Σε διαβούλευση έβαλε το ΥπΑΑΤ το Σχέδιο Νόμου που αφορά την οργάνωση και λειτουργία του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ. Καινοτομία του προσχεδίου αποτελεί η περιφερειακή διάρθρωση του Οργανισμού, καθώς όλες οι περιφερειακές οργανικές μονάδες με βάση την έδρα τους εντάσσονται σε επτά ενότητες.

Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα:

Λειτουργούν τα Ινστιτούτα Αγροτικής Έρευνας που εδρεύουν στην οικεία Περιφερειακή Ενότητα, τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Διεύθυνση Αγροτικής Έρευνας.

Συστήνεται Τμήμα Ανάπτυξης, Εφαρμογών και Συμβουλευτικής που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Διασφάλισης Ποιότητας Αγροτικών Προϊόντων, στο οποίο εντάσσονται τα Εργαστήριο Ελέγχου Ποιότητας Γάλακτος και οι Εποπτείες Γάλακτος της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.

Συστήνεται Τμήμα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Αγροτικής  Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και στην οποία εντάσσονται όλες οι υπηρεσιακές μονάδες που εδρεύουν στην περιοχή δικαιοδοσίας της, οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) και οι άλλες δομές αγροτικής κατάρτισης με παραρτήματα στις έδρες των Κέντρων ΔΗΜΗΤΡΑ και ΚΕΚ.

Συστήνεται Περιφερειακό Τμήμα Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης, που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικού – Οικονομικού με οριζόντιες αρμοδιότητες για τη διοικητική και οικονομική εξυπηρέτηση του συνόλου των υπηρεσιακών μονάδων που εδρεύουν στην οικεία Περιφερειακή Ενότητα, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα Ινστιτούτα.

Η εσωτερική διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη, 20 Δεκεμβρίου 2017.

Μετά την επεξεργασία των σχολίων – προτάσεων που θα κατατεθούν, θα επακολουθήσει η καθιερωμένη Δημόσια Διαβούλευση επί του τελικού κειμένου του Σχεδίου Νόμου.

Τι αναφέρει για τις υπηρεσίες στην Κρήτη

6.7. Στην Περιφερειακή Ενότητα Κρήτης λειτουργούν οι κατωτέρω οργανικές μονάδες:

6.7.1. Το Ινστιτούτο Φυτικής Παραγωγής Κρήτης, με έδρα τα Χανιά, το οποίο προέρχεται από το αναδιαρθρούμενο Ινστιτούτο Ελιάς, Υποτροπικών Φυτών και Αμπέλου και με γνωστικό αντικείμενο τη γενετική βελτίωση, τις τεχνικές καλλιέργειας και τη φυτοπροστασίας της ελιάς, των εσπεριδοειδών, των υποτροπικών φυτών, της αμπέλου και των κηπευτικών φυτών. 

Στο Ινστιτούτο λειτουργούν τα εξής ερευνητικά Τμήματα: (α) Τμήμα Ελιάς και Υποτροπικών Φυτών με έδρα τα Χανιά, (β) Τμήμα Αμπέλου, Λαχανοκομίας και Ανθοκομίας με έδρα το Ηράκλειο και (γ) Τμήμα Φυτοπροστασίας με έδρα το Ηράκλειο.

6.7.2. Το Τμήμα Ανάπτυξης, Εφαρμογών και Συμβουλευτικής της Γενικής Διεύθυνσης Διασφάλισης Ποιότητας Αγροτικών Προϊόντων στο οποίο εντάσσεται: 

Το Εργαστήριο Ελέγχου Ποιότητας Γάλακτος Ρεθύμνου με έδρα το Ρέθυμνο.

6.7.3. Το Τμήμα Αγροτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στο οποίο εντάσσονται:

α) Η ΕΠΑΣ Μεσσαράς, με έδρα τη Μεσσαρά Ηρακλείου. 
β) Τα Κέντρα ΔΗΜΗΤΡΑ Χανίων, Σητείας, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Μεσσαράς (πρώην Πρακτικό Γεωργικό Σχολείο Μεσσαράς Κρήτης), όπως μεταφέρθηκαν με την αριθμ. 337423/1998 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Γεωργίας (ΦΕΚ Β΄ 772/26.07.1998), η οποία αντικαταστάθηκε με την αριθμ. 258654/2003 όμοια (ΦΕΚ Β΄ 1324/16.09.2003) και αναδιαρθρώθηκαν με την αριθμ. 919/131869/2014 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Β΄ 2889/27.10.2014). 
γ) Οι Σταθμοί Γεωργικής Έρευνας με έδρα Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας, όπως μεταφέρθηκαν με την αριθμ. 288611/1990 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Γεωργίας (ΦΕΚ Β 530/21-8-1990) στο ΕΘΙΑΓΕ, αναδιαρθρώθηκαν και ενοποιήθηκαν με την αριθμ. 919/131869/2014 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ως δομές Συμβουλών, Μεταφοράς Καινοτομίας, επιδεικτικών ή πολυλειτουργικών αγροκτημάτων. 

Σύμφωνα με το ΥπΑΑΤ το κείμενο του προσχεδίου προσπαθεί:

1. Να προσαρμόσει τη βασική οργάνωση του Οργανισμού «ως νομικού προσώπου που ανήκει στο κράτος» στα ισχύοντα στη γενικότερη νομοθεσία, βγάζοντάς το από τη χωρία των μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών ΔΕΚΟ.

