Σε μία εποχή που η καθημερινόνητα έχει πάρει ξέφρενους ρυθμούς και τα τρόφιμα παίρνουν μέγεθος και σχήμα που να βολεύει την εύκολη και γρήγορη κατανάλωση και οι συσκευασίες είναι τέτοιες ώστε να μπορούμε να πάρουμε το τρόφιμο μαζί μας, το σενάριο να καθήσεις ήρεμος να απολαύσεις το φαγητό σου φαντάζει για πολλούς ανθρώπους εξωπραγματικό.

Αυτό που δεν συνειδητοποιούν οι άνθρωποι που ζουν σε γρήγορους ρυθμούς είναι ότι πλέον έχουν σταματήσει να μασάνε! Τις περισσότερες φορές ένα γεύμα έχει εξαφανιστεί μέσα σε λίγα λεπτά.
Το φαγητό πρέπει να είναι μία διαδικασία που να σας ευχαριστεί και να σας προσφέρει απόλαυση.

 Όταν δεν μασήσετε την τροφή σας τότε αυτή δεν θα διασπαστεί σε σωματίδεια που θα καλύψουν τους γευστικούς σας κάλυκες και δεν θα πάει το μήνυμα της γεύσης ώστε να αισθανθείτε την απόλαυση.

Επίσης αν δεν μασήσετε την τροφή σας, προσπερνάτε το πρώτο στάδιο της πέψης.

 Όταν μασάμε, πέρα από τον τεμαχισμό της τροφής επιτυγχάνουμε την κάλυψη του τροφίμου με σάλιο που περιέχει πεπτικά ένζυμα που ξεκινάνε την διαδικασία της πέψης. Τα ένζυμα αυτά είναι η α- αμυλάση για τους υδατάνθρακες και η λιπάση για τα λίπη.

Αν καταπίνετε τη μπουκιά σας τότε επιβαρύνετε το στομάχι σας, αφού τα μεγάλα κομμάτια τροφής δεν καταφέρνουν να διασπαστούν πλήρως, με αποτέλεσμα και την επιβάρρυνση και του κατώτερου πεπτικού σας συστήματος και την εμφάνιση δυσάρεστων συμπτωμάτων όπως αέρια, φούσκωμα και δυσφορία.

Ακόμα να σημειωθεί ότι ασθένειες του ανώτερου πεπτικού όπως οι γαστροοισαφαγική παλινδρόμηση, μπορεί να εμφανιστούν ή να επιδεινωθούν από την αμάσητη τροφή και τους γρήγορους ρυθμούς κατανάλωσης τροφής.

Επίσης η καλή μάσηση της τροφής θα σας βοηθήσει να μειώσετε το σωματικό σας βάρος αφού θα αφήνετε περιθώριο στον οργανισμό σας να λειτουργήσει με τους ρυθμούς που θέλει και το μήνυμα του κορεσμού θα έρθει την σωστή στιγμή και με την ιδανική ποσότητα φαγητού.

Μερικές χρήσιμες πρακτικές για να καταφέρετε να αλλάξετε το τρόπο που τρώτε είναι να αφήνετε το πιρούνι σας κάτω ανάμεσα σε κάθε μπουκιά.

Επίσης πρέπει να οργανώσετε το πρόγραμμα έτσι ώστε να έχετε τουλάχιστον 20-30 λεπτά ελεύθερα ώστε να καθίσετε να φάτε ήρεμοι και απερίσπαστοι από άγχος και εξωτερικούς παράγοντες όπως τηλεόραση, εφημερίδα, υπολογιστή κ.α. Συγκεντρωθείτε στο φαγητό σας, απολαύστε την εικόνα του, το άρωμα του και φυσικά την γεύση του!

Και θα ήθελα να σκεφτείτε...αν τα τρόφιμα δεν είχαν σκοπό την απόλαυση μας τότε θα ήταν εξαρχής φτιαγμένα άνοστα και άγευστα ή στην καλύτερη περίπτωση, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, πλέον θα ήταν απλά μερικά χάπια. Οπότε εσείς γιατί να συνεχίσετε να μην απολαμβάνετε στο έπακρο τη γεύση τους;

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βιογραφικό σημείωμα