Του Γιώργου Σπυρόπουλου

Τα αεροδρόμια Χανίων και Σητείας έβαλαν τώρα στο «μάτι» οι εγχώριοι και ξένοι κατασκευαστικοί κολοσσοί που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλι.
«Τρώγοντας ανοίγει η όρεξη» λέει η λαϊκή παροιμία και φαίνεται ότι τα μεγάλα επενδυτικά fund’s, αφού εξασφάλισαν – σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που απέσπασαν από την κυβέρνηση – την εμπορική εκμετάλλευση του «Ν. Καζαντζάκη» μέχρι την λειτουργία του νέου, ζητούν τώρα μετ’ επιτάσεως την εκμετάλλευση και των άλλων δύο αεροδρομίων της Κρήτης!
 
Το γεγονός ομολόγησε χθες στην βουλή ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός Δ. Ρέππας ο οποίος ταυτόχρονα εξήγγειλε ιδιωτικοποίηση των 40 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας αναζητώντας 2 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι οι αναγκαίοι πόροι για την αναβάθμιση των ελληνικών αεροδρομίων. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε την Πέμπτη στην ολομέλεια της Βουλής ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας, κατά την παρουσίαση κατά άρθρο του νομοσχεδίου για τις υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να προσλάβει σύμβουλο που θα αποφασίσει ποια αεροδρόμια μπορούν να υπαχθούν στο πρόγραμμα ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε ο κ. Ρέππας, με τα μέχρι τώρα στοιχεία θα προηγηθεί ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο του Καστελίου, για το οποίο η κυβέρνηση δέχεται εισηγήσεις υποψήφιων επενδυτών να παραχωρήσει πακέτο μαζί και με τα άλλα τρία αεροδρόμια της Κρήτης (Ηρακλείου, Χανίων, Σητείας).

Με άλλα λόγια από το βήμα της βουλής ο υπουργός παραδέχθηκε εμμέσως πλήν σαφώς ότι οι διαρκείς αναβολές στην δημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλι – όπως η χθεσινή – οφείλονται μεν κατά ένα μέρος στην ανυπαρξία μελετών και κατά δεύτερο σε αυτές ακριβώς τις απαιτήσεις των εγχώριων και ξένων κολοσσών.

Άλλωστε για την χθεσινή αναβολή επισήμως δόθηκε ως εξήγηση το ότι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες ήθελαν χρόνο να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους.

ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ

Στην πραγματικότητα όμως βρίσκεται σε εξέλιξη ένα απίστευτο αλισβερίσι μεταξύ των δύο πλευρών που αξιώνουν να πάρουν πακέτο και τα τρία αεροδρόμια της Κρήτης.

Οι εταιρείες – και κυρίως οι ξένες – με τεράστια εμπειρία στην κατασκευή και εκμετάλλευση τέτοιων έργων – επιδιώκουν να αποκτήσουν τον έλεγχο των 3 αεροδρομίων προκειμένου να μην υφίστανται τον ανταγωνισμό.

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι τα τέλη του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου θα είναι σαφώς πιο ακριβέ από τα αντίστοιχα των αεροδρομίων Σητείας και Χανίων. Κάτι που σημαίνει ότι θα είναι συμφερότερο για τις εταιρείες να χρησιμοποιούν αυτά τα αεροδρόμια και να μεταφέρουν τους επιβάτες με λεωφορεία στον προορισμό τους.

Όμως κάτι τέτοιο θα σήμαινε απώλειες τεράστιων εσόδων για την ανάδοχο εταιρεία, η οποία στο μεταξύ θα πρέπει να κλείσει και το «Ν. Καζαντζάκης» - όπως προβλέπεται και στους όρους.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Αν η κυβέρνηση υποκύψει – όπως όλα δείχνουν στις απαιτήσεις των επενδυτών – και δώσει και τα τρία αεροδρόμια πακέτο, τότε ο τουρισμός της Κρήτης θα δεχθεί ισχυρό πλήγμα.

Τουριστικοί παράγοντες που ζητούν να γίνει «πάση θυσία» το νέο διεθνές αεροδρόμιο ούτε που θέλουν να ακούσουν – και πιο πολύ δεν θέλουν να δουν να υλοποιείται – ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Μάλιστα κάνουν λόγο για πλήγμα που ενδεχομένως υποστεί ο τουρισμός της Κρήτης καθώς στην εποχή της διεθνούς οικονομικής κρίσης που βιώνουμε, οι χαμηλές τιμές ακόμα και στα τέλη των αεροδρομίων μπορεί να λειτουργήσουν αρνητικά στην γενικότερη προσπάθεια που καταβάλλεται για προσέλκυση επισκεπτών.