποίο πρέπει να εφαρμόζεται καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Η μόνιμη μείωση των τροχοφόρων από την παλιά πόλη είναι το πρώτο βήμα μιας σειράς παρεμβάσεων, από την λειτουργία των πλατειών και την προστασία από τους βανδαλισμούς, έως την καθαριότητα. Τα αποτελέσματα που γρήγορα θα φανούν και στην τσέπη μας θα πείσουν και τους πιο δύσπιστους.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook