Η 4η διεθνική συνάντηση μάθησης, διδασκαλίας και κατάρτισης του σχεδίου ERASMUS+  «3c Child» στο Ζάγκρεμπ Κροατίας.

Στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας βρέθηκαν από τις 3 έως και τις 10 Δεκεμβρίου 2017, στελέχη της εκπαίδευσης και εκπαιδευτικοί της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων, προκειμένου να παραστούν στην τέταρτη διεθνική συνάντηση για δραστηριότητες μάθησης, διδασκαλίας και κατάρτισης για το σχέδιο Erasmus+/KA2 “3c Child?” για τη διετία 2016-2018.

Σε κοινή ανακοίνωση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Χανίων και του 11ου Νηπιαγωγείου αναφέρονται τα εξής:

«Tη Διεύθυνση Π.Ε. Χανίων εκπροσώπησαν η Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων κ. Δώρα Νιαουνάκη, η Σχολική Σύμβουλος Π.Α. της 50ης Περιφέρειας κ. Πόπη Κασσωτάκη Ψαρουδάκη και η Προϊσταμένη του 2ου Νηπιαγωγείου Χανίων κ. Ελένη Βρετουδάκη. Το 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων εκπροσώπησε η Προϊσταμένη του 11ου Νηπιαγωγείου κ. Μαρία Σκορδύλη. Την ελληνική αντιπροσωπεία υποδέχτηκε η Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου Jarun κ. Snejana Vusic και η διεθνική συνάντηση ξεκίνησε με χαιρετισμούς από τους οικοδεσπότες και τη συντονίστρια του σχεδίου κ. Ellen Einaru από την Εσθονία. Αμέσως μετά ακολούθησε η παρουσίαση του Πανεπιστημίου του Τάρτου για την ανάλυση της πρώτης έρευνας σχετικά με τα ποιοτικά κριτήρια στο νηπιαγωγείο με τη μέθοδο Wind Rose ανά χώρα.

Η δεύτερη ημέρα αφιερώθηκε στην επίσκεψη-ξενάγηση των εταίρων σε όλα τα τμήματα υποδοχής παιδιών προσχολικής ηλικίας  (920 παιδιά από 1-6 ετών) που ανήκουν στο συγκρότημα Jarun το οποίο διοικεί η κ. Snejana Vusic. Σε αυτήν την ξενάγηση διαπιστώθηκε ότι δραστηριότητες όπως η εκμάθηση ξένων γλωσσών, η γυμναστική, η προσέγγιση βασικών μαθηματικών εννοιών καθώς και η εκπαίδευση των παιδιών στον γραπτό λόγο μέσω της μεθόδου της  Montessori προεπιλέγεται και αποφασίζεται από τις οικογένειες των παιδιών που φοιτούν στο συγκεκριμένο νηπιαγωγείο. 

Με την επιστροφή μας στο κεντρικό κτήριο Jarun δουλέψαμε σε ομάδες την κατηγορία «αποτελέσματα- παραγώμενα» του μοντέλου  Wind Rose, καταγράφοντας όσα παρατηρήσαμε στις επισκέψεις μας και συναντούν τα ποιοτικά κριτήρια του μοντέλου. Ακολούθως η κροατική ομάδα παρουσίασε τις καλύτερες πρακτικές τις οποίες ακολουθούν οι ειδικοί επιστήμονες και παιδαγωγοί οι οποίοι συγκροτούν την επιστημονική ομάδα του εν λόγω εκπαιδευτηρίου και αφορούν στην αξιολόγηση και στη μάθηση ποικίλων γνωστικών αντικειμένων [παρατήρηση, περιοδική αξιολογική έκθεση (ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, τριμηνιαία), φύλλα γνωριμίας, αλλαγές στον προγραμματισμό σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών....].

Η τρίτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στην εκπαίδευση μας σε ένα οικουμενικό πρόγραμμα υποστήριξης γονέων «Rastimo Zajedno» (https://www.rastimozajedno.hr/english) από την καθηγήτρια Ψυχολογίας κ. Branca Starc η οποία εμπνεύστηκε το πρόγραμμα μαζί με τον καθηγητή κ. N. Pecnik το οποίο και υλοποίησε με την υποστήριξη του γραφείου UNICEF Κροατίας. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα σετ 11 δίωρων εργαστηρίων τα οποία επικεντρώνονται στις σχέσεις γονέα-παιδιού (parenting) και έχουν ως στόχο την ενίσχυση των σχέσεων τους (αυτορρύθμιση) και τη θετική γονεϊκή εμπλοκή σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του παιδιού μέσα και έξω από το σχολείο. Στη συνέχεια, όλοι οι συνάδελφοι από όλες τις ομάδες συμμετείχαμε βιωματικά σε μικρά εργαστήρια μέσα από τα οποία προβληματιστήκαμε και κοινωνήσαμε σκέψεις γύρω από τα βασικά στοιχεία τα οποία αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους (πυλώνες) του συγκεκριμένου προγράμματος. 