2. Να συγκεντρώσει, επικαιροποιήσει και ενιαιοποιήσει – όσο αυτό είναι εφικτό – την ειδική και διάσπαρτη νομοθεσία που αφορά στις πολύπλευρες αρμοδιότητές του, καλύπτοντας κενά ή ατέλειες της καταστατικής νομοθεσίας του Οργανισμού.

3. Να τονίσει και διακρίνει τον ξεχωριστό χαρακτήρα του τομέα της αγροτικής έρευνας, ώστε να αποφεύγονται οι δυσκολίες που παρουσιάζονται στην ανάληψη ερευνητικών έργων μετά τη συγχώνευση του ΕΘΙΑΓΕ στον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Για τον σκοπό αυτόν με το προσχέδιο προτείνεται η υιοθέτηση του συνόλου των ρυθμίσεων του νόμου πλαισίου για την έρευνα και τεχνολογία που ισχύει και εφαρμόζεται στα Ερευνητικά Κέντρα και Ινστιτούτα της ΓΓΕΤ. Για τον λόγο αυτόν προτείνεται και η σύσταση της κατηγορίας των Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων που με άλλες ονομασίες προβλεπόταν από την ειδική νομοθεσία του ΕΘΙΑΓΕ και παραβλέφθηκε όμως από την καταστατική ΚΥΑ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Οι όποιες διαφοροποιήσεις, από τα ισχύοντα στη ΓΓΕΤ όπως είναι το (εσωτερικό) Διοικητικό Συμβούλιο των Ερευνητικών Κέντρων αποτελούμενο από τους Διευθυντές των Ινστιτούτων και εκπροσώπους του ερευνητικού και των άλλων κατηγοριών προσωπικού, είναι αναπόδραστες, λόγω της φύσης του Οργανισμού με εκτός και πέραν της αγροτικής έρευνας αναπτυξιακές για τον αγροτοδιατροφικό τομέα αρμοδιότητες, που διοικείται ενιαία από (εξωτερικό) Διοικητικό Συμβούλιο αποτελούμενο κατά πλειοψηφία από μέλη που δεν ανήκουν στο προσωπικό του Οργανισμού. Κατά τα λοιπά ο Γενικός Διευθυντής Αγροτικής Έρευνας όπως και οι Διευθυντές των υπό τη Γενική αυτή Διεύθυνση Ινστιτούτων προτείνεται να επιλέγονται σύμφωνα με όσα ορίζει η νομοθεσία της ΓΓΕΤ για την επιλογή Διευθυντή Ερευνητικού Κέντρου και Διευθυντών στα Ινστιτούτα τους. Ταυτόχρονα,  το προσχέδιο υιοθετεί όλες εκείνες τις ρυθμίσεις του νομικού οπλοστασίου της ΓΓΕΤ που διευκολύνουν την εκτέλεση των ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων των Ερευνητικών Κέντρων και  Ινστιτούτων της, αρκετές από τις οποίες θα διευκολύνουν και τον γενικότερο αναπτυξιακό χαρακτήρα του Οργανισμού (μεγαλύτερη ελευθερία στην προώθηση αναπτυξιακών συνεργασιών με τρίτους με στόχο την αξιοποίηση  των περιουσιακών του στοιχείων π.χ. ποικιλίες φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, ζωικό κεφάλαιο κ.ά.).

4. Να αναδείξει την αγροτική εκπαίδευση και κατάρτιση ως βασικό παράγοντα εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας μας. Την κατ’ αναλογία υιοθέτηση της ισχύουσας γενικότερης νομοθεσίας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων που διέπει την Επαγγελματική Εκπαίδευση και τις προοπτικές της στις ΕΠΑΣ για τις οποίες (μέχρι το 2022) αρμόδιος για την λειτουργία τους είναι ο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Την δημιουργία Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) σύμφωνα επίσης με το νομοθετικό πλαίσιο του ΥΠΕΘ. Την λειτουργία ταχύρυθμων σχολών του αγροδιατροφικού τομέα όπως Σχολών Επαγγελμάτων Κρέατος, την διενέργεια προγραμμάτων κατάρτισης και δια βίου μάθησης.

5. Να υπηρετήσει το στόχο της ανάπτυξης ποιοτικών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Τη συγκέντρωση και ενιαία παρουσίαση της ισχύουσας νομοθεσίας – με ενδεχόμενη διεύρυνσή τους – που αφορά στους τομείς δραστηριότητας του Οργανισμού οι οποίοι συμβάλουν στην αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της αγροτικής οικονομίας και των τροφίμων, στη διασφάλιση της ποιότητας μέσω της Πιστοποίησης και των Ελέγχων. Στόχος που αφορά στην ανάπτυξη μέσα από την προστιθέμενη αξία στα αγροτικά προϊόντα μας και τον έλεγχο των διακινούμενων ποσοτήτων γάλακτος, κρέατος και αυγών.

6. Δημιουργούνται επτά (7) Περιφερειακά Συμβούλια με αποκλειστικό σκοπό τον συντονισμό των δομών και δραστηριοτήτων, τη βέλτιστη αξιοποίηση του δυναμικού και των υποδομών και την ανάπτυξη συνεργιών σε περιφερειακό επίπεδο, στη θέση των πέντε (5) Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης που προβλέφθηκαν με την πρώτη συμπλήρωση της καταστατικής ΚΥΑ του Οργανισμού τον Οκτώβριο του 2014, τα οποία μέχρι σήμερα δεν λειτούργησαν ούτε επιδιώχθηκε η λειτουργία τους.

Δείτε το Σχέδιο Νόμου και πάρτε μέρος στη διαβούλευση

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook