Πάνω από 840 τηλεφωνήματα μέσα σε 17 μήνες από ανθρώπους στα Χανιά αλλά και σε άλλες περιοχές της Κρήτης που ζητούσαν βοήθεια

Κατάθλιψη, άγχος, αυτοκτονικός ιδεασμός, οικογενειακά προβλήματα, κρίσεις πανικού αποτελούν τις αιτίες που οδήγησαν ανθρώπους από τα Χανιά αλλά και από άλλες περιοχές της Κρήτης όπως το Ρέθυμνο, να σηκώσουν το ακουστικό και να σχηματίσουν τον αριθμό 28211 11714, τη γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης της ΟΕΒΕΝΧ.

Τα στοιχεία προκαλούν εντύπωση καθώς μέσα σε ενάμιση περίπου χρόνου η γραμμή δέχτηκε 843 τηλεφωνικές επικοινωνίες, με το 54% να προέρχεται από μέλη και οικογένειες της ΟΕΒΕΝΧ, το 38% από τον ευρύτερο πληθυσμό του νομού Χανίων, είτε πρόκειται για άλλες κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών είτε για άλλης κατηγορίας εργαζόμενους και το 8% από πολίτες που έχουν καλέσει από άλλους νομούς πχ από το Ρέθυμνο.

Ο "χάρτης" των αιτημάτων

Το άγχος και οι εκδηλώσεις του είναι ο πρώτος λόγος για τον οποίο ζητούν βοήθεια οι καλούντες και ακολουθούν τα οικογενειακά προβλήματα και ο αυτοκτονικός ιδεασμός. Το μεγαλύτερο ποσοστό, πάνω από 60%, που απευθύνεται στη γραμμή είναι γυναίκες, είτε γιατί η πίεση επηρεάζει την οικογένεια και τις ίδιες είτε γιατί είναι πιο δεκτικές στο να μοιραστούν το πρόβλημα.

Όπως δηλώνει ο κλινικός ψυχολόγος Υπεύθυνος γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης ΟΕΒΕΝΧ, Μανώλης Καργάκης: «Στα αρχικά αιτήματα διαχείρισης, δηλαδή στον λόγο που κάλεσε ο άνθρωπος και όχι αυτό που στην πορεία μπορεί να διερευνήσαμε, υψηλό ποσοστο καταγράφουν αγχώδεις εκδηλώσεις με ήπιο στρες το οποίο κάποιος καλείται να διαχειριστεί προληπτικά, είτε ως κρίσεις πανικού που μιλάμε πλέον για ένα ήπιο ψυχοπαθολογικό παράγοντα, είτε ψυχοσωματικά είτε φοβίες. Ένα άλλο ποσοστό αρκετά σημαντικό έχει να κάνει την υποτονικότητα, τη θλίψη και σε κάποιο ποσοστό και τη συζήτηση επί της σκέψης της αυτοκτονικότητας και όχι της αυτοκτονικότητας, γιατί υπάρχει διαφορά. Έχει σχέση με τη σκέψη που μου περνά και φοβάμαι ότι μπορεί να μου περάσει μια τέτοια σκέψη από το μυαλό. Αυτά είναι τα τρία κεντρικά στοιχεία που μπορούμε να διαχειριστούμε αρκετά καλά στο κομμάτι της συμβουλευτικής γραμμής. Υπάρχουν βέβαια και προβλήματα που έχουν να κάνουν με ισχυρή ψυχοπαθολογία τα οποία προσπαθούμε να παραπέμψουμε σε πιο αρμόδιους ή εξειδικευμένους φορείς.»

Η οικονομική κρίση γίνεται προσωπική και οικογενειακή κρίση

Ειδικά στους ελεύθερους επαγγελματίες τα οικονομικά και τα επαγγελματικά αποτελούν λόγω κρίσης ένα απο τα βασικότερα προβλήματα που μεταφέρονται με τη σειρά τους και επηρεάζουν τα άτομα στην προσωπική και οικογενειακή τους ζωή.

«Σε σχέση με τους επιχειρηματίες όλη η αναστάτωση της τελευταίας 8ετίας έχει επηρεάσει σημαντικά και στο πώς προσδιορίζουν τα πράγματα και στη φοβικότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις και στην κόπωση που έχει φέρει στον επαγγελματικό κλάδο. Κυριώς στους ελεύθερους επαγγελματίες η οικονομική κρίση είναι μια κεντρική πηγή επιρροής σε οικογενειακά θέματα. Και στα Χανιά, επάγγελμα ίσον οικογένεια, είναι αρκετά συχνό δηλαδή να μπλέκεται το επαγγελματικό με το οικογενειακό. Δεν μπορεί να μην επηρεάζει όλη αυτή η αλλαγή. Έχουν υποστεί μια βίαιη μετακίνηση στην πραγματικότητά τους τα τελευταία χρόνια και όλο αυτό μεταφέρεται σε προσωπικό, οικογενειακό και σε επίπεδο υγείας. Υπάρχουν και άλλοι παραγοντες αλλά αυτός είναι κεντρικός.» επισημαίνει ο κ. Καργάκης.

Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή αυτούς τους 17 μήνες

Τα πιο δύσκολα τηλεφωνήματα που δέχτηκαν αυτό το χρονικό διάστημα είναι αυτά που από την άλλη άκρη της γραμμής εκφράστηκε ο φόβος της ιδέας της αυτοκτονίας.

«Πάντα δύσκολα είναι τα τηλεφωνήματα που έχουν να κάνουν με την αυτοκτονική τάση γιατί λόγω και της φύσης της γραμμής και της διαχείρισης δεν είμαστε κοντά για να βοηθήσουμε, είναι περιορισμένες οι δυνατότητές μας. Χρειάζεται χρόνος να πείσουμε το άτομο να μας εμπιστευτεί να τον πείσουμε να μιλήσει με κάποιον ή να μας δώσει το δικαίωμα να επικοινωνήσουμε με κάποιον δικό του.» αναφέρει ο κ. Καργάκης

Μετά το τηλεφώνημα τι;

Ο ρόλος της γραμμής είνα συμβουλευτικός και λόγω της φύσης της υπηρεσίας που παρέχεται, δεν είναι δυνατή η αντιμετώπιση να περάσει σε ψυχοθεραπευτικό πλαίσιο.

Όπως τονίζει ο κ. Καργάκης: «Σε θέματα που έχουν να κάνουν με διαχείριση άγχους θα δώσουμε αρκετές τεχνικές διαχείρισης, θα παρατηρήσουμε και θα εντοπίσουμε κεντρικές πηγές στις οποίες καλείται να επέμβει κάθε άτομο, θα δώσουμε συμβουλές στο πώς πρακτικά με τη σωματική ενίσχυση και την επανεξέταση του ατόμου σε επίπεδο ψυχολογικό αλλά και σε θέματα υγειας. Αν παρατηρήσουμε ότι υπάρχει κάποιο θέμα που ξεπερνά τα όρια της δικιάς μας διαχείρισης και το άτομο χρειάζεται μια περαιτέρω υποστήριξη θα τον κατευθύνουμε αναλόγως. Σε θέματα κατάθλιψης, αφού αξιολογήσουμε το μέγεθος, θα μπούμε σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού της καθημερινότητάς του θα τον βοηθήσουμε να ζητήσει βοήθεια και να κοινοποιήσει το θέμα του πρώτα σε οικογενειακό και φιλικό πλαίσιο αλλά και σε υπηρεσίες υποστήριξης.»