Η τέταρτη ημέρα αφιερώθηκε στις ανάγκες του σχεδίου. Κατά το  project meeting η εκπρόσωπος του Πανεπιστημίου κ. Maria Jurimae εισήγανε στη συνάντηση το πώς τα παιδιά του νηπιαγωγείου αξιολογούν το νηπιαγωγείο τους. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά κάθε ομάδα κατηγοριοποίησε τις πιο προσφιλείς μεθόδους αξιολόγησης που χρησιμοποιούν εκπαιδευτικοί και παιδιά ενώ στη συνέχεια οπτικοποίησε όλες αυτές τις πληροφορίες που κατέγραψε εικονογραφώντας τις. Κάθε ομάδα παρουσίασε στη συνέχεια την απεικόνισή της ερμηνεύοντας και αιτιολογώντας τις πρακτικές της και εντοπίζοντας στην πορεία τις κοινοσημίες και τις διαφορές με τις άλλες ομάδες. Στη συνέχεια, αποφασίστηκαν από κοινού τα επόμενα βήματα υλοποίησης του σχεδίου ενώ επαναπροσδιορίστηκαν οι επόμενες συναντήσεις.

Την Πέμπτη μέρα επισκεφτήκαμε ένα ιδιωτικό νηπιαγωγείο του Ζάγκρεμπ το  “Mali istrazivac”. Πρόκειται για ένα νηπιαγωγείο 240 παιδιών το οποίο καθοδηγείται από μία πρώην διευθύντρια δημόσιου νηπιαγωγείου, την κα Ljiljana Vuksic που μετά από 19 χρόνια υπηρεσίας αποφάσισε να δημιουργήσει ένα πρότυπο νηπιαγωγείο. Τα προγράμματα τα οποία υλοποιούνται στο συγκεκριμένο νηπιαγωγείο είναι διαποτισμένα από τις αρχές του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού και της βιωματικής μάθησης, της πολυτροπικής προσέγγισης των εννοιών μέσα σε ένα περιβάλλον που έντεχνα προσομοιάζει με αυτό του σπιτιού ώστε να δημιουργεί ένα κλίμα ασφάλειας και χαλαρότητας στα παιδιά.  Το κάθε αντικείμενο και η κάθε γωνιά επιτελεί ένα συγκεκριμένο στόχο και σκοπό. Το κάθε παιδί εμπλέκεται σκόπιμα στην όποια δραστηριότητα ενώ μια σειρά καλά εκπαιδευμένων νηπιαγωγών προωθεί την πολυεπίπεδη εμπλοκή τους στο πνεύμα και τη λογική πρότυπων κέντρων προσχολικής εκπαίδευσης όπως τα Reggio Emilia.
       
Ακολούθως επιστρέψαμε στους χώρους του νηπιαγωγείου Jarun ενός νηπιαγωγείου που πρέπει να σημειωθεί ότι θεωρείται πρότυπο κέντρο κοινωνικής δικτύωσης καθώς οι θαυμάσιοι χώροι του είναι δομημένοι έντεχνα από ξεχωριστούς γηγενείς αρχιτέκτονες. Εκεί ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της διεθνικής συνάντησης με την παρουσίαση της νέας ιστοσελίδας του σχεδίου μας όπου μπορείτε να παρακολουθείτε την εξέλιξη του σχεδίου (https://3cchild.wordpress.com) και   με την απονομή των πιστοποιητικών παρακολούθησης, με τις αποσκευές όλων πλήρεις εμπειριών και συναισθημάτων!

Η έκτη ημέρα μας έφερε σε επαφή με την κροατική κουλτούρα του Ζάγκρεμπ, μιας κουλτούρας φιλόξενων, χαμογελαστών ανθρώπων και μίας πόλης που είναι πάντα ζωντανή είτε βρέχει είτε χιονίζει είτε οι θερμοκρασίες είναι πολύ κάτω από το μηδέν, έχοντας αναλάβει πλήρως από τον πρόσφατο πόλεμο που αποτελεί πλέον μια δυσάρεστη ανάμνηση.

Ευχαριστούμε θερμά την Κροατική ομάδα για την υπέροχη φιλοξενία και το ζεστό χαμόγελο και σας προτρέπουμε να επισκεφθείτε τη χώρα αυτή με τις τόσες ομορφιές!»